eur:
401.37
usd:
365.71
bux:
73411.75
2024. október 5. szombat Aurél
Veszélybe került sok magyar autós jogosítványa

Veszélybe került sok magyar autós jogosítványa

A közúti balesetek háttérben egyre többször az alvás alatti légzéskimaradás miatti elalvás áll. Erre már a jogosítvány megújításánál is figyelniük kell az orvosoknak. Egy kutatás szerint azonban a háziorvosok többsége nem végzi el a vizsgálatot.

Az elmúlt egy évben három buszbaleset hátterében a buszvezető nem diagnosztizált OSAS (Obstructive Sleep Apnea Syndrome) vagyis az apnoé, az alvás alatti légzéskimaradás megbetegedése állt - írja az Egészségkalauz.

Ez az állapot leginkább az erősen horkoló embereknél jelentkezik.

Vezetés közbeni elalvás szempontjából kiemelten veszélyeztetettek még a serdülőkorú és a fiatal felnőtt gépjárművezetők (életviteli szokások, krónikus alvásmegvonás), a különböző alvászavarokban szenvedők (elsősorban alvásfüggő légzészavar, krónikus inszomnia, narkolepszia), továbbá a hivatásos gépjárművezetők.

A közelmúltban 18–70 éves amerikai gépjárművezetők 110 súlyos következményekkel járó elalvásos balesetét vizsgálták, és 31 százalékuknál találtak OSAS-t a baleset hátterében. Az elalvásos balesetek 30–35 százalékának hátterében az OSAS volt igazolható. A vizsgálatok szerint

az alvási apnoe szindrómában szenvedő betegek pszichomotoros teljesítménye rosszabb, mint azoké, akiknek a véralkoholszintjük 0,6 ezrelék.

Az OSAS fő klinikai tünetei: súlyos légzésszüneteket követő horkolás-horkantás (egy éjszaka során akár több százszor is), gyakori éjszakai felébredés, forgolódás, nyugtalan alvás, gyakori éjszakai vizelés, és következményes reggeli gyengeség, esetenként fejfájás, nappali aluszékonyság, a koncentráció, a nemi vágy és a memória zavara.

Az obstruktív alvási apnoe felismerésében fontos szerepe van a családorvosnak, és ezt a szerepet tovább erősíti a 16/2015. (III. 30.) EMMI rendelet, mely a jogosítvány megújításához szükséges egészségügyi alkalmassági vizsgálat részévé tette az alvás közbeni légzészavar kiszűrését 2015 áprilisától. Azon kérelmezőket, akiknél fiziológiai jellemzőik alapján felmerül a mérsékelt vagy súlyos OSAS gyanúja, alvászavar-szűrővizsgálatra kell beutalni.

A Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékén egy publikálás alatt álló vizsgálatban, 116 családorvos körében történt vizsgálat az orvosok alvási apnoéval kapcsolatos ismereteiről, arról, hogy elvégzik-e az OSAS-szűrést a gépjárművezetői alkalmassági vizsgálat során. 

A jogszabály ellenére,

a praxisok 15 százaléka egyáltalán nem szűri az OSAS-t

a gépjárművezetői engedélyhez szükséges orvosi vizsgálat során, 46 százaléka pedig csak rizikófaktor megléte esetén. Csak a praxisok 39 százalékában dolgozó családorvosnál része rutinszerűen az OSAS-szűrés a szakértői tevékenységnek.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.07. hétfő, 18:00
Karácsony Gergely
Budapest főpolgármestere
Súlyos hibát követne el az EU, ha így mentené meg az autóiparát

Súlyos hibát követne el az EU, ha így mentené meg az autóiparát

Az Európai Unió úgy döntött, büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra, válaszul a versenytorzító kínai állami támogatásokra, amelyekkel a távol-keleti ország saját autóiparát erősítette az elmúlt években. Ez a lépés nem minden európai szereplőre hat egyformán, és fennáll annak a lehetősége, hogy megegyezés helyett kereskedelmi háború robban ki az EU és Kína között. Ez pedig egy még súlyosabb döntéshez vezethet, a kibocsátáscsökkentési célok módosításához.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×