Iparági becslések szerint csaknem minden második gépjárműre szerelt kiegészítő ellenőrizetlen forrásból származik, ezek 20-25 százaléka, vagyis 50-70 ezer darab pedig hamisítványnak minősíthető. Emellett riasztó adat, hogy a teljes hazai járműállomány 20-25 százaléka, vagyis hozzávetőleg
egymillió autó a napi közlekedés során hibás világítási berendezésekkel közlekedik,
további 15-20 százalékuk kisebb-nagyobb, de nem engedélyezett átalakításokkal vesz részt a forgalomban – jelezte a testület.
A szabványos gyári világítási berendezéseken túl, bármilyen többletterhelést okozó fényforrás felszerelése tilos, amely alól csak a ködlámpával el nem látott, de a szükséges vezetékkel már gyárilag felszerelt autók jelentenek kivételt.
„A nem szabványos berendezések túlterhelik az autók elektromos hálózatát, a beszerelés szakszerűtlensége pedig tovább fokozhatja a bajt, ami
a járművek kigyulladását is okozhatja"
– mondta Gablini Gábor, a szervezet vezetőségi tagja. A bárhol beszerezhető kék fényű xenon hatású lámpa beszerelése ugyancsak komoly veszélyforrást jelenthet a többi autósra nézve, ezért használata szintén szabálytalanságnak minősül.
A világítási berendezések mellett tilos az olyan futómű-átalakítás is, amely megváltoztatja a futóművek gyárilag tervezett terhelését, menettulajdonságait és stabilitását. Gyakori a keréktárcsák, vagyis az alumínium-, illetve könnyűfém felnik nem minősítettre cserélése. Az ilyen utánzatok többségét döntően az interneten szerzik be.
A gyatra minőségű másolatok akár már egy kisebb ütközés, padkázás vagy úthiba miatt eltörhetnek,
ez pedig életveszélyes is lehet az utazókra és a többi közlekedőre.
„Az autóra felszerelt bármilyen engedélynélküli vagy nem szabványos kiegészítő elem súlyos közlekedésbiztonsági és működési kockázatot jelent, mert nem illeszkedik az adott jármű gyárilag kialakított rendszereibe"– emelte ki Gablini Gábor. A HENT vezetőségi tagja hozzátette: fontos tudatosítani, hogy az autó összes műszaki felszerelése egy nemzetközileg elfogadott, egységes szabályrendszer alapján kerül kialakításra, ahol a legfontosabb szempont a biztonság garantálása
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!