A budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, az Eötvös József Gimnázium és a Toldy Ferenc Gimnázium vezeti a HVG 2017-es középiskolai rangsorát. A vidéki középiskolák közül a veszprémi Lovasi László Gimnázium és a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium került be a top tízbe.
A rangsor készítői idén is a matematikai és a szövegértési kompetenciamérést, a magyar, a matematika, a történelem és a nyelvi érettségi eredményeit, valamint a végzősök felvételi eredményeit vették figyelembe.
A lista harmadik helyén szereplő Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója elmondta, nagy örömet jelent ez az eredmény az iskola tanárainak és diákjainak is, hiszen azt mutatja, a hétköznapi erőfeszítések sikeresek. Porogi András hozzátette, ugyanakkor van mögötte némi félelem is.
„Az, hogy egy évben egy iskola kilencedik vagy harmadik, apróságokon, véletleneken is múlhat. Ha egyszer harmadik, a következő évben csak kilencedik, azt mondják, romlott az iskola. Pedig nem, ahogy az sem valószínű, hogy tavalyhoz képest javult a Toldy. A legjobb tizenötben lenni önmagában nagy eredmény.”
Az igazgató hangsúlyozta, az egyik legfontosabb, hogy a tanulók többsége szeret a Toldyba járni, ezt erősítették meg a korábbi felméréseik is.
„Ha nem félve, szorongva, utálkozva jönnek be reggelente, hanem várakozással teli; hogy találkoznak az osztálytársaikkal, barátaikkal és sok izgalmas és élményteli dologban lesz részük. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy-egy dolgozat előtt ne lenne bennük szorongás is.”
Porogi András elmondta, ahhoz, hogy egy tanuló jól érezze magát, fontos, hogy a környezetében, a közösségével jó legyen a kapcsolata, hogy jó közösség legyen az osztály.
„Számos olyan programunk van, ami a tanórákon kívül is segíti a közösségteremtést. Ilyen például most a színjátszó fesztivál, ahova hat osztály is saját darabbal készül. Ebben az osztályok minden tagja részt vesz, a színjátszókon kívül van, aki a hangosításért felel, díszletet vagy jelmez készít, kinek mihez van kedve, és az egészből egy nagy közösségi produkció alakul ki.”
Porogi András jelezte, egy iskola munkájában vannak mérhető és nem mérhető dolgok, ez utóbbiak legalább olyan fontosak. Leszögezte, nem gondolják azt, hogy az ország harmadik iskolája lennének, hiszen ez, néhány, bár nem jelentéktelen adatból született rangsor, lehet másokat is készíteni.
„Remélem, ahogy rangot jelent Toldys diáknak lenni, ez elmondható a pedagógusokról is. A sikerek egyik kulcsa, hogy ez egy viszonylag állandó testület, sokan évtizedek óta tanítanak itt és nem nagyon mennek el máshova tanítani, persze a piac néha kínál olyan lehetőséget, hogy egy-egy kollégánk elhagyja a pályát” - fogalmazott Porogi András.