A dolgozók mintegy 75 százaléka támogatja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének hétfő hajnali 3 órakor kezdődött munkabeszüntetését - közölte az érdekképviselet elnöke. "Enélkül nem bénulhatna meg ilyen mértékben az ország, ráadásul sokan kívülről is támogatják a sztrájkot" - tette hozzá Gaskó István.
A VDSZSZ elnöke az InfoRádióban elmondta: délelőtt 11 órakor folytatják az egyeztetést a vasúttársaság vezetőivel a szakszervezet követeléseiről és csak ezután döntenek arról, hogy meddig sztrájkolnak.
Az érdekképviselet vezetője szerint "a MÁV vezetői itt-ott elindítanak egy-egy üres vonatot saját sikerélményük biztosítására". Gaskó István szerint "nagyon sok vasutas" vesz részt a munkabeszüntetésben.
Az elnök szerint egyik céljuk, hogy "a rendszerváltás óta először végre munkavállalók is részesülhessenek a privatizáció pozitívumaiból, nem csak a miniszterelnök".
"Volt egy sikeres privatizáció, amiből egy senki által nem álmodott bevétel keletkezett" - mondta Gaskó István utalva arra a követelésükre, melynek értelmében minden vasutasnak nettó 250 ezer forintot kérnek a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbér-fejlesztést a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak.
A Déli pályaudvarra már érkeznek szerelvények
A MÁV szóvivője az InfoRádióban arról számolt be, hogy a Déli pályaudvaron már fogadják a szerelvényeket, de a Keletiben és a Nyugatiban továbbra sincs közlekedés, az elővárosi vonatok Kelenföldig és a Rákospalota-Újpesti állomásig járnak.
"Próbáljuk biztosítani a vonatok közlekedését, elsősorban az elővárosokban. Szeretnénk, ha minden utas maximum egyórás várakozással találkozna vonattal" - mondta Sigulinszki Tibor, azt tanácsolva a főváros környékén élő, vasúti bérlettel rendelkező utasoknak, hogy inkább a menetrend szerinti Volán-járatokat válasszák.
A vonatok a Budapest-Hatvan vonalon közlekednek, a Budapest-Vác vonalon viszont nem.
Korábban a MÁV sajtófőnöke arról számolt be, hogy a budapesti nagy pályaudvarokon kialakult helyzet miatt a kelenföldi, a rákospalotai és az újpesti állomásokról indulnak és érkeznek a vonatok.
Kavalecz Imre közölte: nem sztrájkolnak a Budapest-Győr, a Budapest-Székesfehérvár, valamint a Kőbánya-Kispest-Lajosmizse vonalon, továbbá Zalaegerszegen és Veszprémben is dolgoznak az alkalmazottak.
A MÁV szerint nincs alapja a szakszervezet követelésének
A vasúttársaság egyébként továbbra is kitart amellett, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete követeléseinek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen és a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti.
A közlemény szerint a Cargo értékesítéséből befolyó pénzt a MÁV hitelek törlesztésére és műszaki, technológiai fejlesztésre fordítja, amely a munkavállalók munkavégzési feltételeit és az utazási feltételek javítását szolgálja.
"A MÁV nem osztogatja szét a privatizációs bevételek egyetlen fillérjét sem, mint ahogy nem osztja szét a munkavállalók között a felhalmozott veszteségeket, a kamatokat, a megrongált vasúti berendezések kárának költségeit sem" - áll a közleményben.
A MÁV és a VDSZSZ képviselői hétfőn délelőtt 11 órakor folytatják a tárgyalásokat.
Le kell ereszteni a Tisza-tó vizét