Lenkei Péter közölte: a mérések kimutatták, hogy a gépjárművek katalizátorából származó platinafémek mennyisége rendkívüli mértékben nőtt a főváros levegőjében. Ezek a fémek sejtmérgek, továbbá allergiát okoznak.
Az antimon az autók fékbetétjeiből válik ki - az azbeszt helyett alkalmazzák -, és a belvárosi kerületek levegőjében 36-szor akkora a koncentrációja, mint a főváros környékének levegőjében.
Az antimont az Európai Unió és az Egyesült Államok környezetvédelmi hivatala is a kiemelt szennyezők közé sorolta, mert súlyos egészségkárosodást okoz - hangsúlyozta a Levegő Munkacsoport szakértője.
Lenkei Péter kitért arra is, hogy Budapesten először idén kellett elrendelni szmogriadót, a magas ózonkoncentráció miatt.
A szakértő szerint, noha egyre több az autó, a főváros nem tesz valódi lépéseket, csak programokat és stratégiákat alkot. Ehelyett a Levegő Munkacsoport azt várja a fővárosi önkormányzattól, hogy az intézkedésekhez rendeljen határidőket, felelősöket és forrásokat; "ennek hiányában a tervek csak lózungok".
Lenkei Péter hozzátette: tavalyhoz képest idén 8 százalékkal kevesebben utaznak a BKV járművein, és folyamatosan fogynak a zöld felületek, ami tovább rontja a helyzetet.
A szakértő kérdésre válaszolva elmondta: más városokban bebizonyosodott, hogy akár három év alatt is jelentősen javítható a levegő minősége, és ehhez nincs feltétlenül szükség hatalmas összegekre.
Hanganyag: Boros Panna