Az erről szóló kormányrendelet szerint új vasúti társaság csak akkor kaphat tevékenységi engedélyt, ha rendelkezik baleseti fedezettel, illetve a már működőknek minden év május 31.-ig igazolniuk kell a vasúti igazgatási szervnél, hogy a következő év végéig van ilyen fedezetük.
Az új engedélyt kérőknek jövő év január 1.-től kell igazolniuk a fedezetet, míg a már működő cégeknél jövő év július 1. a határidő.
Az előírt fedezet nagysága függ a vasúti tevékenység módjától, a földrajzi területtől és a tevékenység nagyságrendjétől. Így például, aki országos és elővárosi vasúton végez személyszállítást, annak az általa okozott balesetekre legalább 100 millió forint fedezettel kell rendelkeznie. Az ugyanitt árutovábbítással foglakozó cégnek a minimális fedezete 50 millió forint, míg a pályahálózatot működtetőé 200 millió forint.
A legnagyobb magyar vasúttársaságnak, a MÁV csoportnak az általános vasúti balesetek fedezetére a számítások szerint mintegy 700-800 millió forint összeghatárig kell majd felelősségbiztosítást kötni a jövő június 30-ig a rendelet alapján.
Az úgynevezett katasztrófa balesetek fedezeti összeghatárát a rendelet nem szabályozza részletesen. A katasztrófa baleset a legnagyobb személyi sérüléssel és dologi kárral járó esemény, ami bekövetkezhet. Ilyen esetben a dologi kár akár több milliárd forint is lehet.
A MÁV-nak eddig is volt felelősségbiztosítása az utasoknak okozott kár megtérítésére, amit a MÁV Start visz tovább. A biztosítási összege, azaz a kártérítés felső határa 107 millió forint/év, a biztosítás díja pedig 39 millió forintot tesz ki egy évre. A MÁV által működtetett térségi vasutakra is van felelősségbiztosítás az idén augusztus 4. óta.