eur:
396.74
usd:
359.42
bux:
72075.48
2024. szeptember 10. kedd Hunor, Nikolett

Útdíj és egysávos főutak Budapesten

Alapvető változásokat határozott el a budapesti vezetés a fővárosban a gépjárművek kiszorítása érdekében. A tervek szerint útdíjat szednének, több fontos főútvonalat (így a Szentendrei és az Üllői útat, valamint az M1-M7-es bevezető szakaszát) egy sávval szűkítenék.

A szigorú intézkedésre az elfogadott előterjesztés szerint azért van szükség, mert túl szennyezett a főváros levegője. A szálló por átlagkoncentrációja például 2000-ben 284 napon haladta meg a határértéket.

Az intézkedési program első helyen említi a gépjárművek kiszorítását Budapest belső területeiről. Ennek egyik eszköze az úgynevezett útdíj, vagy behajtási díj bevezetése. Utóbbi már működik a Várnegyedben, ahol mintegy 400 forintot kell fizetni a behajtásért.

Hol lesznek a sorompók?

Az útdíj bevezetésére kétféle elképzelés létezik: az egyik szerint a Nagykörúttal és budai körúttal határolt belvároson belül szednék, a másik szerint pedig már a közigazgatási határnál felállíthatók a sorompók. Szakértők az utóbbi tervbevételét valószínűsítik, ugyanis az agglomeráció lakosai az önkormányzati választásokon nem Budapesten szavaznak.

További fontos eleme a programnak a belvárosi főútvonalak szűkítése. A tervek szerint a Fő utca, a Döbrentei utca, a Bécsi út, a Baross utca és az Üllői út lenne egy sávval keskenyebb a jelenleginél.

Nehezebben juthatnak majd előre az autósok a Szentendrei úton, a Fehér úton, a Kőbányai úton, az M1-M7 bevezető szakaszán, a Thököly úton, és a Kerepesi úton is, ezeken az utakon ugyanis buszsávot tervez a főváros.

1400 parkolóhellyel váltanák ki

A teherautók mozgását a behajtási díjon túl még azzal is szigorítanák, hogy a sűrűn beépített lakóterületekre csak behajtási engedéllyel mehetnének be.

A belvárosi forgalomból kiszorított járműveknek a külső kerületekben P+R parkolók épülnének, rövid távon négy helyszínen, összesen 1400 férőhellyel.

A parkolási tarifák megváltoztatását is említi a tervezet, de konkrét összegek nem szerepelnek benne.

Az előterjesztést május végi ülésén tárgyalja a fővárosi közgyűlés.



KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Nagy Márton: nem fordulatra van szükség, hanem finomhangolásra

A gazdaságpolitika előtt álló feladatokról, a békeköltségvetés lényegéről, a várható gazdasági növekedésről és a minimálbérről is beszélt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában, de kitért a jegybankelnök kritikáira és a leendő gazdasági csúcsminiszter szerepére is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.10. kedd, 18:00
Sayfo Omar
a Migrációkutató Intézet kutatásvezetője
Gyűlölik a turistákat, pedig miattuk lettek lesajnált országból Európa növekedési királyai

Gyűlölik a turistákat, pedig miattuk lettek lesajnált országból Európa növekedési királyai

Miközben a csapból is az európai gazdaság gyengélkedése folyik, Spanyolország olyan növekedési számokat produkál, amelyek még válságoktól mentes időben is jónak számítanának, nemhogy az energiaválság, az infláció, a magas kamatok és a globális lassulás éveiben. A magas növekedés ráadásul kifejezetten egészséges szerkezetben, relatíve jó egyensúlyi mutatók mellett valósul meg. Európa negyedik legnagyobb gazdasága jó eredményeit leginkább annak köszönheti, hogy profitál az európai fogyasztás átalakuló szerkezetéből: a turizmus sosem pörgött ennyire Európában, és ennek Spanyolország az egyik legnagyobb nyertese. A növekedési sikersztori láttán érthetetlennek tűnik, hogy a helyi lakosok miért pont most üzentek hadat a turistáknak, hiszen a külföldiek elriasztásával saját fejlődési kilátásaikat rombolják. Pedig fejlődni még van hova, és ez – más tényezőkkel együtt – azért erősen árnyalja az ország gazdaságáról alkotott pozitív képet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×