eur:
394.11
usd:
364
bux:
74051.15
2024. augusztus 1. csütörtök Boglárka

Kelet-európai halálcsapda: új autók a régi utakon

Magyarországon az elmúlt fél évtizedben 5 százalékkal emelkedett a halálos közúti balesetek száma, amely a második legnagyobb növekedés az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozott államok között - áll az Európai Bizottság héten nyilvánosságra kerülő jelentésében. A testület szerint Magyarország az élvonalban van az egymillió utasra számított halálesetek számában is.

Közép-Kelet-Európa útjain másfél évtizeddel ezelőtt még Ladák, Wartburgok és Trabantok közlekedtek. Mára lecserélődött a járműpark, ugyanakkor az úthálózat fejlesztése képtelen volt lépést tartani a változással, így az utak halálcsapdává váltak - így összegezhető az Európai Bizottság héten nyilvánosságra kerülő jelentése.

Miközben az Európai Unió régebbi tagországai közül például Franciaországban az elmúlt öt évben mintegy egyharmadával csökkent a halálos közúti balesetek száma, addig az új tagállamok esetében éppen fordított folyamat figyelhető meg.

Magyarország a második

A legrosszabb a helyzet Litvániában (7 százalék), Magyarországon (5), Csehországban (4) és Lengyelországban (3), ahol az elmúlt fél évtizedben a legdinamikusabban nőtt a halálos közúti balesetek száma.

Magyarország az élvonalban van az egymillió főre eső halálesetek számát tekintve is. Ebben a kategóriában Lettország vezet (200 fővel), az első ötben szerepel még Litvánia, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország.

WHO: gyors autók, lassú feltételrendszer

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) koordinátora, Margie Peden szerint az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozott országok legtöbbje gyors változáson megy keresztül, mellyel a feltételrendszer, az infrastruktúra és a biztonsági helyzet képtelen lépést tartani.

"Az Egyesült Királyságban, vagy az Egyesült Államokban a motorizáció 30-40 év alatt ment végbe, csakúgy mint az infrastruktúra és az egészségügyi rendszer fejlesztése. Ezekbe az átmeneten keresztülmenő országokba ezrével importálják a gyors autókat, az egészségügyi rendszer pedig képtelen lépést tartani a vérontással" - fogalmazott a WHO koordinátora.

Ellentmondásos fejlődés

Az Európai Bizottság jelentésének végkövetkeztetése szerint általában véve "az utak biztonsága nő az Európai Unióban - sokkal gyorsabban, mint korábban, de ellentmondásosan. A fejlődés ugyanakkor elégtelen és gyenge pontjai változatlanok".

A megállapításokat az Európai Bizottság tagjai várhatóan a jövő hónapban vitatják meg. Jacques Barrot közlekedési biztos tervei között állítólag szerepel a gépjárművek biztonságtechnológiájának és az utak infrastruktúrájának fejlesztése, valamint az új tagországok rászorítása arra, hogy alkalmazzák a többi Európai Uniós tagállamban honos szigorúbb büntetési tételeket.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.08.01. csütörtök, 18:00
Kárpáti Róbert
sportpszichiáter
Vastag pluszban zártak az amerikai indexek a Fed-döntés mellett

Vastag pluszban zártak az amerikai indexek a Fed-döntés mellett

Jó hangulatban telt a kereskedés ma reggel az ázsiai piacokon, ezt követően pedig Európában is emelkedtek a tőzsdék, és Amerikában is jó a hangulat, a Nasdaq vezetésével raliznak a piacok. A vártnak megfelelő Fed-kamatdöntésre (tartás) nem volt érdemi mozgás a vezető amerikai részvényindexekben, és Jerome Powell Fed-elnök iránymutatásai sem váltottak ki komolyabb csapkodásokat, így a vezető részvényindexek jelentős emelkedéssel zártak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×