Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Nyitókép: Unsplash.com

Egyre több repülőt térítenek el hamis GPS-jelekkel, sürgős lépéseket követel a légiágazat

Sürgős lépéseket vár a légi közlekedési ágazat a szabályozó hatóságoktól a GPS megzavarása elleni küzdelemben, az ukrajnai és közel-keleti konfliktusok miatt ugyanis egyre több az ilyen eset. A zavarás eltérítheti a polgári repülőgépeket a tervezett útvonaluktól.

A Reuters derítette ki, hogy fogytán a világ légicégeinek türelme az úgynevezett GPS-spoofing, azaz a navigációs rendszerek megzavarása miatt.

A témában a nemzetközi légügyi hatóság, az IATA és a EASA európai szabályozószerv csütörtökre egy konferenciát is összehívott Kölnbe, hogy a légicégek, a repülőgépgyártók, a légügyi technológia előállítói, valamint a nemzeti és nemzetközi felügyelőszervek képviselői tárgyaljanak a kérdésről.

A spoofingra példa, amikor egy ország fegyveres erői hamis globális helymeghatározó jeleket továbbítanak egy ellenséges repülőgépnek vagy drónnak, hogy megzavarják a működését. A polgári repülés számára problémát jelent, ha ezt a hamis jelet egy utasszállító repülőgép GPS-vevője érzékeli, összezavarva a pilótát és a légiirányítást. Vannak arra utaló jelek, hogy ez egyre gyakoribbá válik – írja a Reuters.

Decemberben az OPSGROUP repülési tanácsadó szervezet jelezte, hogy a Közel-Keleten, többek között

Irakban, Iránban és Izraelben, valamint a Fekete-tengeren egyre több magán- és kereskedelmi repülőgép tapasztalt GPS-zavarást.

Ezek egyike a balti régióból repülő AirBaltic.

Bár létezik technológia az ilyen tevékenység részleges kivédésére, ezt többnyire légierők vagy gazdag magánszemélyek használják. A polgári repülés számára egy-egy új technológia bevezetését akár 10 évig tartó hitelesítési folyamat is megelőzhet, mondták ágazati illetékesek. De mivel a zavarás egyre gyakoribb, nincs idő várni - hangsúlyozták többen a Reutersnek.

Két pilóta, akik az ügy érzékenysége miatt nem kívánták felfedni a nevüket, a Reutersnek elmondta: kikapcsolták a GPS-t és alternatív navigációs technikákat alkalmaztak, amikor olyan területek felett repültek, ahonnan jelzavarásról számoltak be.

Az exportellenőrzés is akadálya lehet annak, hogy a technológiák elérhetővé váljanak az utasszállító gépek számára, közölte a Honeywell védelmi cég, amely repüléstechnikai megoldásokat dolgoz ki a spoofing ellen.

A gyors fellépést nehezíti, hogy olyan összehangolt módszert kell találni, amely elfogadható a szabályozók számára és költséghatékony a légitársaságok számára is.

"Végső soron az érdekelt feleknek össze kell fogniuk, és meg kell állapodniuk egy szabványban" -

mondta Matthias Schäfer, a SeRo Systems GmbH, egy szintén spoofing-elhárító technológiát gyártó cég ügyvezető igazgatója.

Egyes ágazati szereplők szerint ahelyett, hogy a légitársaságok számára kötelezővé tennék a navigációs jelzavarás elleni technológiák beszerzését, inkább a pilóták jobb kiképzésére kéne összpontosítani, hogy felismerjék, amikor el akarják téríteni őket az útvonaluktól.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Herendi Gábor: a Szenvedélyes nők jobban sikerült, mint a Futni mentem

Herendi Gábor: a Szenvedélyes nők jobban sikerült, mint a Futni mentem

Már mozikban Herendi Gábor új filmje, a Szenvedélyes nők - ami csakúgy mint előző filmje, a Futni mentem egy nagysikerű cseh film remake változata. A filmzene a tavaly tragikusan elhunyt Tompos Kátya szerzeményein alapszik – mondta az InfoRádióban a film rendezője. Herendi Gábor reméli, hogy az ismét állami támogatás nélkül készült új filmje sikeres lesz a magyar nézők között, ami további független alkotások lehetőségét is segítené.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Véget ér a Fed szigorítása: új korszak jön a részvény- és devizapiacokon?

Véget ér a Fed szigorítása: új korszak jön a részvény- és devizapiacokon?

2025 októberében a Fed bejelentette, hogy decemberben leállítja a mennyiségi szigorítást. Ezzel véget ér az a két és fél évig tartó időszak, amelynek során az amerikai jegybank havonta több tízmilliárd dollárral csökkentette a mérlegét, hogy visszafogja a gazdaság túlfűtöttségét és letörje a 2022-ben kialakult inflációs hullámot. Ez új piaci környezetet teremthet a részvény-, kötvény- és devizapiacok számára. A fenti változások nyomán cikkünkben azt vizsgáljuk meg, hogyan alakultak a hozamok különböző piaci környezetben a részvénypiacokon (S&P 500, Nasdaq), valamint a devizapiacon (dollárindex, EUR/HUF).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×