Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Unsplash.com

Egyre több repülőt térítenek el hamis GPS-jelekkel, sürgős lépéseket követel a légiágazat

Sürgős lépéseket vár a légi közlekedési ágazat a szabályozó hatóságoktól a GPS megzavarása elleni küzdelemben, az ukrajnai és közel-keleti konfliktusok miatt ugyanis egyre több az ilyen eset. A zavarás eltérítheti a polgári repülőgépeket a tervezett útvonaluktól.

A Reuters derítette ki, hogy fogytán a világ légicégeinek türelme az úgynevezett GPS-spoofing, azaz a navigációs rendszerek megzavarása miatt.

A témában a nemzetközi légügyi hatóság, az IATA és a EASA európai szabályozószerv csütörtökre egy konferenciát is összehívott Kölnbe, hogy a légicégek, a repülőgépgyártók, a légügyi technológia előállítói, valamint a nemzeti és nemzetközi felügyelőszervek képviselői tárgyaljanak a kérdésről.

A spoofingra példa, amikor egy ország fegyveres erői hamis globális helymeghatározó jeleket továbbítanak egy ellenséges repülőgépnek vagy drónnak, hogy megzavarják a működését. A polgári repülés számára problémát jelent, ha ezt a hamis jelet egy utasszállító repülőgép GPS-vevője érzékeli, összezavarva a pilótát és a légiirányítást. Vannak arra utaló jelek, hogy ez egyre gyakoribbá válik – írja a Reuters.

Decemberben az OPSGROUP repülési tanácsadó szervezet jelezte, hogy a Közel-Keleten, többek között

Irakban, Iránban és Izraelben, valamint a Fekete-tengeren egyre több magán- és kereskedelmi repülőgép tapasztalt GPS-zavarást.

Ezek egyike a balti régióból repülő AirBaltic.

Bár létezik technológia az ilyen tevékenység részleges kivédésére, ezt többnyire légierők vagy gazdag magánszemélyek használják. A polgári repülés számára egy-egy új technológia bevezetését akár 10 évig tartó hitelesítési folyamat is megelőzhet, mondták ágazati illetékesek. De mivel a zavarás egyre gyakoribb, nincs idő várni - hangsúlyozták többen a Reutersnek.

Két pilóta, akik az ügy érzékenysége miatt nem kívánták felfedni a nevüket, a Reutersnek elmondta: kikapcsolták a GPS-t és alternatív navigációs technikákat alkalmaztak, amikor olyan területek felett repültek, ahonnan jelzavarásról számoltak be.

Az exportellenőrzés is akadálya lehet annak, hogy a technológiák elérhetővé váljanak az utasszállító gépek számára, közölte a Honeywell védelmi cég, amely repüléstechnikai megoldásokat dolgoz ki a spoofing ellen.

A gyors fellépést nehezíti, hogy olyan összehangolt módszert kell találni, amely elfogadható a szabályozók számára és költséghatékony a légitársaságok számára is.

"Végső soron az érdekelt feleknek össze kell fogniuk, és meg kell állapodniuk egy szabványban" -

mondta Matthias Schäfer, a SeRo Systems GmbH, egy szintén spoofing-elhárító technológiát gyártó cég ügyvezető igazgatója.

Egyes ágazati szereplők szerint ahelyett, hogy a légitársaságok számára kötelezővé tennék a navigációs jelzavarás elleni technológiák beszerzését, inkább a pilóták jobb kiképzésére kéne összpontosítani, hogy felismerjék, amikor el akarják téríteni őket az útvonaluktól.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×