A Meta ellen benyújtott keresetek legfőbb érve az, hogy a technológiai óriás függőséget okozó funkciókat épít az Instagramba és a Facebookba, amivel károsítja a gyerekek mentális egészségét.
Azt, hogy idáig fajul a dolog, már előre lehetett látni. 2021-ben átfogó kétpárti vizsgálat indult a témában, aminek egy 233 oldalas jelentés lett az eredménye. A pert indító államok szerint
a Meta káros és manipulatív taktikákkal köti a gyerekeket a platformjaihoz
– jegyezte meg a The Washington Post című lap.
Az amerikai szövetségi állam említett jelentése szerint a Meta „a fiatal felhasználók nyereségvágyból történő kizsákmányolását célzó rendszert” tart fent. Miközben félrevezeti őket a biztonsági funkciók és a káros tartalmak kérdésében, begyűjti adataikat és megszegi a gyerekek privát szférájára vonatkozó szövetségi törvényeket. Illetékesek azt állítják, hogy a vállalat tudatosan alkalmazott olyan módosításokat, amik a gyerekeket az alkalmazásokban tartják.
A Meta elleni vádak a két nagy amerikai párt ritka egyetértésének megnyilvánulásai.
A tech cégeket még a Trump-kormányzat idején idézték be a Kongresszus elé, ahol a demokraták és a republikánusok más és más miatt támadták őket. A fiatalok jólétének kérdésében azonban úgy tűnik egyetértenek.
Liza Crenshaw, a Meta szóvivője úgy reagált, hogy cége „csalódott: a politikusok, ahelyett, hogy produktívan együttműködnének a vállalatokkal, hogy világos, az életkornak megfelelő szabványokat hozzanak létre a tizenévesek által használt alkalmazások esetében, inkább ezt az utat választották".
A főügyészek szerint a pénzbírságok, az üzleti gyakorlat megváltoztatása és a kártérítés mind szóba jöhetnek lehetséges következményekként.
A Meta termékeinek a fiatalokra gyakorolt hatása azután került Amerikában a figyelem középpontjába, hogy a The Wall Street Journal 2021-es jelentése részletesen bemutatta a Facebook informátora, Frances Haugen által kiszivárogtatott belső kutatást, ami szerint az Instagram súlyosbította egyes tinilányok testképzavarait.
Az Amerikai Pszichológiai Társaság jelentése közben úgy találta, hogy a közösségi média használata „nem eredendően hasznos, vagy káros a fiatalok számára”, és hogy több kutatást kellene végezni a témában.
A Meta pedig azt mondta a vizsgálatról, hogy a vádak „hamisak és a tények mélységes félreértéséről tanúskodnak”.
Viszont tény, hogy a Mark Zuckerberg cége évek óta aggódik amiatt, hogy a fiatalok egyre kevesebb időt töltenek a Facebookon, miközben a versenytársakhoz, például a TikTokhoz és a Snapchathez áramlanak. A fiatalabb felhasználók bevonzása érdekében a vállalat megpróbálta lemásolni a TikTokot a Reels nevű, rövid formátumú videószolgáltatásával.
A nagy kérdés az, hogy hogyan zárulnak majd a Meta elleni perek. A The Washington Post megjegyzi, hogy a tech cégek elleni eljárások gyakran elakadnak a bíróságokon.