Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Unsplash

Elmozdult eddigi helyéről a mágneses északi pólus

Ezzel együtt a Mágneses Világmodell frissítésére is szükség volt, ugyanis ehhez igazítja magát az összes navigációs rendszer.

Frissítették a Mágneses Világmodellt (WMM), a rendszer a Föld mágneses mezejének elmozdulását és változását jelzi előre a következő öt évben - írja a Live Science híradása nyomán a 24.hu.

A WMM fontos szerepet játszik a műholdas és légi navigációban, és segít az okostelefon-felhasználóknak tájékozódni az olyan szolgáltatások használatakor, mint amilyen a Google Térkép - írják.

Évek óta tervben van a frissítés, amire a navigációs rendszerek precizitása és a mágneses tér alakulásának jobb előrejelzése miatt van szükség; a felhasználók többsége nem venne belőle észre semmit.

A fő mágneses mező a bolygó külső, olvadt vasból álló, folytonos mozgásban lévő, elektromosságot termelő magjában keletkezik. Ez a tevékenység saját mágneses mezőt hoz létre, ami a geodinamónak nevezett önfenntartó, évmilliárdok óta létező folyamathoz vezet.

A mágneses északi pólus nem ugyanaz, mint a helyhez kötött, a bolygó forgástengelye által meghatározott földrajzi északi sark. A mágneses északi pólus az a pont az északi féltekén, ahol a bolygó mágneses mezővonalai közvetlenül az égitestbe mutatnak.

Az északi pólushoz közeli mágneses mező erősségének változásai az elmúlt években a kanadai sarkvidékről Szibéria felé tolódtak el.

A WMM a mágneses tér matematikai modellje, illetve előrejelzés arra vonatkozóan, hogy a mező miként alakul majd a következő néhány évben. A rendszer műholdaktól és földi megfigyelőállomásoktól származó adatokon alapul. A különböző navigációs eszközök, egyetemben a GPS-szel a WMM-et használják, magnetométer segítségével. A magnetométer a tartózkodási pont adatait táplálja be a WMM-szoftverbe, hogy meghatározza a mágneses mezőt, majd a helyzeti méréstől való eltérés tükrében kiszámolja a felhasználó irányát.

A WMM új verzióját ötévente adják ki, a mostani frissítés is ehhez igazodott.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×