Infostart.hu
eur:
355.84
usd:
308.35
bux:
133710.4
2026. június 9. kedd Félix
Nyitókép: Pexels

45 káros hatása van a hozzáadott cukornak

Egy kutatás vizsgálta meg a hozzáadott cukor hatását egészségünkre: 45 ok van arra, hogy a napi kalóriabevitel 10 százaléka alatt tartsuk a cukorfogyasztást.

Kínai és amerikai kutatók több mint 8600 tanulmányból készült 73 metaanalízis megállapításait vetették össze, ezekből derült ki, hogy a hozzáadott cukor nagy mennyiségben történő fogyasztása 45 negatív egészségügyi következmény magas rizikójával jár együtt – írja a CNN.

A cukorbetegség, köszvény, elhízás, magas vérnyomás, szívroham, sztrók, rák, asztma, fogszuvasodás, depresszió és korai halálozás is szignifikánsan magasabb kockázattal jelenhet meg az ember életében, ha nagyon sok cukrot fogyaszt, derült ki elemzésükből.

Az élelmiszerekben természetesen előforduló cukrok, mint a gyümölcscukor vagy a tejcukor, nem számítanak hozzáadott cukroknak. A kutatók által vizsgált cukortípus az élelmiszerek feldolgozása során kerül azokba cukor és más édesítőszerek formájában. A csomagolt ételekben, valamint szirupokban, mézben, gyümölcslében, zöldséglében, pürékben, pasztákban található ilyesmi.

"Az ehhez hasonló tanulmányok hasznos információkat hordoznak a betegek számára, megmutatják, hogy a látszólag kis változtatások, például a felesleges cukor, a cukorral édesített italok elhagyása milyen jelentős és pozitív javulást hozhat az egészségre nézve" – mondta Leana Wen, a George Washington Egyetem sürgősségi orvos és közegészségügyi professzora, a CNN a tanulmánytól független egészségügyi szakértője.

Egyes bizonyítékok arra utaltak, hogy a cukorral édesített italokat legnagyobb mennyiségben fogyasztó résztvevőknek nagyobb volt a testsúlyuk, mint az azokat a legalacsonyabb mennyiségben fogyasztóknak.

A tanulmány szerzői szerint a hozzáadott cukor és a rák közötti kapcsolatra vonatkozó bizonyítékok korlátozottak és ellentmondásosak, a téma további kutatásokat igényel. Magyarázható ugyanakkor a cukor testsúlyra gyakorolt, ismert hatásával: a magas cukorfogyasztást összefüggésbe hozták az elhízással, amely a különböző rákos megbetegedések erős kockázati tényezője. Ugyanez igaz a szív- és érrendszeri betegségekre is.

"A hozzáadott cukor fogyasztása elősegítheti a gyulladást a szervezetben, ez pedig

stresszt okozhat a szívben és az erekben,

ami megnövekedett vérnyomáshoz vezethet" – mondta Brooke Aggarwal, a Columbia Egyetem Irving Orvosi Központ kardiológiai részlegének adjunktusa korábban. A nagy mértékben feldolgozott élelmiszerekről, amelyek sok szabad cukrot tartalmazhatnak, megállapították, hogy fokozzák a gyulladást, ami a depresszió egyik kockázati tényezője.

A kutatás és a korábbi ajánlások alapján is napi 25 gramm – hat teáskanál – cukorban kellene maximalizálnunk cukorfogyasztásunkat. A tanulmány szerzői szerint heti egyetlen pohár cukros üdítőt lenne szabad fogyasztanunk. A kevesebb cukor beviteléhez jó kiindulást jelent, ha elolvassuk az elfogyasztani kívánt élelmiszerek összetevőit, még olyan esetekben is, ha nem édességként gondolunk egy ételre. Ennek tipikus példája a reggelizőpehely vagy a joghurt. Cukros italok helyett gyümölccsel édesített vízre válthatunk, sütemény helyett pedig választhatunk gyümölcsöt.

Ha cukrászati termék helyett otthon készített tortát és süteményt választunk, azzal is csökkentjük a bevitt cukor mennyiségét.

Az is segít a bevitt cukor mennyiségének visszafogásában, ha eleget alszunk: ha fáradtak vagyunk, akkor hajlamosabbak vagyunk az édesebb ételeket választani. Végezetül pedig magunk is leszoktathatjuk ízlelőbimbóinkat a cukros ízről, ha következetesen csökkentjük a hozzáadott cukor bevitelét.

Címlapról ajánljuk
Igencsak beszédes, milyen eltérő stratégiával lett sikeres a három AI-nagyhatalom

Igencsak beszédes, milyen eltérő stratégiával lett sikeres a három AI-nagyhatalom

Egy új AI-modell mögött ma már nemcsak kutatók és mérnökök állnak, hanem erőművek, félvezetőgyárak, tőzsdei befektetők, jogászok és kormányzati stratégiák is. A mesterséges intelligencia a 2020-as évek közepére geopolitikai tényezővé vált. Az Egyesült Államok vezet, de ennek megvan az ára. Kína gyorsan zárkózik fel, de csak korlátok között. Az Európai Unió pedig szabályoz, miközben a versenyben lemarad. A jövőt meghatározó nagy kérdés azonban egészen más lesz.

„Nagyon nagy disznóság történt” – miniszteri válasz az Országgyűlésben

A nyugat-magyarországi azbesztszennyezésről, egy Pécs melletti fejlesztésről, a TeSzedd! akcióról, a szentendrei HÉV fejlesztéséről, és a tiszaújvárosi CCGT-beruházásról is beszéltek a képviselők a hétfői kérdések során az Országgyűlésben.
inforadio
ARÉNA
2026.06.09. kedd, 18:00
Grexa Liliana
országgyűlési képviselő, ukrán nemzetiségi szószóló
Védett ár az üzemanyagokra: fontos rendeletmódosítás jelent meg

Védett ár az üzemanyagokra: fontos rendeletmódosítás jelent meg

Kapitány István gazdasági és energetikai miniszter rendeletben módosította a biztonsági kőolajtermék-készletek felhasználásának szabályait, amelynek lényege a készletértékesítési és nagykereskedelmi árak emelése. A benzin nettó készletértékesítési ára 270,25 forintról 283,45 forintra, a gázolajé 300,48 forintról 310,47 forintra nő literenként. A kormány ezzel a piaci folyamatokat kívánja lekövetni, feltehetően azért, hogy csökkentse a stratégiai készletek későbbi visszapótlásából eredő finanszírozási veszteséget.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×