Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay

Biztos, hogy a műfenyő káros a környezetre

Közeledik a karácsony, a mű- vagy igazi fenyő kérdőjel ismét előttünk kanyarog.

Sokan esküsznek a hagyományok és az illat miatt is az igazi fenyőre karácsonyfaként, közben egyre-másra hódít teret a műfenyő megoldásként.

Lehet elgondolásunk arról is, a bolygó védelme szempontjából melyik zöldebb, Bera Péter, a Klímapolitikai Intézet hulladékgazdálkodási és körforgásos gazdasági szakértője a 24.hu portálon foglalta össze a legfontosabbakat:

  • a karácsonyfa-árusítást nem előzi meg klasszikus értelemben vett fakivágás, ezeket a fenyőket ugyanis konkrétan karácsonyfának nevelik, rövid életükben pedig még így is termelnek oxigént a szén-dioxidot (évente 10 kiló/fa) elnyelve. Ez tehát érv az igazi fenyő mellett, de jön a többi
  • ha biomassza-erőműben égetik el a karácsonyfát, nem kerül annyi szén-dioxid a levegőbe, mint amennyit a fa felhasznál
  • minden egyes vágott fenyő után átlagosan 5-6 fenyőt ültetnek újra
  • a műfenyő gyártásakor (2 m) 40-42 kg szén-dioxid termelődik, ez tízszer annyi, mint amennyi egy fenyő elégetésekor felszabadul (tehát legalább 10 évig kell használnunk egy műfenyőt, hogy legyen miről beszélni, de inkább 20)
  • a műfenyőket a jellemzően kínai gyártás után még szállítani is kell (teherhajó, repülők), ami szintén plusz kibocsátás, fánként 25 km autóút kárának megfelelő
  • megsemmisítésekor súlyosan mérgező anyagok kerülnek a levegőbe
  • az igazi fenyőt, amelyet itthon nevelnek karácsonyi célokra, számos munkahelyet teremtenek.

Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×