Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Telihold világít Johaneesburg felett 2018. november 22-én.
Nyitókép: MTI/EPA/Kim Ludbrook

A januári után három évig nem láthatunk ilyen égi jelenséget

Teljes holdfogyatkozás lesz látható január 21-re virradóra Európa és Afrika nagy részén, valamint Észak- és Dél-Amerikában. Ez lesz az utolsó alkalom 2022-ig, hogy a jelenségnek szemtanúi lehetünk.

Európában és Afrikában röviddel napfelkelte előtt alakul ki a teljes holdfogyatkozás, míg Észak- és Dél-Amerikából az éjszaka kezdetén vagy közepén lesz látható.

A Hold magyarországi idő szerint 4 óra 34 perc és 7 óra 51 perc között lesz a Föld árnyékában.

A holdfogyatkozás kezdetekor az árnyék bal oldalról kezdi eltakarni a Holdat. A teljes fogyatkozás nagyjából egy órán át fog tartani, eközben a Hold látható marad, de vörös színben, ezért hívják vörös Holdnak.

A vörös szín ugyanannak a jelenségnek köszönhető, mely miatt a naplemente rózsaszín, vörös vagy narancsos színű. "A Föld légköre egy kicsit megtöri a napfényt, amely elhajol a Föld oldala mentén és eléri a Holdat" - magyarázta Walter Freeman, a Syracuse-i Egyetem tudósa.

"Ez a kis mennyiségű vörös fény eléggé megvilágítja a Holdat ahhoz, hogy látható legyen.

Ahelyett, hogy fényes és fehér lenne, a Hold nagyon halványan és vörösen lesz látható, tízezerszer halványabban, mint általában"

- tette hozzá.

Teljes holdfogyatkozások csak akkor történnek, amikor a Föld pontosan a Nap és a Hold között halad el. Bár teljes holdfogyatkozások általában évente 1-3 alkalommal történnek,

ez után három éven át nem lesz látható ilyen jelenség. A következő teljes holdfogyatkozás 2022. május 16-án lesz.

A szakértők szerint nincs szükség speciális szemvédelemre a holdfogyatkozás figyelemmel követéséhez, mivel a Hold nem termel fényt, csak a Nap fényét veri vissza. "A Hold sohasem annyira fényes, hogy kárt okozzon a szemnek, mint a Nap" - mondta Freeman.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×