Infostart.hu
eur:
353.67
usd:
305.79
bux:
133528.69
2026. június 12. péntek Villő

Nem lassítják az öregedést a csodakrémek

Nem lassítják az öregedést az antioxidánsokat tartalmazó krémek és élelmiszerek - derül ki egy brit kutatásból. A szakértők szerint még az is kérdés, hogy egyáltalán a szabad gyökök okozzák-e az öregedést.

Nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy az antioxidánsok lassítanák az öregedés folyamatát - állapították meg a University College of London (UCL) munkatársai, miután fonálférgeken vizsgálták a vegyületek hatását.

A nézet, amely szerint az öregedésért, a kötőszöveti rostok károsodásáért elsősorban a szabad gyökök - főleg a szuperoxidok - a felelősek, az ötvenes években terjedt el. Ezek az anyagok a szervezetben oxidatív stresszt, akár sejtek pusztulásához vezető sérüléseket képesek okozni.

A szervezetben megtalálható, vagy a táplálékkal bevitt antioxidánsok állítólag képesek megkötni a szabad gyököket, így minimalizálni a kárt, éppen ezért ezek a vegyületek a szépség- és élelmiszeripar kedvenc "csodaszerei".

A UCL munkatársai a fonálférgeken vizsgálták az antioxidánsok hatását: módosították az állatok génállományát, hogy szervezetük képes legyen elnyelni a szabad gyököket, ám az ilyen férgek ugyanannyi ideig éltek, mint átlagos társaik. Vagyis az oxidatív stressz kevésbé játszik szerepet a sejtek és a szövetek öregedésében, mint azt korábban gondolták.

"Valójában nem sokat értünk az öregedés alapvető folyamatából. A szabad gyökökről szóló teória ötven éve kitöltötte a tudásvákuumot, de nem áll meg a lábán. Világos, hogy a szuperoxidnak van szerepe a történetben, de csak kicsi: egyértelmű, hogy nem az oxidatív stressz az öregedés legfőbb okozója" - mondta a kutatás vezetője, David Gems.

A szakértő szerint az egészséges, kiegyensúlyozott étrend csökkenti több betegség kialakulásának kockázatát, olyanokét, mint a diabétesz, a rák vagy a csontritkulás, de nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy az antioxidánsok bevitele lelassítaná az öregedést.

Címlapról ajánljuk
Piros lapok színezték ki a vb nyitómeccsét egy irgalmatlan nyitóünnepség után
Foci-vb 2026

Piros lapok színezték ki a vb nyitómeccsét egy irgalmatlan nyitóünnepség után

Mexikó megérdemelten „tartotta otthon” a három pontot, ugyanennyi kiállítást azonban a játékvezetőnek is „szerveznie kellett” a Dél-Afrika elleni labdarúgó-vb-nyitómeccsen.

Mohácsi új Duna-híd: százmilliárdos a tét, három alapelv szerint tervezik újra a beruházást

Felülvizsgálja a kormány a „túlárazott és pazarló” mohácsi új Duna-híd beruházását. Vitézy Dávid miniszter elmondta: egyrészt megpróbálják visszaszerezni a százmilliárd forintos nagyságrendű, előlegként már kifizetett tételeket, másrészt megnézik, lehet-e még racionálisan 2x2 sávról 2x1 sávra csökkenteni a híd, illetve az alföldi bekötőút szélességét, de mindezt úgy, hogy „torzókat nem hagyunk”.
inforadio
ARÉNA
2026.06.12. péntek, 18:00
Marsai Viktor
a Migrációkutató Intézet igazgatója, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Már a hétvégén jöhet az iráni megállapodás - Azonnal itt a reakció a tőzsdéken!

Már a hétvégén jöhet az iráni megállapodás - Azonnal itt a reakció a tőzsdéken!

A részvénypiaci hangulat alapvetően továbbra is törékeny, két meghatározó téma uralja a tőzsdéket, az egyik a technológiai és mesterséges intelligencia részvények esése, a másik pedig az iráni háború eszkalációja. Az európai részvénypiacok ma felfelé vették az irányt, a régiónkban a magyar és az osztrák részvénypiac is kiemelkedően teljesített - szektorszinten elsősorban a bankpapírok vezették az emelkedést. Az Európai Központi Bank kamatemelése után valamelyest csökkent az optimizmus az európai részvénypiacokon délután - az EKB 3 éves szünet után emelt először egész pontosan 25 bázispontot -, illetve a Kormányzótanács lefelé módosította a GDP-növekedési várakozásokat és megemelte az inflációs előrejelzéseket a következő évekre. Koraeste Donald Trump közölte, hogy mégsem lesz ma amerikai támadás Irán ellen, erre reagálva emelkednek a nemesfémek és esik a Brent jegyzése, a vezető tőzsdék pedig raliznak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×