Infostart.hu
eur:
390.62
usd:
331.33
bux:
110476.6
2025. december 23. kedd Viktória

Megdöbbentő tények a Titanic katasztrófájáról

Már megalkotása pillanatában beteljesedett a Titanic végzete - állítják szakértők, akik szerint a hajó tervezési hibák miatt akkor is elsüllyedhetett volna, ha nem ütközik jéghegynek első útja alkalmával.

Minden idők egyik leghíresebb katasztrófája volt a Titanic luxus óceánjáró hajó elsüllyedése 1912. április 14.-én. Az építésekor elsüllyeszthetetlennek hitt Titanic egy jéghegynek ütközött, 1500 ember halálát okozva.

A legújabb kutatások alapja az, hogy az elsüllyedt Titanic roncsainak eddig ismeretlen részeit sikerült feltárni, amelyek a többi között azt is bizonyítják, hogy a hajó jóval gyorsabban elsüllyedt, mint azt korábban gondolták.

Egészen mostanáig az volt az elfogadott elmélet, hogy miután a Titanic jéghegynek ütközött, a víz elárasztotta a hajó rekeszeit. Az orrban lévő víz súlya miatt emelkedni kezdett a hajó fara, egészen addig, amíg el nem érte a 45 fokos szöget, amikor kettétört és elsüllyedt.

Jóval korábban bekövetkezett

A legújabb kutatások ugyanakkor azt állítják, hogy a Titanic már akkor kettétört, amikor a hajó fara még csak 10 fokos szögben emelkedett meg, márpedig ez akár egy nagyobb vihar esetén is bekövetkezhetett volna.

"A Titanic már egy nagyon alacsony szögnél kettétört, márpedig a hajókat nem ritkán éri ilyen hatás viharban, amikor nagy hullámok megbillentik. Tehát valószínűleg a Titanicot nem tervezték elég erősre. Ha ez az erő nem volt nagyobb, mint ami egy hurrikánban érte volna, akkor alighanem egy nagy vihar is elsüllyeszthette volna" - fogalmazott a History Channel és a Lone Wolf Documentary Group által finanszírozott kutatások vezetője, Rushmore DeNooyer.A rossz tervezés miatt

Az első, ilyen típusú tervezési hibákat feltételező gyanúk akkor merültek fel, amikor egy búvárhajót a roncs eddig ismeretlen területeit tárta fel két évvel ezelőtt. A felvételek elemzése lehetőséget adott arra is, hogy kiszámítsák: milyen szögben dőlt meg a hajó, amikor kettétört.

A csapat megtalálta a Titanic első felébe beépített, a hajótest tágulását elősegítő illeszték darabjait is, melyek arra szolgáltak volna, hogy a viharos tengeren megfeszülő test ne törjön ketté.

Az elemzések szerint viszont ezeket az illesztékeket (egy másik volt a test hátsó részében is) rosszul tervezték meg, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Titanic már viszonylag kis dőlésszögnél is elsüllyedjen.

Az építők tudták?

Az elmélet kipróbálására a csapat megvizsgálta az 1916-ban egy aknára futva elsüllyedt, a Titanic testvérhajójának számító, szintén a belfasti Harland and Wolff gyárban épített Britannic roncsait is.

Meglepő felfedezésre jutottak, ugyanis a tervezők a Titanic után épített Britannicba még egy illesztéket beépítettek, azaz valószínűleg a gyártó tisztában volt a Titanic tervezési hiányosságával.

Ráadásul a hajótest korai kettétörése rengeteg ember halálát okozta azért is, mert nagyon sokan azzal az indokkal nem szálltak be a mentőcsónakokba, hogy inkább az "elsüllyeszthetetlen" Titanic melegében várják be a mentőegységek érkezését.

Csak két órát kellett volna még kibírnia

Ezzel szemben a hajó az ütközés után alig 2 óra 40 perc alatt elsüllyedt. Két órával ezt követően megérkezett a helyszínre a Carpathia és kimentett 705 embert a mentőcsónakokból.

"A Titanic még akár meddig fenn maradt volna a víz színén, ha nincs ez a strukturális hibája. Tehát amennyiben a hajó elsüllyedését a korai törés siettette, akkor kijelenthetjük: emiatt minden bizonnyal emberek haltak meg. Alig két órát kellett volna még kibírnia, amíg a Carpathia megérkezik. Ha csak egy órával tovább marad a vízen, a félig teli mentőcsónakok visszafordulhattak volna további túlélőkért" - mondta a kutatásban részt vevő hajómérnök, Roger Long.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: a japán atomenergia újjászületésével derülhet ki, hogy Németország tévúton jár

Szakértő: a japán atomenergia újjászületésével derülhet ki, hogy Németország tévúton jár

Másfél évtizeddel a fukusimai katasztrófa után Japán újraindítja a a világ legnagyobb atomerőművét. A Kasivazaki–Kariva lesz az első olyan nukleáris létesítmény, amit a fukusimai erőművet is üzemeltető Tokyo Electric Power Company működtethet. Aszódi Attila atomenergia-ügyi szakértő, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Karának dékánja beszélt a részletekről az InfoRádióban.
VIDEÓ
Figyelem: egy nagyon fontos részlet derült ki a lakossági energiatárolós pályázat kapcsán

Figyelem: egy nagyon fontos részlet derült ki a lakossági energiatárolós pályázat kapcsán

Jövő februárban indul a 100 milliárd forintos lakossági energiatároló pályázat, amelyről egyre több részlet derül ki. Kedden Czepek Gábor energiaügyi miniszterhelyettes arra hívta fel a figyelmet, hogy a programban résztvevő napelemes háztartások megtarthatják a szaldó kedvezményt. Eközben a Portfolionak eljuttatott közleményében a Magyar Megújuló Energia Szövetséget (MMESZ) pedig azt hangsúlyozta, hogy a piacon elegendő kivitelezői kapacitás áll rendelkezésre, így nem várható jelentős áremelkedés az energiatárolóknál - ez némileg eltér a miniszterhelyettes várakozásától.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×