Tízéves álom vált valóra azzal, hogy november 16-tól adómentes a reprezentációs célból adott bor – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos. Rókusfalvy Pál kiemelte, hogy az adókedvezmény csak eredetvédett boroknál, közvetlenül a termelőnél vehető igénybe.
"Minden részlete fontos a rendeletnek. Nagyon sokat dolgoztunk rajta, hogy ne januártól vezessék be, mert a karácsony nagyon fontos az ajándékozás szempontjából. Egyébként a bor-marketingügynökség egy vásárlásösztönző kampánnyal próbálja segíteni majd ezt, hogy – és ez a céges vásárlásoknál fontos – a bor mint ajándék újra megjelenjen" – mutatott rá.
Sokszínű, sokrétű kulturális-szakrális erővel bíró terméknek nevezte a bort, amivel "minden alkalommal el lehet játszani".
Másrészt fontosnak nevezte, hogy az eredetvédett borokat érinti a szabályozás, ez a minőség szempontjából fontos.
"Miután a tendenciák a minőségi, mértékletes és mérsékelt alkoholfogyasztás felé próbálják terelni a fogyasztókat az alkoholizmus felől, ez a rendelet kapcsán is fókuszt kap. Továbbá: a termelőktől vásárolt termékekre vonatkozik, nem a különböző gasztroegységekre, áruházakra. Ez nem valakivel szemben volt fontos nekünk, hanem a borászok mellett" – nyomatékosította.
Bortermelőként maga is része ennek a "közösségnek", egy kisbirtok gazdája, ekként régóta álmodott erről a rendeletről, amely eltörli a 33 százalékos reprezentációs adót; a példa kedvéért egy 3000 forintos bor az adó miatt rögtön 4000 forint volt.
A rendelet hatása szerinte az lesz, hogy
a termelőt és a fogyasztót "összébb hozzák".
Elmondta még, hogy az elmúlt években iszonyatos méretű szőlőterületeket kivágtak Magyarországon, ezért nekik olyan példát kell állítaniuk a mezőgazdaságban, hogy újra megérje a szőlővel foglalkozni, a szőlőből pedig bor készüljön, amelyet aztán a kereskedő el tud adni.
Alkoholmentes bor?
Rókusfalvy Pál arról is szólt, hogy túltermelés van ma a globális borpiacokon, ezért csakis innováció útján lehetnek sikeresek a magyar borok.
"Az ágazat most tényleg nagyon nehéh helyzetben van. A Covid, a háború, az üveggyártás szempontjából megkerülhetetlen Ukrajna helyzete, az energiaár terhelte a borágazatot, ahogy a többit is. De a problémák fő kiútja az innováció. Kormánybiztosként együttműködöm az Agrárminisztériummal, a Külgazdasági és Külügyminisztériummal, az oktatással foglalkozó minisztériummal; a stratégia elkészült, ami a fő feladatom volt, és majd annak a végrehajtása a következő három évben, a legnagyobb kitörési pontja, hogy a tradícióra rá kell épülnie az innovációnak" – mondta a kormánybiztos.
Szerinte trend, hogy a fiatalok az alacsonyabb alkoholszázalékú termékek felé fordulnak, ezt a trendet még nem követte le a termelés.
"Ma a tömegtermést tekintve egy sokkal könnyebb, gyümölcsös világ felé mozdult el. Magyarországon ilyen gép még nincs;
több eljárás létezik alkoholcsökkentett borok előállítására, erről beszélnünk kell,
de nem lesz ez a prémiumpiac megoldása. Most leginkább a kutatóintézeteket járom az országban, nagyon fontos, hogy ezek foglalkozzanak a technológiával. A pályázatokkal is ebbe az irányba kell menni, a termelőket a kutatókkal össze kell kötnünk" – fejtegette, hozzátéve, Új-Zélandon már a termelők ismernek ehhez megfelelő technológiákat.
Ez biztosíthatja, hogy a globális felmelegedés által is okozott helyzetben legyen helye a magyar bornak az új világpiacon is.