A kínai CATL 4,1 milliárd eurós beruházást indít a Stellantisszal közösen. A projekt rávilágít Európa kínai technológiától való függésére, miközben Brüsszel a kereskedelmi szabályok szigorítására készül – írja a Reuters híradása nyomán a Portfolio.
Az üzemnek az 1300 lakosú, Aragóniában található Figueruelas ad majd otthont, több mint 300 millió eurónyi uniós támogatással. A termelés várhatóan 2026 végén indul majd meg.
A kivitelezésben körülbelül 2000 kínai munkás vesz majd részt, később pedig 3000 spanyol munkavállalót vesznek majd fel és képeznek ki.
David Romeral, a CAAR Aragón, az aragóniai autóipari vállalkozások hálózatának főigazgatója azt mondta, a spanyolok számára nem ismert ez a technológia, ilyen alkatrészeket korábban még nem gyártottak. A helyzetet úgy jellemezte: „Évekkel előttünk járnak. Mi annyit tehetünk, hogy figyelünk és tanulunk.”
A regionális kormány közölte, hogy intézi az újonnan érkezők munkavállalási engedélyeit, és intenzíven dolgozik azon, hogy a teljes akkumulátor-ellátási lánc minél nagyobb része a térségbe települjön.
Európa autóipari szövetségei szigorúbb helyi beszállítói követelményeket sürgetnek, részben a kínai versenytársakkal szembeni védelem érdekében. Közben az Európai Bizottság az ágazat megerősítését célzó új intézkedéscsomagot készít elő.
A kínai technikusok és vezetők már megérkeztek a kisvárosba, és év végéig még több százan csatlakoznak majd hozzájuk, míg jövő év végére elérik a közel kétezres számot.
A CATL megközelítése eltér a magyarországi, debreceni telephelyétől, ahol főként helyieket alkalmaz az eddigi legnagyobb európai gyára építéséhez, ám a toborzás a szakszervezetek szerint elmaradt a céloktól, és a termelés kezdete a 2025 vége helyett 2026-ra tolódott.







