Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Schengen writing on airport arrivals
Nyitókép: robypangy/Getty Images

Katonai Schengen: meg kell erősíteni az utakat, hidakat, fejleszteni kell a vasutat

Jelentősen javítaná elsősorban a kelet-európai uniós tagállamok közúti és vasúti infrastruktúrájának állapotát, ha megvalósulna az Európai Bizottság „katonai Schengen”” elnevezésű javaslatcsomagja. A 100 milliárd eurós kiadással számoló tervezet legfőbb célja, hogy gyorsítsa a katonai mobilitást a schengeni övezet belül.

Az Európai Bizottság nemrég ismertette legfrissebb, úgynevezett katonai schengeni javaslatát, amelynek részleteiről Kis-Benedek József címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora nyilatkozott az InfoRádióban.

A később csatlakozott országok, elsősorban a kelet-európai országok belépése a schengeni megállapodásba magával hozta azt a követelményt, hogy szorosabban működjenek együtt például a katonai szállítások vonatkozásában. Az a cél, hogy gyorsan, akadálymentesen, minél kevésbé bürokratikusan tudjanak átmenni a katonai szerelvények egyik országból a másikba a schengeni határokon belül – mondta a szakértő. Hozzátette: biztosítani kell, hogy

például a hidak befogadóképessége olyan legyen, hogy át tudjon menni rajta mondjuk egy nagyobb súlyú amerikai harckocsi.

Előfordulhat, hogy ehhez meg kell erősíteni a hidakat. Vagy például az M1-es sztrádát ki kell szélesíteni, hogy akár a katonai konvojok is gyorsabban tudjanak haladni. Erre vonatkozóan külön megállapodások vannak. A vasúti szállítás vonatkozásában is vannak megvalósítandó feladatok. Erről szól ez az egész megállapodás. Ez nem egy kétnapos munka, folyamatosan kell megvalósítani koordinált módon, központi irányítással. A cél az, hogy nőjön az Európai Unió és azon belül a schengeni térség védelmi képessége.

Kétfajta katonai támogatási rendszer működik a NATO-n, illetve az Európai Unión belül. Az egyik a nemzeti támogatás, 1,5 százalék, ami infrastrukturális fejlesztésre vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy az ország mondja meg, hogy mire akarja felhasználni. ez lehet akár közút, akár vízi út, és ezt a pénzt el lehet számolni az 1,5 százalékon belül – mondta Kis-Benedek József az InfoRádióban.

A többit az európai költségvetésből biztosítják a nemzeteknek. Ez utóbbihoz uniós becslések szerint 100 milliárd euróra lenne szükség, de erre az EU eddig mindössze 1,7 milliárd eurót különített el, de a következő, 2028-ban kezdődő hétéves büdzsére vonatkozó javaslatban is csak kevesebb, mint 18 milliárd eurós előirányzat szerepel.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 26. 21:40
2025. december 26. 20:15
×
×
×
×