Infostart.hu
eur:
388.76
usd:
330.29
bux:
0
2025. december 26. péntek István
A kínai haditengerészet legújabb anyahajója a Type 004.
Nyitókép: PLAN

Kínában épül a világ legnagyobb hadihajója – iszonyatos szörny készül

Megkezdődött az egyelőre csak 004-es típusúnak nevezett szuperhordozó építése a kínai Dalian hajógyárban. Az új hadihajó az amerikai flotta Ford osztályának riválisa lesz, és megváltoztathatja az erőviszonyokat a Csendes-óceán térségében.

Kína megkezdte negyedik repülőgép-hordozója, a nukleáris meghajtású Type 004 építését – jelentette helyi forrásokra hivatkozva az Army Recognition. A portál azt írja: a mérnökök igyekeztek USS Gerald Fordhoz hasonló vagy még annál is jobb képességű hajót tervezni. A 004-es típus hossza 330-340 méter, míg a USS Gerald Ford 337 méter. A két hajó vízkiszorítása is hasonló, bár a kínai talán ebben is meghaladja az amerikait, mivel annak 100 ezer tonnája helyett 110-120 ezer tonnás lehet.

A népi felszabadító hadsereg haditengerészeténél ez lesz az első nukleáris meghajtású felszíni egység. (Atom-tengeralattjáró ugyanis már van a kínai flottánál.) A Type 004-est két Longwei nyomottvizes reaktor látja majd el 450-500 megawattnyi árammal, ami a hajtóművek mellett a repülőgépek indítására szolgáló, elektromágneses katapultot, a rendkívül fejlettnek ígért felderítő és harcvezető berendezéseket, illetve a jövőbeni energiafegyvereket látja el árammal. Az atomerőművek teljesítménye talán az egyetlen paraméter, amiben a kínai hajó elmarad az amerikaitól, mivel a USS Gerald Ford két reaktora 700 megawatt áramot állít elő.

Viszont a kínai hajó 90-nél is több repülőgépet képes szállítani, szemben az amerikai hordozó 75 repülőegységével. A Type 004-es fedélzetéről 24-30 darab J-15T nehéz vadászgépet és több mint 20, a radarok számára nehezen érzékelhető J-35 többcélú harci repülőt, illetve néhány KJ-600-as légtérellenőrzőt lehet bevetni. Ezek mellett valószínűleg idővel megjelennek a különböző feladatokra optimalizált drónok is az új hajó fegyverzetében.

Nyugati szakértők úgy látják, hogy a kínaiak valószínűleg azért akarnak ilyen sok gépet a hajóra telepíteni, mert ezzel akarják ellensúlyozni az amerikaiak technológiai fölényét. Ez utóbbiról igazából nem sok konkrétum jelent meg eddig. Csupán annyi szivárgott ki, hogy a USS Gerald Ford az amerikai flotta legkorszerűbb hajója, amelyet úgy terveztek, hogy a repülő egysége akár napi 160 bevetést is képes legyen végrehajtani. Az Army Recognition szerint ez lehet az a pont, ahol a kínaiak még egy jó darabig hátrányban maradhatnak. Rengeteg gyakorlás és kiképzés kell ugyanis ahhoz, hogy a teljesen új rendszerű hajójuk minden képességét a lehető legjobban ki tudják használni.

Bár a kínai flottának ez lesz a negyedik anyahajója, igazából csak ez van azonos súlycsoportban az amerikai szuperhordozókkal. A legelső anyahajó, a Liaoning eredetileg a néhai Szovjetunió haditengerészetének épült, Kuznyecov néven. Aztán a kommunista birodalom széthullását követően az ukránokhoz került, akiktől egy kínai vállalkozó vette meg azzal, hogy úszó szállodát és kaszinót csinál belőle. De egyszer csak a haditengerészetnél bukkant fel. A sok műszaki problémával küzdő egységet inkább csak kiképzésre használják a kínaiak. A hajó kalandos történetéről az Infostarton is írtunk.

A Liaoninggel szerzett tapasztalatok alapján tervezték meg a valamivel nagyobb Shandongot, ami az elődjéhez hasonlóan nem rendelkezett még a repülőgépek indítását könnyítő katapulttal. Ehelyett a hajók orrát síugrósánchoz hasonlóra építették, ami valamelyest segíti a gépek felszállását. Ám az így startoló repülők messze nem tudnak annyi üzemanyagot és fegyvert magukkal vinni, mint a katapulttal indulók. Így a harmadik hajót, a Fucsient – az amerikai hordozók mintájára – már katapulttal és két, egymással szöget bezáró repülőfedélzettel gyártották.

Viszont mind a három korábbi kínai anyahajó hagyományos, gőzturbinás meghajtású, ami miatt csak korlátozott ideig tudnak a tengeren maradni. A nukleáris reaktorok ezzel szemben bármilyen hosszú idejű bevetést lehetővé tesznek. Legfeljebb menet közben, a nyílt tengeren kell időnként feltölteni a hajót élelemmel, és repülőgép-üzemanyaggal. Ezért választották a kínaiak is ezt az üzemmódot a legújabb és egyben eddigi legnagyobb hajójukhoz.

Az etalon, az amerikai haditengerészet legpotensebb hordozója a USS Gerald Ford. Kép: Wikipédia / U.S. Navy
Az etalon, az amerikai haditengerészet legpotensebb hordozója, a USS Gerald Ford. Kép: Wikipédia / U.S. Navy

Mindenesetre a Type 004-es megjelenése rendkívül komoly kihívást jelent a US Navy számára, még akkor is, ha a kínai flottának egyelőre csak ez az egy ilyen hajója lesz. Peking több, ehhez hasonló hordozót akar, ami újabb fegyverkezési versenyt gerjeszt az USA és Kína között. Csakhogy a kínai hajógyártás sokkal nagyobb kapacitásokkal rendelkezik, ezért Washington igyekszik felpörgetni 10-11 darabosra tervezett új, repólgéphordozó flotta gyártását. Szó van arról, hogy az építésbe beszállnának más országok, például Dél-Korea hajógyárai is. A Ford-osztály második egysége, a USS John F. Kennedy 2027-ben, a harmadik, a USS Enterprise pedig két évvel ezután állna szolgálatba.

Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×