Infostart.hu
eur:
390.92
usd:
331.69
bux:
110694.63
2025. december 23. kedd Viktória
Man on pedestrian crossing in autumn, in danger of being hit by car
Nyitókép: PinkBadger/Getty Images

Újragondolták a zebrák csíkozását egy német városban

A németek szerint a fordított zebra életeket menthet.

Az évtizedek óta világszerte hagyományosan alkalmazott gyalogátkelő-jelölésekkel szemben a fehér csíkokat 90 fokkal elfordítva festik fel a németországi Erfurt városban – olvashatjuk a vezess.hu portálon.

A városvezetés és a helyi egyetem közös kísérleti projektjének tagjai úgy gondolják, a keresztirányú csíkozás biztonságosabbá teszi a gyalogosok úttesten való áthaladását, mivel a felfestések vizuális akadályt jelentenek a járművezetők számára.

A keresztirányú felfestésekkel jelölt gyalogos-átkelőhelyek ötlete egyébként korántsem új.

Az elmélet egyik legismertebb képviselője Justus Alois Dahinden (1925–2020), a bécsi Műszaki egyetem egykori professzora volt. Álláspontja szerint a hosszirányban alkalmazott hagyományos jelzések alapvetően folyamatos haladásra ösztönzik a járművek vezetőit. Ezzel szemben az átlósan, az út tengelyére merőlegesen alkalmazott jelzések valamilyen akadályt jeleznek, optikai sorompóként működve lassítják a járműforgalmat, és már jó előre felkeltik a járművezetők figyelmét.

A professzor szerint a figyelemfelkeltés és az észlelés megkönnyítése mellett más előnye is van az újszerű felfestésnek. Tapasztalatai szerint ugyanis a gyalogosok, különösen a gyerekek hajlamosak arra, hogy a csíkokon haladjanak, ami a legrövidebb utat jelenti a túloldal felé. És ha a csíkokat dupla szélességben festik fel, akkor

a gyermek és hozzátartozója kéz a kézben elférhetnének egyetlen csíkon.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy ne csak az autósok, a gyalogosok is észnél legyenek a zebrán.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: a japán atomenergia újjászületésével derülhet ki, hogy Németország tévúton jár

Szakértő: a japán atomenergia újjászületésével derülhet ki, hogy Németország tévúton jár

Másfél évtizeddel a fukusimai katasztrófa után Japán újraindítja a a világ legnagyobb atomerőművét. A Kasivazaki–Kariva lesz az első olyan nukleáris létesítmény, amit a fukusimai erőművet is üzemeltető Tokyo Electric Power Company működtethet. Aszódi Attila atomenergia-ügyi szakértő, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Karának dékánja beszélt a részletekről az InfoRádióban.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×