Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 14. vasárnap Szilárda
Mentőalakulatok tagjai dolgoznak a litván főváros, Vilnius repülőterének közelében 2024. november 25-én, miután lezuhant a DHL német postai és logisztikai cég egyik teherszállító repülőgépe. A legénység egy tagja életét vesztette, hárman megsérültek.
Nyitókép: MTI/AP/Mindaugas Kulbis

Tévedés, fáradtság – minden lényeges kiderült a vilniusi repülőtragédiáról

A fáradt pilóta mellényúlt a vezérlőpanelen, és ezt későbbre sem vette észre, a mentő ötlet is már későn jutott eszébe.

A hajtóművek jégtelenítő rendszerének bekapcsolása helyett a pilóták tévedésből lekapcsolták az egyik hidraulikarendszert, így a tudtuk nélkül behúzott fékszárnyakkal hajtották végre a leszállást, ez okozott szerencsétlenséget - írja az Airportal.hu, miután a vilniusi kormány közlekedési események kivizsgálásával foglalkozó osztálya kiadta a Swiftair november 25-i vilniusi katasztrófájáról készült előzetes vizsgálati jelentést.

A spanyol légitársaság EC-MFE lajstromjelű, 1993-ban gyártott Boeing 737-476(SF) áruszállító repülőgépe a német DHL BCS 18D hívójelű járataként a hajnali órákban Lipcséből a litván fővárosba érkezett, de a végső megközelítés során a futópálya küszöbétől kevesebb mint egy mérföldre a földnek ütközött. A pilóták mintegy 15 perccel a baleset bekövetkezése előtt arról döntöttek, hogy az időjárási körülmények miatt bekapcsolják a repülőgép hajtóműveinek jégtelenítő rendszerét. A repülőgép adatrögzítőinek vizsgálata szerint a fej feletti panelen közvetlenül a jégtelenítő rendszer kezelőszervei alatt elhelyezkedő kapcsolók átállításával tévedésből az egyik hidraulika-rendszert inaktiválta a kapitány.

Az elhangzó figyelmeztető jelzés és a robotpilóta kikapcsolása ellenére sem gyanakodtak hibára,

a járat folytatta a megközelítést úgy, hogy a repülőgépet az elsőtiszt kézzel vezette az automatikus tolóerő-szabályzó használatával. Az elsőtiszt mintegy tíz perccel később rákérdezett a kapitánynál, hogy működik-e a jégtelenítő rendszer, aki ezt tévesen megerősítette.

A pilóták fáradtságára utal még az is, hogy a kapitány a vilniusi körzeti irányítás, majd később a közelkörzeti irányítás rádiófrekvenciáját is rosszul állította be.

A megközelítés későbbi szakaszában a pilóták a sebesség csökkentéséről döntöttek, és megkezdték a fékszárnyak kiengedését, ám az azt mozgató hidraulika-rendszer kikapcsolt állapota miatt a kar beállítása ellenére a fékszárnyak alaphelyzetben maradtak.

Bár a hangfelvételek arról tanúskodnak, hogy a pilóták felismerték, hogy a repülőgép nem lassul megfelelően, de azt nem, hogy mi okozza ezt.

Eközben a repülőgép már a végső egyenesen, négy mérföldre volt a futópálya küszöbétől, a közelkörzeti légiforgalmi irányítás átadta a járatot a toronynak, ám a kapitány ismét rossz frekvenciát állított be.

Az elsőtiszt ekkor vette észre, hogy a fékszárnyak behúzott állapotban vannak, de rögtön ezután aktiválódott a repülőgép kormányrázó mechanizmusa, és elhangzott a túl gyors süllyedésre figyelmeztető jelzés, majd vészhangjelzés.

A pilóták ezután már késve döntöttek az átstartolás mellett.

A fedélzeten négyfős személyzet tartózkodott, a két pilótán kívül két DHL-alkalmazott. A kapitány a helyszínen életét veszítette, a többiek súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedtek.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: hiába az adventi időszak, a politikában nincs elcsendesedés

Orbán Viktor szerint a gyermekvédelemben nincs alku. A miniszterelnök a Karmelita Kolostorban adott egyórás interjút Lentulai Krisztiánnak. A kormányfő szerint Amerika békét, Európa háborút akar, és kulcsfontosságú Magyarország mozgástere a 2026-os választáson. A teljes interjút a Mandiner YouTube-csatornáján tették közzé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Európai békecsúcs közeleg, hatalmas áldozatot hozna Ukrajna – Háborús híreink vasárnap

Európai békecsúcs közeleg, hatalmas áldozatot hozna Ukrajna – Háborús híreink vasárnap

Hétfőn Steve Witkoff amerikai különmegbízott európai vezetőkkel és Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel találkozik, hogy egy tűzszünet lehetőségéről egyeztessenek. Úgy tűnik, hogy az amerikai közvetítők Moszkva után ismét Kijev felé fordulnak, hogy közelítsék a felek álláspontjait. A berlini tárgyalások előtt eközben Volodimir Zelenszkij ukrán elnök bejelentette, hogy országa kész lemondani a NATO-tagságról nyugati biztonsági garanciákért cserébe, teljesítve ezzel az oroszok egyik legfőbb követelését.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×