Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Los Angeles, United States - May 17, 2013: A cockpit with LCD digital speedometer and steering wheel of electric car Tesla Model S during drive. Tesla electric cars are produced by Tesla Motors, Inc. in California, USA.
Nyitókép: mbbirdy/Getty Images

Kémszoftverektől retteg Amerika, de az autós szakíró szerint lehet, hogy feleslegesen

A távozó amerikai elnök egyik utolsó döntésével megtiltotta, hogy orosz vagy kínai hardverrel, illetve szoftverrel felszerelt autókat importáljanak az Egyesült Államokba. Elon Musk, a hivatalba lépő Donald Trump kormányának tagja bírálta az intézkedést. Szécsényi Gábort, Az Autó szaklap főszerkesztőjét kérdeztük az ügyben.

Joe Biden nemzetbiztonsági okokra hivatkozva tiltotta meg, hogy olyan járműveket és járműalkatrészeket importáljanak, amelyekben orosz vagy kínai hardver, illetve szoftver van. A szoftverekre vonatkozó korlátozások a 2027-es modellévtől, míg a hardverekre vonatkozó korlátozások a 2030-as modellévtől lépnek életbe.

"Az Egyesült Államok attól tart, hogy a szoftverek nemcsak adatokat gyűjtenek jogosulatlanul és használnak fel profilozási, közlekedési információgyűjtés céljára, hanem alkalmasak lehetnek arra, hogy befolyásolják magának az autónak a működését" – mondta el az InfoRádióban Az Autó magazin főszerkesztője. Széchenyi Gábor rámutatott: Európában is egyre több olyan kocsit gyártanak, ahol a fedélzeti elektronikák, sőt gyakran a biztonsági rendszerek működése online frissíthető. Az autók szoftverei legfeljebb csak engedélyt kér a vezetőtől, és új verziót tölt le a fékrendszerre, a kormányzásra.

"Az amerikaiak attól tartanak, hogy aki uralja ezeket a szoftvereket befolyásolhatja az autók biztonsági működését is"

– hangsúlyozta a szakértő". Bár legkorábban a két év múlva gyártott járművekre és alkatrészekre lesz érvényes az importtilalom, Széchenyi Gábor szerint mindig lesznek kibúvók az intézkedés alól, mert a fő kérdés, hogy ki építette be azokat a szoftvereket, és ki vállal értük felelősséget.

A döntést Kína és Elon Musk, a hamarosan hivatalba lépő új amerikai elnök tanácsadója is bírálta, így egyelőre nem lehet tudni, hogy a korlátozások érvényben maradnak-e. A Tesla elektromosautó-gyártó vezetője szerint torzítja a piacot Joe Biden rendelete. A Teslának gyára van Sanghajban, és a kínai piacra támaszkodik. Peking szerint megalapozatlan Washington nemzetbiztonsági félelme.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Pályafutása során először Csikós Zsóka lett az év magyar női kajakosa. Bár az idei évnek úgy vágott neki, hogy a világjátékokra akar kijutni, végül nem a maratoni számokban, hanem a rövidebb távokon halmozta az Eb- és vb-érmeket. A Szolnoki Kajak-Kenu Klub versenyzője az InfoRádióban azt mondta: korábban nem mindig értette, miért van akkora mizéria a csapathajók összeállításánál, jövőre azonban már párosban és/vagy négyesben is szerepelne.

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×