Infostart.hu
eur:
384.77
usd:
328.11
bux:
109783.49
2025. december 12. péntek Gabriella
April, UK, 2020. Speed limit sign on a country road, High Wycombe, UK
Nyitókép: Kell Lunam Cowan/Getty Images

Új, digitális megoldással szabnak sebességhatárt az autóknak

Az autózásban sikeresen tesztelt geofencing technológiát vetné be az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) a települések útjain a különböző mikromobilitási eszközeikkel ma még gyakorlatilag kontrollálatlanul száguldozók ellen.

A geofencing rendszer jól vizsgázott Kölnben, ahol a Ford két teljesen elektromos autójával egy éven át tesztelték és mindkét gépjármű minden zónában automatikusan az ott előírt sebességre lassított pontosan a zónahatáron, és a zónán belül végig be is tartotta a sebességkorlátozást. A Ford a kísérlet eddig elemzett tapasztalatai alapján a technológia széleskörű bevezetését tervezi – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Korábban Stockholmban, Göteborgban és más európai városokban is tesztelték már a geofencinget, amitől a szakértők minden közúthasználó számára biztonságosabb közlekedési tereket remélnek, illetve a közlekedési balesetek számának és a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkenését várják.

Emellett a geofencing technológia megoldást jelent az útátjárós balesetek megelőzésében is. Egyes vasúttársaságok már vizsgálják a geofencing alkalmazásának lehetőségét az út-vasút kereszteződésekbe körültekintés nélkül behajtó autósok figyelmeztetésére, szabálykövetésre kényszerítésére.

A geofencing egy olyan technológia, amely virtuális határokat (virtuális kerítést) hoz létre a kijelölt területen belül, ami lehet egy ingatlan, de akár egy városrész vagy országrész is. Amikor egy olyan eszköz, ami képes érzékelni ezeket a határokat belép, behajt a zónába, automatikusan működésbe lépnek azok a mechanizmusok, amelyek végrehajtatják vele az ott érvényes utasításokat, műveleteket. Például, a zónába érve jelzést kap a sofőr, hogy 30 km/órás zónába ért, avagy a modern autókban már automatikusan át is állíthatja a tempomatot az ott érvényes sebességkorlátozásra.

A szakemberek szerint a geofencing technológiáknak kezdetben elsősorban az óvodák, iskolák környéken, lakóövezetekben lenne fontos szerepük a forgalom lelassításában, ugyancsak nagy jövő állhat még a geofencing technológia előtt a vasútbiztonság területén, elsősorban az út-vasút kereszteződések biztonságosabbá tételénél, ha a geofencing jelzi az autósoknak, hogy útátjáróhoz közelednek.

Az elektromos rollerek és más mikromobilitási eszközök esetében a gyalogosokkal közösen használt utakon lehetne mesterségesen visszafogni az eszközök sebességét.

Címlapról ajánljuk
Vallomást tett az államcsínyre készülő birodalmi polgárok vezetője

Vallomást tett az államcsínyre készülő birodalmi polgárok vezetője

Az elmúlt évek egyik németországi szenzációja volt, hogy fény derült az államcsínyre készülő Reichsbürger-csoport, az úgynevezett birodalmi polgárok tevékenységére. Fegyveres kiképzés, halállisták, felszabadítási tervek – vezetőjük, egyben a fő vádlott állt most bíróság elé.

Börtön jár Szlovákiában a Beneš-dekrétumok megkérdőjelezéséért

A szlovák parlament csütörtök este gyorsított eljárásban elfogadta a Büntető Törvénykönyv módosítását, amely hat hónapig terjedő letöltendő börtönnel sújtaná azokat, akik „megkérdőjelezik a második világháború utáni viszonyok rendezését”. A kormánykoalíció szerint ez a Beneš-dekrétumokra is vonatkozik, vagyis büntethető lenne, ha valaki kétségbe vonja a magyarok és németek kollektív bűnösségét kimondó dokumentumokat.
VIDEÓ
Hatalmas rali jöhet az év sztárbefektetésénél!

Hatalmas rali jöhet az év sztárbefektetésénél!

Miközben mindenki az arany történelmi szárnyalásáról beszél, a háttérben egy még sokkal agresszívebb rali bontakozik ki egy másik eszköznél: ráadásul egyáltalán nem csak az arany menetelése tüzeli a szárnyalást, hanem nagyon erős fundamentális hajtóerők sora igazolja a befektetést. A szakértők is egyre derűlátóbb várakozásokkal jönnek elő, többek szerint a nagy kilövés még csak most indul be igazán – és aki időben lép, az a piac egyik legizgalmasabb sztorijába szállhat be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×