Infostart.hu
eur:
397.03
usd:
338.06
bux:
0
2025. július 25. péntek Jakab, Kristóf
April, UK, 2020. Speed limit sign on a country road, High Wycombe, UK
Nyitókép: Kell Lunam Cowan/Getty Images

Új, digitális megoldással szabnak sebességhatárt az autóknak

Az autózásban sikeresen tesztelt geofencing technológiát vetné be az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) a települések útjain a különböző mikromobilitási eszközeikkel ma még gyakorlatilag kontrollálatlanul száguldozók ellen.

A geofencing rendszer jól vizsgázott Kölnben, ahol a Ford két teljesen elektromos autójával egy éven át tesztelték és mindkét gépjármű minden zónában automatikusan az ott előírt sebességre lassított pontosan a zónahatáron, és a zónán belül végig be is tartotta a sebességkorlátozást. A Ford a kísérlet eddig elemzett tapasztalatai alapján a technológia széleskörű bevezetését tervezi – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Korábban Stockholmban, Göteborgban és más európai városokban is tesztelték már a geofencinget, amitől a szakértők minden közúthasználó számára biztonságosabb közlekedési tereket remélnek, illetve a közlekedési balesetek számának és a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkenését várják.

Emellett a geofencing technológia megoldást jelent az útátjárós balesetek megelőzésében is. Egyes vasúttársaságok már vizsgálják a geofencing alkalmazásának lehetőségét az út-vasút kereszteződésekbe körültekintés nélkül behajtó autósok figyelmeztetésére, szabálykövetésre kényszerítésére.

A geofencing egy olyan technológia, amely virtuális határokat (virtuális kerítést) hoz létre a kijelölt területen belül, ami lehet egy ingatlan, de akár egy városrész vagy országrész is. Amikor egy olyan eszköz, ami képes érzékelni ezeket a határokat belép, behajt a zónába, automatikusan működésbe lépnek azok a mechanizmusok, amelyek végrehajtatják vele az ott érvényes utasításokat, műveleteket. Például, a zónába érve jelzést kap a sofőr, hogy 30 km/órás zónába ért, avagy a modern autókban már automatikusan át is állíthatja a tempomatot az ott érvényes sebességkorlátozásra.

A szakemberek szerint a geofencing technológiáknak kezdetben elsősorban az óvodák, iskolák környéken, lakóövezetekben lenne fontos szerepük a forgalom lelassításában, ugyancsak nagy jövő állhat még a geofencing technológia előtt a vasútbiztonság területén, elsősorban az út-vasút kereszteződések biztonságosabbá tételénél, ha a geofencing jelzi az autósoknak, hogy útátjáróhoz közelednek.

Az elektromos rollerek és más mikromobilitási eszközök esetében a gyalogosokkal közösen használt utakon lehetne mesterségesen visszafogni az eszközök sebességét.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor egy lépéssel továbbmegy

Orbán Viktor egy lépéssel továbbmegy

A miniszterelnök Tusnádfürdőről, kihelyezett stúdióból nyilatkozott péntek reggel a Kossuth rádiónak. Orbán Viktor szólt a Bálványosi Nyári Szabadegyetemről, a nemzetpolitikáról, a szomszédunkban dúló háborúról, Ukrajna sorsáról, az Európai Unió költségvetéséről. Cikkünk frissül.

Korányi G. Tamás: régiós összevetésben egyedülálló a magyar aranytartalék

Az év elején még 2700 dollár volt egy uncia arany ára, de azóta 25 százalékot erősödött dollárban számítva, és várhatóan folytatódik ez a trend – mondta az InfoRádióban Korányi G. Tamás. A tőzsdei szakértő arról is beszélt, hogy egy főre számítva a magyar aranytartalék a 12. legnagyobb készlet a világon, a közép-kelet-európai térségben pedig az első helyen van.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.25. péntek, 18:00
Balogh László
az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×