eur:
410.47
usd:
391.73
bux:
0
2024. november 27. szerda Virgil
April, UK, 2020. Speed limit sign on a country road, High Wycombe, UK
Nyitókép: Kell Lunam Cowan/Getty Images

Új, digitális megoldással szabnak sebességhatárt az autóknak

Az autózásban sikeresen tesztelt geofencing technológiát vetné be az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) a települések útjain a különböző mikromobilitási eszközeikkel ma még gyakorlatilag kontrollálatlanul száguldozók ellen.

A geofencing rendszer jól vizsgázott Kölnben, ahol a Ford két teljesen elektromos autójával egy éven át tesztelték és mindkét gépjármű minden zónában automatikusan az ott előírt sebességre lassított pontosan a zónahatáron, és a zónán belül végig be is tartotta a sebességkorlátozást. A Ford a kísérlet eddig elemzett tapasztalatai alapján a technológia széleskörű bevezetését tervezi – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Korábban Stockholmban, Göteborgban és más európai városokban is tesztelték már a geofencinget, amitől a szakértők minden közúthasználó számára biztonságosabb közlekedési tereket remélnek, illetve a közlekedési balesetek számának és a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkenését várják.

Emellett a geofencing technológia megoldást jelent az útátjárós balesetek megelőzésében is. Egyes vasúttársaságok már vizsgálják a geofencing alkalmazásának lehetőségét az út-vasút kereszteződésekbe körültekintés nélkül behajtó autósok figyelmeztetésére, szabálykövetésre kényszerítésére.

A geofencing egy olyan technológia, amely virtuális határokat (virtuális kerítést) hoz létre a kijelölt területen belül, ami lehet egy ingatlan, de akár egy városrész vagy országrész is. Amikor egy olyan eszköz, ami képes érzékelni ezeket a határokat belép, behajt a zónába, automatikusan működésbe lépnek azok a mechanizmusok, amelyek végrehajtatják vele az ott érvényes utasításokat, műveleteket. Például, a zónába érve jelzést kap a sofőr, hogy 30 km/órás zónába ért, avagy a modern autókban már automatikusan át is állíthatja a tempomatot az ott érvényes sebességkorlátozásra.

A szakemberek szerint a geofencing technológiáknak kezdetben elsősorban az óvodák, iskolák környéken, lakóövezetekben lenne fontos szerepük a forgalom lelassításában, ugyancsak nagy jövő állhat még a geofencing technológia előtt a vasútbiztonság területén, elsősorban az út-vasút kereszteződések biztonságosabbá tételénél, ha a geofencing jelzi az autósoknak, hogy útátjáróhoz közelednek.

Az elektromos rollerek és más mikromobilitási eszközök esetében a gyalogosokkal közösen használt utakon lehetne mesterségesen visszafogni az eszközök sebességét.

Címlapról ajánljuk
Tűzszünet Izrael és a Hezbollah között - Minta lehet
Tudósítónktól

Tűzszünet Izrael és a Hezbollah között - "Minta lehet"

Joe Biden elnök kedden bejelentette, hogy Izrael és a Hezbollah megállapodott egy amerikai közvetítéssel létrejött tűzszünetben. Az amerikai elnök szerint az alku minta lehet a gázai háború befejezéséhez is. „Ami maradt a Hezbollahból és más terrorszervezetekből, az nem tudja többé fenyegetni Izrael biztonságát.”
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.27. szerda, 18:00
Szájer József
a Szabad Európa Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×