Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Az Európai Unió zöld megállapodása és az ukrán termékek európai behozatala ellen tiltakozó lengyel gazdák traktorjai a délkelet-lengyelországi Medykában lévő lengyel-ukrán határon 2024. február 9-én. A tiltakozók nem engednek át a határon egyetlen teher- és személyautót sem, kivételt csak a humanitárius és katonai segélyszállítmányok képeznek. Az országos forgalomlassító tiltakozó akciók a főutak mintegy 300 pontját érintik Lengyelországban.
Nyitókép: MTI/EPA-PAP/Darek Delmanowicz

Tiltakozó lengyel gazdák eltorlaszolták az összes lengyel-ukrán határátkelőt

Újra blokád alá vonták a lengyel-ukrán határátkelőket, és lassítják a forgalmat a lengyelországi közutakon is az Európai Unió zöld megállapodása és az ukrán termékek európai behozatala ellen tiltakozó lengyel gazdák pénteken.

Tomasz Obszanski, a Szolidaritás szakszervezet agrárügyi tagozatának (NSSZ RI) elnöke pénteken a Radio Wnet független lengyel csatornának elmondta: a tiltakozás fő eleme a határblokád, a lengyelországi közúti forgalom lassításának pedig ezt "támogató" jellege van.

A tiltakozók nem engednek át a határon egyetlen teher- és személyautót sem, kivételt csak a humanitárius és katonai segélyszállítmányok képeznek - mondta. A blokád március 10-ig folytatódhat, de legalább addig fog tartani, amíg az Európai Bizottság (EB) és a lengyel kormány "nem alakít ki megfelelő mechanizmusokat" - fogalmazott a szakszervezeti vezető.

A Medyka-Sehinyi határátkelőn a Polsat News kereskedelmi hírtelevíziónak nyilatkozó egyik tiltakozó elmondta:

óránként egy kamiont engednek át.

Bejelentések szerint a pénteki forgalomlassítás a főutak mintegy 300 pontját érinti, köztük a kelet-nyugati irányú A2-es autópálya egyik szakaszát a közép-lengyelországi Mazóviai vajdaság területén. A gazdák péntek reggeltől több nagyvárosban is tiltakoznak, köztük Gdansk, Wroclaw, Rzeszów és Poznan vajdasági hivatalainak székháza előtt.

Az NSSZ RI a mostani akciót bejelentő múlt heti nyilatkozata szerint az országos tiltakozás oka "a lengyel kormányzó erők passzivitása", valamint azok a kormányzati bejelentések, melyek szerint "tiszteletben fogják tartani az EB valamennyi, az Ukrajnából származó mezőgazdasági termékek és élelmiszerek behozatalára vonatkozó döntését".

Czeslaw Siekierski mezőgazdasági miniszter csütörtök este a Polsat News hírtelevíziónak elmondta: nem áll szándékában korlátozni az NSSZ RI működését, a tiltakozó akció nem fogja megbénítani a közúti forgalmat. A gazdák "nem saját érdekük miatt, hanem mindnyájunk érdekében, minden fogyasztó érdekében tiltakoznak" - jelentette ki.

Wladyslaw Kosiniak-Kamysz védelmi miniszter, miniszterelnök-helyettes, a Lengyel Parasztpárt (PSL) elnöke pénteken Janusz Wojciechowski uniós mezőgazdasági biztos lemondását követelte a szejmben. A biztos, aki 2004-től 2005-ig a PSL elnöke volt, "az összes európai, köztük lengyel földművest egyesítette az általa javasolt reform ellen" - fogalmazott a tárcavezető.

Jaroslaw Kaczynski, a jobbodali, ellenzéki Jog és Igazságosság (PiS) elnöke újságíróknak elmondta: Wojciechowskinak be kell fejeznie misszióját "nagyon szerencsétlen nyilatkozatai miatt". Kaczynski jelezte, hogy ezt még pénteken kérni fogja a biztostól. A döntés csak rajta múlik - húzta alá a PiS elnöke.

A lengyel gazdák november végétől január elejéig a medykai határátkelőnél már tartottak hasonló tiltakozó akciót, amellyel az akkoriban több határátkelőn folytatott fuvarozói sztrájkhoz csatlakoztak. Országos forgalomlassító tiltakozó akciót a gazdák január 24-én is tartottak.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 10:20
×
×
×
×