Az építés a héten már elkezdődött, de a hajók gerincét csak a 2024-ben fektetik le. A három hajógyár között sajátos a munkamegosztás: a hajótestek első része Wolgastban, míg a tat felőli Kielben készül el, és ott is építik össze a két felet. A fregattok felszerelése és a próbák pedig Hamburgban lesznek.
Még 2009-ben született döntés arról, hogy a német haditengerészet újfajta, moduláris felépítésű fregattokkal cserélheti le a korábbi, 143A Gepárd osztályú, gyorsjáratú támadóhajóit. 2013-ra véglegesítették a követelményeket és kiírták a pályázatot, majd ötévnyi huzavonát követően, 2020 januárjában hoztak döntést arról, hogy a hajókat a holland Damen cég építheti, persze a legnagyobb német hajógyárak bevonásával.
A legfontosabb elektronikai rendszerek kifejlesztéséért a francia tulajdonú Thales felel, amelynek Hollandiában és Németországban is vannak leányvállalatai. Az elektronika integrálását a hamburgi Wrätsila SAM Electronics végzi, a navigációs rendszert pedig a kanadai OSI Maritime szállítja. A meghajtásról a Rolls-Royce egyik németországi cége, a Power Systems gondoskodik, a szintén német Renk vállalattal együtt.
Szóval igazi soknemzetiségű programmá szélesedett a fregattok gyártása.
Nem is tetszett ez minden német politikusnak. A kieli hajógyárnak otthont adó Schleswig-Holstein tartományi miniszterelnöke nyilvánosan bírálta a berlini kormányt, amiért egy ilyen, a német technológia csúcsát jelentő vállalkozásba külföldieket is beenged. Daniel Günther szerint szigorúan óvni kellene a kulcsfontosságú német tudományos eredményeket, akárcsak a hazai munkahelyeket. Bár ennek hatására a német kormány a felszíni hadihajók építését is a szigorúan védett technológiák közé sorolta, ez nem változtatott az F126-os program nemzetköziségén.
A hajók egyébként a legkorszerűbb elvek szerint épülnek. Moduláris felépítésük azt jelenti, hogy felszerelésük változtatható, mindig az aktuális feladathoz lehet igazítani. Ezek a következők lehetnek:
- hagyományos, hajók elleni harc
- vízfelszíni és víz alatti felderítés
- hajózási útvonalak szemmel tartása, embargók betartatása
- kimenekítés válságövezetekből
- kereskedelmi hajók kísérete
- flottakötelékek vezetése
Az éppen nem használt modulokat raktárakban tárolják, és azokat cserélgethetik a hajók között is. Az egyik legfigyelemreméltóbb ezek közül a fogdaelem, ahová például elfogott kalózokat lehet bezárni, sőt a foglyok egészségügyi elkülönítése is megoldható. Ez azért fontos, mert a német haditengerészet már évek óta aktívan részt vesz a Szomália körüli vizeken garázdálkodó tengeri rablók elleni küzdelemben.
A fregattokat úgy tervezik, hogy legalább két évet tudjanak egyhuzamban a hadműveleti területen tölteni. A személyzetet természetesen félévente cserélik, az utánpótlásról pedig ellátóhajók gondoskodnak. Viszont a hadihajók nem igényelnek olyan javítást, karbantartást, ami miatt kikötőbe kellene vonulniuk. A 10 550 tonna vízkiszorítású hajók hossza 166 méter, szélessége 21,7 méter.
Ilyen nagy hadihajók a II. világháború óta nem épültek Németországban.
A négy CODLAD-rendszerű dízel-elektromos hajtóművet két elektromos motor egészíti ki, amikkel 26 csomós (48 km/órás) legnagyobb sebesség érhető el. Egy feltöltéssel, és 18 csomós (33 km/órás), gazdaságos tempó mellett a hatótávolság 7400 km lehet.
Az F126-os hadihajók képesek lesznek tenger alatti, vízfelszíni és légi célok elleni harcra is. Ehhez rendkívül fejlett felderítő és harcvezetési rendszerekkel szerelik fel az egységeket. A legfőbb fegyverzetet rakéták alkotják, de a hajók orrában helyet kap egy 127 mm-es automata ágyú és a fedélzet több pontjára nehézgéppuskákat is telepítenek. A hajók felszereléséhez tartozik két NH-90 Sea Tiger helikopter is, amelyek felderítésre, illetve hajók és tengeralattjárók elleni harcra egyaránt alkalmasak. A helikopterek mellett tervezik a svéd SAAB Skeldar típusú pilóta nélküli légi járművének rendszeresítését is.
A német haditengerészet első körben négy új hajót kap azzal, hogy további kettő rendelésére is van még lehetősége. A fregattok ára – a 2020-as megrendelések idején – 1,37 milliárd euró (több mint 520 milliárd forint) volt, míg a teljes program költsége, a kiképzéssel együtt, majdnem eléri az 5,5 milliárd eurót (2090 milliárd forintot), ami nagyjából Budapest költségvetésének ötszöröse.