Mint arról az Infostart is beszámolt, a Belgorod körzetében végrehajtott rajtaütés után az oroszok egy amerikai gyártmányú, különleges járművet zsákmányoltak. Az M1224 MaxxPro MRAP (Mine Resistant Ambush Protected - aknaálló, rajtaütés ellen védett) a magyar katonák előtt sem ismeretlen. 2013-tól hét éven át tucatnyi ilyen páncélautó állt rendszerben a honvédségnél az afganisztáni missziót segítve.
Az MRAP járművek története az 1970-es években kezdődött, Afrika déli részén. Az ott folyó gerillaháborúban rengeteg áldozatot szedtek a taposóaknák. Borzalmas, csonkolásos sérüléseket okoztak, miközben csak nagyon nehezen lehetett védekezni ellenük.
A megoldást dél-afrikai mérnökök találták meg azzal, hogy a robbanás energiáját elterelő páncélteknőt szereltek egy Unimog terepjáró teherautó aljára.
Mivel ez a kezdetleges megoldás bevált, hamarosan hozzáfogtak a kimondottan aknarobbanások ellen védett járművek tervezéshez és gyártásához. Az első, sorozatban is gyártott terepjáró a Buffel volt, amit egy páncélozott Unimogból építettek át. Az alvázra egy "V" alakú burkolatot szereltek, hogy elvezesse a járműtől az aknarobbanás energiáját.
A dél-afrikaiak sikerére a brit és az amerikai fegyveres erők is felfigyeltek, főleg, hogy rengeteg katonájuk sebesült meg házilagos készítésű aknák (IED-ek) miatt az Öböl-háború idején.
2004-ben indult meg a Cougar páncélautók gyártása az amerikai tengerészgyalogság igényei szerint. A magas építésű, "V" formájú haspáncéllal védett jármű rengeteg amerikai katona életét mentette meg. A Cougart nagyon sok, különféle feladatra specializált terepjáróautó követte.
![](/images/site/articles/inline/2023/05/1684836652-eG3EBx9Xb_md.jpg)
Ezek közül az egyik legelterjedtebb az M1224 MaxxPro, amelyből most egy példány az oroszok kezére került. Az MRAP technológia azonban már eléggé elterjedt, úgyhogy maga a jármű nem lehet különösebben érdekes az oroszoknak. Esetleg a beépített kommunikációs vagy harcvezetési rendszerek szolgálhattak nekik némi újdonsággal.
Amúgy az orosz hadsereg is széles körben használ ilyen, aknarobbanás ellen védett járműveket. A GAZ Tiger négy kerekű terepjárók számtalan kialakításban állnak rendszerben; felderítő, páncéltörő vagy légvédelmi rakétás, aknavető-hordozó, parancsnoki, tüzérségi lőszerszállító és sebesültkihordó, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A Tigernél vannak nagyobb, három tengelyes orosz MRAP-ek is mint például a Tajfun, amelynek az alapja egy 6x6-os kerékképletű Kamaz teherautó.
Mint említettük,
a Magyar Honvédség is használt MRAP járműveket, mégpedig Afganisztánban, egészen 2020-ig.
A katonák nagyon kedvelték ezeket a jókora, erősen védett terepjárókat, bár a magasan lévő súlypontjuk miatt nem volt egyszerű a vezetésük. Még el is nevezték a MaxxPrókat, így az utolsó négy a Ghost, az Azareal, a Szent László és a Kinizsi nevet viselte. De mivel a magyarok csak kölcsönbe kapták az MRAP-eket az Egyesült Államok hadseregétől, az afganisztáni küldetés befejeztével azokat vissza kellett adni.
![Hajmáskér, 2013. november 26.
International MaxxPro MRAP típusú amerikai katonai páncélozott harci jármű az amerikai hadseregtől kölcsönkapott MRAP harci járművek átadásán a hajmáskéri Bakony Harckiképző Központban 2013. november 26-án. A Magyar Honvédség tizenkét, aknák elleni védelemre kialakított páncélozott harcjárművet (MRAP) kapott kölcsön kiképzési feladatokra az Egyesült Államok hadseregének európai parancsnokságától.
MTI Fotó: Nagy Lajos](/images/site/articles/inline/2023/05/1684837161-7PeHt2y4F_md.jpg)
A MaxxPrókkal szerzett tapasztalatokat azonban felhasználták a jelenleg folyó haderőfejlesztési program, a Zrínyi 2026 során. Részben ennek köszönhetően rendszeresítette a honvédség a török Nurol Makina vállalat Ejder Yalcin MRAP páncélosát, amely nálunk a Gidrán nevet kapta. Ezekből a 375 lóerős, 14-18 tonnás terepjárókból 400-450 darabot akarnak rendszerbe állítani. Ez lesz a magyar fegyveres erők talán legsokoldalúbb járműve, mivel a tervek szerint készül majd belőle
- páncéltörő rakétás (ATGM) változat
- mobil vezetési pont (parancsnoki jármű)
- önjáró aknavető – egy 120 mm-es Rheinmetall Ragnarök automatikus irányzású aknavetőjével felszerelve
- tüzérbemérő, kidolgozó és felderítő
- csapatszállító
- vegyi, biológiai és sugárzásfelderítő
- aknakereső és tűzszerész
- páncélozott mentőautó
![Tata, 2021. február 11.
Gidrán típusú, támogató feladatú páncélozott jármű, az első tíz egyike a 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájában az érkezés napján 2021. február 11-én. A török gyártótól hamarosan további negyven jármű érkezik Tatára.
MTI/Illyés Tibor](/images/site/articles/inline/2023/05/1684837448-JAwGalLWi_md.jpg)
De ezeken kívül még nagyon sokféle más feladatra is lehet majd kiépíteni Gidránt. Ami pedig talán legalább ennyire fontos: a járművek gyártása, illetve az újabb változatok fejlesztése már Magyarországon történik.