Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Camera : OLYMPUS OM-D E-M1 MKⅡ DIGITAL CAMERA
Nyitókép: Takosan/Getty Images

Csak sikerül a szankciókat kimanőverezve az égen tartani az orosz repülőket

Tavaly sikeresen játszották ki a repülőgép alkatrészekre vonatkozó korlátozásokat.

Oroszország Ukrajna ellen indított inváziója óta több mint negyven ország vezetett be büntetőintézkedéseket a támadó ország ellen, szankciókkal sújtva mások mellett a légitársaságokat is. Az intézkedések bevezetésekor még úgy tűnt, az orosz légi közlekedés nem bírja majd sokáig, aztán szép lassan kiderült, a nyugati légitársaságoktól rekvirált gépek azért úgy-ahogy a levegőben tarthatók. Jó kérdés, hogy alkatrész-utánpótlás híján ez hogyan lehetséges?

A The New York Times vette a fáradságot, és átbogarászta az orosz importstatisztikákat, amiket az Import Genius nevű adatszolgáltató gyűjtött össze. Ezekből kiderült, hogy az elmúlt évben több millió dollár értékben vásároltak orosz légitársaságok a Biden-adminisztráció által tiltólistára helyezett alkatrészeket illegális hálózatokon keresztül. A rendszer közel-keleti és ázsiai fedőcégeket, szabadkereskedelmi zónákat használt a tranzakciók lebonyolításához és elfedéséhez, például Kínában vagy az Egyesült Arab Emírségekben – idézi a VG.

Az adatok szerint több mint ötezer szállítmány érkezett a fenti módon Oroszországba az egyszerű csavaroktól kezdve a Honeywell által gyártott 290 ezer dollár értékű hajtóműindító berendezésig.

Az illegális tranzakciók összértéke 14,4 millió dollár, ebből 8,9 millióval részesedtek a Boeing logós alkatrészek-részegységek, a többi az Airbusé.

Az amerikai lap által megszólaltatott szakértők szerint könnyen megeshet, hogy ezek egy része külföldi, európai viszonteladók raktáraiban parkolt, vagyis nem közvetlenül az Egyesült Államokból szállították őket.

A magyar híroldal szemléje szerint az amerikaiak persze igyekeznek védeni a mundér becsületét, mondván, a szankciók igenis hatásosak, az oroszok arra vannak kényszerítve, hogy „kannibalizálják” nyugati gépeiket, donorként használják a lerongyolódottabb darabokat – így az alkatrész utánpótlás igenis, véges.

A háború megindítása előtt az orosz légiipari import 3,45 milliárd dollár körül alakult évente, az invázió után ez 286 millió dollárra zuhant.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×