eur:
394.94
usd:
369.22
bux:
71842.68
2024. június 28. péntek Irén, Levente
Camera : OLYMPUS OM-D E-M1 MKⅡ DIGITAL CAMERA
Nyitókép: Takosan/Getty Images

Csak sikerül a szankciókat kimanőverezve az égen tartani az orosz repülőket

Tavaly sikeresen játszották ki a repülőgép alkatrészekre vonatkozó korlátozásokat.

Oroszország Ukrajna ellen indított inváziója óta több mint negyven ország vezetett be büntetőintézkedéseket a támadó ország ellen, szankciókkal sújtva mások mellett a légitársaságokat is. Az intézkedések bevezetésekor még úgy tűnt, az orosz légi közlekedés nem bírja majd sokáig, aztán szép lassan kiderült, a nyugati légitársaságoktól rekvirált gépek azért úgy-ahogy a levegőben tarthatók. Jó kérdés, hogy alkatrész-utánpótlás híján ez hogyan lehetséges?

A The New York Times vette a fáradságot, és átbogarászta az orosz importstatisztikákat, amiket az Import Genius nevű adatszolgáltató gyűjtött össze. Ezekből kiderült, hogy az elmúlt évben több millió dollár értékben vásároltak orosz légitársaságok a Biden-adminisztráció által tiltólistára helyezett alkatrészeket illegális hálózatokon keresztül. A rendszer közel-keleti és ázsiai fedőcégeket, szabadkereskedelmi zónákat használt a tranzakciók lebonyolításához és elfedéséhez, például Kínában vagy az Egyesült Arab Emírségekben – idézi a VG.

Az adatok szerint több mint ötezer szállítmány érkezett a fenti módon Oroszországba az egyszerű csavaroktól kezdve a Honeywell által gyártott 290 ezer dollár értékű hajtóműindító berendezésig.

Az illegális tranzakciók összértéke 14,4 millió dollár, ebből 8,9 millióval részesedtek a Boeing logós alkatrészek-részegységek, a többi az Airbusé.

Az amerikai lap által megszólaltatott szakértők szerint könnyen megeshet, hogy ezek egy része külföldi, európai viszonteladók raktáraiban parkolt, vagyis nem közvetlenül az Egyesült Államokból szállították őket.

A magyar híroldal szemléje szerint az amerikaiak persze igyekeznek védeni a mundér becsületét, mondván, a szankciók igenis hatásosak, az oroszok arra vannak kényszerítve, hogy „kannibalizálják” nyugati gépeiket, donorként használják a lerongyolódottabb darabokat – így az alkatrész utánpótlás igenis, véges.

A háború megindítása előtt az orosz légiipari import 3,45 milliárd dollár körül alakult évente, az invázió után ez 286 millió dollárra zuhant.

Címlapról ajánljuk
Szalai Máté a gázai helyzetről: sem nem háború, sem nem béke

Szalai Máté a gázai helyzetről: sem nem háború, sem nem béke

A palesztin–izraeli konfliktus aktualitásairól, a Hezbollah és Libanon szerepéről, az amerikai elnökjelöltek Izraelhez fűződő kapcsolatáról és Ciprus kapcsán az Európai Unió lehetséges szerepéről is beszélt Szalai Máté Közel-Kelet-szakértő, az olaszországi Ca’Foscari Egyetem kutatója az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.28. péntek, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Jól bemelegített a főszezonra a turizmus

Jól bemelegített a főszezonra a turizmus

Dinamikusan növekvő forgalmat hozott a turizmusnak az év első öt hónapja - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal jelentéséből. Ezen időszak alatt a szálláshelyeken 9,1%-kal több vendégéjszakát regisztráltak, mint 2023 hasonló időszakában. A belföldi vendégek 4,9, a külföldiek 13%-kal több (6,4 millió, illetve 7,3 millió) vendégéjszakát töltöttek el a turisztikai szálláshelyeken.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. június 28. 10:58
×
×
×
×