Korábban Vlagyimir Putyin egy különlegesen átalakított, Il-96-300PU típusú, négy hajtóműves, nagy hatótávolságú repülőgéppel közlekedett, ha országa valamelyik távolabbi régiójába vagy külföldre vitt az útja.
A gép, akárcsak az amerikai elnököket szállító Air Force One, lényegében egy repülő harcálláspont, amely egy nukleáris konfliktus esetén a levegőbe emelkedve biztosította volna a legfelsőbb állami vezető és közvetlen munkatársainak túlélését, valamint azt, hogy irányítani tudják a fegyveres erőket. Mindkét gépen van konferenciaterem és mindenféle titkosított kommunikációs berendezés, amelyekkel lehallgatásbiztosan lehet beszélni, utasításokat adni.
![Az orosz elnök különgépe. Forrás:Wikipédia](/images/site/articles/inline/2023/02/1677242149-DnqIT4gG3_md.jpg)
Az ukrajnai háború kitörése óta azonban Vlagyimir Putyin kerüli az elnöki különgépet. Ehelyett inkább egy különleges vonattal utazik. A szerelvényről több orosz ellenzéki portál is beszámolt. Az egyikük, a Dossier Center vezetője, Ilja Rozsgyesztvenszkij a CNN-nek azt mesélte, hogy a vonat külsőre teljesen úgy néz ki, mint egy átlagos orosz vasúti szerelvény.
Ami azonban rögtön feltűnik, hogy ezt három mozdony húzza, ugyanis a kocsik páncélozottak, így az egész szerelvény meglehetősen nagy súlyú. A másik, amit az éles szemű megfigyelők kiszúrtak, a néhány vagon tetején megtalálható álcázott antennák. Nyilván ezek biztosítják az elnök számára a biztonságos kommunikációt, csakúgy, mint a különrepülőgép híradó rendszerei.
Túl sokat a vonat egyéb berendezéseiről nem tudni. A nagyon kevés nyilvános felvételen csupán annyi látszik, hogy tágas, elegánsan berendezett termei lehetnek. A londoni Telegraph úgy értesült, hogy a vonaton van egy elnöki lakosztály háló- és fürdőszobával, illetve egy irodával. Egy másik kocsiban van egy fogadóterem és egy tárgyaló, ahol értekezleteket tarthatnak a kormány tagjai. A páncélozott szerelvényt 2014-ben építették, majdnem egymilliárd rubelbe, vagyis több mint négy és fél milliárd forintba került. Hivatalosan nem az orosz állam birtokolja, hanem egy, az elnökhöz nagyon közelálló üzletember tulajdona.
![Vlagyimir Putyin az elnöki különvonaton. Forrás:Kremlin.ru](/images/site/articles/inline/2023/02/1677240955-FHUgS5rQu_md.jpg)
Egy másik orosz független hírportál, a Projekt pedig azt derítette ki, hogy az elnöki vonathoz egy "magánsínhálózat" is tartozik. A vasútvonalak többnyire Putyin elnök kastélyait kötik össze. Ilyen zárt pálya fut Moszkvától egészen Bocsarov Rucsejbe, a Szocsiban lévő elnöki nyaralóhoz is.
![Vlagyimir Putyin és Dmitrij Medvegyev a Bucsaro Rucsejben lévő elnöki nyaralóban. Forrás:Facebook/Дмитрий Медведев](/images/site/articles/inline/2023/02/1677241747-coW2sK5P7_md.jpg)
A különálló sínhálózat mentén természetesen zárt vasútállomások is vannak. Ezeket magas kerítés veszi körül és kamerák, valamint fegyveres őrök vigyázzák. Az állomásokhoz helikopter-leszállóhely is tartozik és a pályaudvarok nagyon közel vannak az elnök rezidenciáihoz. Az egyik például alig négyszáz méternyire található Putyin Moszkva melletti, Novo Ogarjovó-i kastélyától. Vlagyimir Putyin így védetten és ami még fontosabb: teljesen titokban tud utazgatni.
Ilja Rozsgyesztvenszkij szerint azért, mert az orosz elnök fél. Vlagyimir Putyin attól retteg, ha repülővel utazna, akkor a gépét a NATO vagy akár az ukrán légierő is nyomon követhetné és megtámadhatná. A vonat azonban szinte felderíthetetlen. Még ha az orosz vasutak vonalait használja is, kicsi az esélye, hogy bárkinek feltűnne a többi személyvonathoz hasonlóan, szürke/piros festésű elnöki szerelvény.