eur:
406.13
usd:
384.74
bux:
0
2024. november 15. péntek Albert, Lipót
Épül a Peljesac híd a horvátországi Komarna településnél 2020. október 3-án. Horvátország a Peljesac híddal Bosznia-Hercegovina Adriai-tenger partját elkerülő, közvetlen közúti összeköttetést szeretne kialakítani saját, délebbre fekvő tengerparti földsávjával. A China Road and Bridge Corporation (CRBC) kínai konzorcium kivitelezésében épülő híd 2,4 kilométer hosszan, és 55 méteres magasságban íveli majd át a Peljesac-félszigetet a szárazföldtől elválasztó tengerszakaszt.
Nyitókép: MTI/EPA/Antonio Bat

"Áthidalta" Horvátország Bosznia-Hercegovinát

Elkészült a Horvátország számára stratégiai fontosságú Peljesac híd, amely ellen Bosznia-Hercegovina többször is szót emelt, a híd utolsó szegmensét szerda késő este teszik a helyére - közölte a horvát sajtó.

A Peljesac-félszigetet a szárazfölddel összekötő, 2,4 kilométeres Peljesac híd építéséről három évvel ezelőtt állapodott meg Zágráb a kínai China Road and Bridge Corporation vállalattal. A Komarna és Bijesta térségében megépített híd 55 méteres magasságban íveli át a félsziget melletti tengeröblöt, ezzel Horvátország kikerülte Bosznia-Hercegovina adriai tengerpartját, és közvetlen összeköttetést alakított ki saját, délebbre fekvő tengerparti sávjával. A két országrész 300 év után "egyesült" újra.

A stratégiai fontosságú, kiemelt projekt összértéke 420 millió euró (mintegy 150 milliárd forint), a kivitelezést 85 százalékban, 357 millió euróval támogatta az Európai Unió.

Bosznia-Hercegovina többször is szót emelt a híd megépítése ellen, mert Szarajevó szerint felépítésével

ellehetetlenítik az egyetlen tengerparti boszniai város, Neum idegenforgalmát.

Bakir Izetbegovic, a bosznia-hercegovinai kollektív államelnökség korábbi tagja, a legnagyobb bosnyák párt elnöke korábban arról beszélt: Horvátország azzal, hogy figyelmen kívül hagyta a boszniai intézmények kifogásait a híd építésével kapcsolatban, megsértette Bosznia-Hercegovina területi épségét, valamint jogát ahhoz, hogy nyílt kijárata legyen az Adriai-tengerre. Zágráb azonban mindvégig úgy vélte, Horvátország mindent a nemzetközi joggal összhangban tett, hiszen a híd a horvát területi vizeken belül épült.

A vita évek óta húzódik a két ország között, mert Bosznia-Hercegovina mindössze néhány kilométer széles partszakasszal rendelkezik a Peljesac-félszigettel szemben, és ez a rövid partszakasz mindkét oldalán Horvátországgal határos.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor péntek reggel: a mi költségvetésünk egy nyílt lázadás

Orbán Viktor péntek reggel: a mi költségvetésünk egy nyílt lázadás

Terjedelmes interjút adott péntek reggel a Kossuth rádiónak a miniszterelnök. Szólt a 2025-ös "békeköltségvetés" megalapozásáról, amely már az ukrajnai háború lezárását feltételezi, elmondta, mely összetevő áll hozzá érzelmileg a legközelebb. Amerika nélkül az EU szerinte nem "folytathatja" tovább az ukrajnai háborút. Az unós versenyképesség ügyében szükséges fordulatra pedig "nincs idő".

Navracsics Tibor az Arénában: radikalizálódik a hangulat a Balaton környékén

A Versenyképes Járások Program hátteréről és lényegéről, egyúttal a járások fontos szerepétől, továbbá a Balaton körüli helyzetről is beszélt Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában. Az Európai Unióról szólva azt mondta, hogy „változik a véleményklíma Magyarországgal kapcsolatban”, miközben azt is elmagyarázta, miért nehéz az egyébként kiválóan teljesítő Várhelyi Olivér helyzete.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.15. péntek, 18:00
Hegedűs Éva
a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×