Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 14. vasárnap Szilárda

WSJ: a Boeing már a balesetek előtt egy évvel tudott a 737 MAX típusú gépek hibájáról

A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk - írta a The Wall Street Journal című lap vasárnap esti internetes kiadásában.

A lap értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték a szövetségi légügyi hatóságnak (FAA). Az indonéziai Lion Air légitársaság gépének tavaly októberi katasztrófája után is csak néhány légitársasággal és néhány pilótával osztották meg az információkat, de akkor is csak részlegesen - állította a The Wall Street Journal.

A gyár illetékes tisztségviselői csak öt nappal később, az etióp légitársaság gépének Addisz-Abeba mellett történt lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról, de a nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy a háttérben szoftverhibáról van szó.

Újabb hat hétig kellett várni, mire ez nyilvánosságra került. A lap az FAA szóvivőjére hivatkozva azt közölte: minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása.

A lap kiemelte: a hibák észlelése és nyilvánosságra hozatala közötti idő hosszúsága most először kerül nyilvánosságra.

A The Wall Street Journal úgy tudja: mind az FAA, mind a chicagói repülőgépgyár vezető munkatársai egyre növekvő aggodalommal vetik fel, hogy vajon mennyire átláthatóan működik a Boeing, milyen mértékben hallgatta el szándékosan a pilótafülkében észlelt biztonsági hibákat.

Közben bűnügyi vizsgálat is kezdődött annak feltárására, hogy a Boeing félrevezette-e és ha igen, szándékosan vezette-e félre a beruházókat és az az ügyfeleket. A nyomozás keretében a múlt héten a vizsgálatok már arra is kiterjedtek, hogy hogyan kaphattak repülési engedélyt a vitatott típusú gépek, és mi volt ebben a szerepük a Boeing vezetőinek. Vasárnap a Boeing vezetői közleményben jelentették be, hogy mérnökeik 2017-ben azonosították, hogy a pilótafülke riasztóberendezése nem működik, mégpedig szoftverhiba miatt.

A cég menedzserei és mérnökei akkor belső vizsgálatot rendeltek el, de arra a megállapításra jutottak, hogy ez a hiba nem veszélyezteti a repülésbiztonságot.

A vállalati közlemény szerint erről a belső vizsgálatról a felső szintű menedzsmentnek nem volt tudomása. Csak 2018. október 29-e, az indonéz Lion Air lezuhanása után szereztek róla tudomást - állította a kommüniké.

A belső vizsgálat következtetéseit a vállalat menedzserei az FAA középszintű vezetőivel ugyan megosztották, de az FAA szóvivője szerint a helyzet elemzése után ők is arra a következtetésre jutottak, hogy nincs szükség azonnali cselekvésre.

A Boeing részvényeseinek április 29-i tanácskozásán Dennis Muilenburg, a vállalat elnök-vezérigazgatója - akit egyébként a részvényesek megerősítettek a tisztségében - azt mondta, hogy a cég a repülésbiztonság erősítésére összpontosít, és a 737 MAX típusú gépeken abszolút működőképes riasztórendszerek állnak majd rendelkezésre.

Címlapról ajánljuk
A svéd kormány a migránsok visszafogadásához kötné a Szíriának szánt fejlesztési pénzeket

A svéd kormány a migránsok visszafogadásához kötné a Szíriának szánt fejlesztési pénzeket

Az Aszad-rezsim megdöntése óta először látogatott el hivatalos svéd delegáció Szíriába. A svéd kormány első körben a szír bűnelkövetőket küldené haza, második körben pedig mindazokat a szír állampolgárokat, akik nem jogosultak a Svédországban való tartózkodásra. Sayfo Omar, a Migrációkutató Intézet kutatási vezetője az InfoRádióban elmondta: ahogy a következő években folyamatosan lejárnak az oltalmazotti státuszok, úgy lesz egyre vonzóbb a hazatérés lehetősége az olyan bevándorlók számára, akik jogi bizonytalanságban és kétségek között vannak Európában.

Orbán Viktor: hiába az adventi időszak, a politikában nincs elcsendesedés

Orbán Viktor szerint a gyermekvédelemben nincs alku. A miniszterelnök a Karmelita Kolostorban adott egyórás interjút Lentulai Krisztiánnak. A kormányfő szerint Amerika békét, Európa háborút akar, és kulcsfontosságú Magyarország mozgástere a 2026-os választáson. A teljes interjút a Mandiner YouTube-csatornáján tették közzé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Európai békecsúcs közeleg, hatalmas áldozatot hozna Ukrajna – Háborús híreink vasárnap

Európai békecsúcs közeleg, hatalmas áldozatot hozna Ukrajna – Háborús híreink vasárnap

Hétfőn Steve Witkoff amerikai különmegbízott európai vezetőkkel és Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel találkozik, hogy egy tűzszünet lehetőségéről egyeztessenek. Úgy tűnik, hogy az amerikai közvetítők Moszkva után ismét Kijev felé fordulnak, hogy közelítsék a felek álláspontjait. Kormányzati források szerint a tárgyaló felek delegációi már meg is érkeztek a német fővárosba. A berlini tárgyalások előtt eközben Volodimir Zelenszkij ukrán elnök bejelentette, hogy országa kész lemondani a NATO-tagságról nyugati biztonsági garanciákért cserébe, teljesítve ezzel az oroszok egyik legfőbb követelését.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×