Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia

Halálutak Magyarországon: megdöbbentő EU-jelentés

A kelet-európai országok közútjai a legveszélyesebbek Európában, míg az északi tagállamoké valamint Máltáé a legbiztonságosabbak - derült ki egy jelentésből. Magyarországon sokkal több halálos kimenetelű közúti baleset van egy évben, mint a régi európai uniós tagállamokban.

Az Eurostat, az Európai Unió statisztikai hivatalának jelentése szerint Lettországban, Romániában, Litvániában és Szlovákiában halnak meg a legtöbben az utakon.

Az első két országban ugyanis egymillió sofőrre több mint 700 halálos baleset jut, de Litvániában és Szlovákiában is 500 felett van ez a szám évente. Magyarországnak sincs mivel dicsekednie, hiszen 458 halálos áldozattal a lista 6. helyét foglalja el az uniós tagállamok között.

Az ellenkező véglet (azaz a legbiztonságosabb országok listája) is tartogat tanulságokat. Máltán csak 61, Svédországban 117, Nagy-Britanniában 121, Hollandiában 126 és Németországban 129 halálos baleset jut egymillió személyautóra.

A legbiztonságosabbak az észak-nyugat-európai urbanizált régiók útjai. A legalacsonyabb számot a németországi Bréma környékén mérték 2004-ben, amikor 1 millió sofőrre összesen 23 halálos baleset jutott. Szintén biztonságos városnak számít Berlin, Bécs, Stockholm és Brüsszel is.

<

Autók száma ezer főre
(forrás: Európai Unió)

A tanulmányból kiderül, hogy azokon a területeken a legalacsonyabb a halálos balesetek aránya, ahol a legtöbb autóval rendelkeznek a lakosok.

Kiderült az is, hogy a különböző közlekedési módozatok közül a közúti a legveszélyesebb. 2004-ben a 25 európai uniós tagállamban összesen 1,3 millió baleset történt az utakon, amelyekben összesen 1,8 millió ember sérült meg. Közülük 285 ezer súlyosan.

A baleseteknek több mint 43 ezer halálos áldozata volt. Ez az Európai Unió teljes lakosságára vetítve azt jelenti, hogy minden 1 millió emberből 95 autóbalesetben halt meg.Az Európai Unió jelentése egyébként régiókra osztva is elemzi a legveszélyesebb utakat. Ebből kiderül, hogy Görögországba aligha érdemes autóval utazni, hiszen a lista első három helyét görög régió foglalja el. Mindhárom esetben ezer fölött van a millió személyautóra eső halálos balesetek száma.

A 4. helyre egy lengyel régió (815 halálos baleset), míg az 5.-re Lettország (752) került. A 6.-7. helyen ismét egy-egy görög régió található, míg a 8. az Észak-Alföld, ahol az Európai Unió statisztikája szerint évente 670-en halnak meg millió autónként.

A legrosszabb 20 régió listájára felfért még a Közép-Dunántúl (582) ás a Dél-Alföld (553).

Brüsszel mindent megtesz, hogy ezek a számok csökkenjenek. Tavaly decemberben például az Európai Parlament döntött az egységes vezetői engedélyekről, amelynek köszönhetően feltehetően megszűnik a jogosítványturizmus. Voltak ugyanis olyan tagállamok, ahol könnyebben lehet vezetői engedélyt szerezni.

Azt is fontolgatják, hogy kötelezővé teszik a lámpahasználatot minden napszakban.A helyzet Magyarországon

Az Országos Rendőr-főkapitányság honlapján olvasható adatok szerint Magyarországon sokkal több halálos kimenetelű közúti baleset van egy évben, mint a régi európai uniós tagállamokban.

<

A legbiztonságosabb régiók
(forrás: Európai Unió)

Míg Nagy-Britanniában 100 megtett kilométerre 0,75 haláleset jutott, és ez a szám Svédországban, Hollandiában, Finnországban, Dániában és Németországban sem éri el az egyet, addig nálunk 3,01 haláleset jut 100 megtett kilométerre.

A magyar adatokhoz a régi tagállamok közül csak a görögöké közelít, ott a szám 2,67.

A honlap adataiból az is kiderül, hogy a motorizáltabb országokban sokkal kevesebb a halálos balesetek aránya. Míg Magyarországon 2001-ben 1000 lakosra nagyjából 300 autó jutott, és 10 ezer járműre négy haláleset, addig például Ausztriában, ahol arányosan több mint kétszer annyi autó van, 10 ezer autóra kevesebb, mint két haláleset.

Az ORFK szakemberei szerint Magyarországon a halálozási mutatók nagyobbak a motorizációs szintünkhöz tartozó átlagértéknél. Míg 1990. és 2000. között javult a közlekedésbiztonság, 2000. óta folyamatosan romlik.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Tarol az AI: hamarosan már nem is lesz szükség zenészekre?

Tarol az AI: hamarosan már nem is lesz szükség zenészekre?

Folyamatos a vita a zeneiparban arról, hogy mire és milyen mértékben szabad vagy éppen nem szabad mesterséges intelligenciát használni, miközben a generatív AI fejlődése ott tart, hogy az emberek túlnyomó többsége már nem tudja megmondani, mesterséges zenét hall-e vagy ember által játszottat. Sokan zavarba kerülnek, mikor kedvenc zenéjükről kiderül, hogy nem is ember készítette.
VIDEÓ
Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök első alkalommal ismertette azt a húszpontos békekeretet, amelyről Ukrajna és az Egyesült Államok tárgyal, és amely az Oroszországgal kötendő megállapodás alapjául szolgálhat. Az elnök mielőbbi tárgyalásokat sürgetett Donald Trumppal ezeknek az ügyeknek a rendezésére - írja a Reuters hírügynökség. Oroszország és Ukrajna átfogó megnemtámadási megállapodást köt, amelynek betartását űralapú, pilóta nélküli megfigyelőrendszer ellenőrzi. Az Egyesült Államok, a NATO és az európai országok a NATO ötödik cikkelyéhez hasonló, kölcsönös védelmi garanciákat vállalnának Ukrajna felé. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 25. 07:45
×
×
×
×