A múlt hónapban a leginkább környezetkímélő személygépkocsikból is forgalomba helyezték a 60 ezrediket Magyarországon. Az egyéb járműkategóriákat is beleértve a teljes klímabarát flotta már közel 65 ezer darabos. Az évtized elejéhez képest ez több mint nyolcszoros bővülést jelent – emeli ki a tárca.
Szeptemberben 2072 tisztán elektromos gépjárművet szereltek fel hazánkban zöld rendszámmal. A 2024 júliusival darabra megegyező adat minden idők második legjobbja az idén márciusi örökrekord (2108) mögött. Az első három negyedévben több mint 16 ezer zöldautó állt munkába Magyarországon. A környezetbarát e-járművekből minden negyedik tehát 2024-ben kapott világoszöld hatósági jelzést. Az idei január–szeptemberi gyarapodás már most nagyobb, mint amekkora a tavalyi egész éves volt – sorolja az EM.
A hazai előrehaladás nemzetközi összevetésben is számottevő: az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) legutóbb augusztusra publikált adatai szerint Európában a második legnagyobb arányban bővült a magyar zöldflotta 2024 első nyolc hónapjában a megelőző esztendő azonos időszakához képest – teszik hozzá.
A tárca bejegyzésében úgy fogalmaz, hogy Magyarország élenjáró szerepre tör a termelésében és tárolásában az otthonokban, az ipartelepeken és a gépkocsikban is. A kormány a futó programokban közel 60 milliárd forint pályázati támogatással ösztönzi az elektromobilitás további térnyerését.
A vállalatok járművenként 2,8–4 millió forint támogatást kaphatnak tisztán elektromos gépkocsik – személyautók, kisteherautók és kisbuszok – beszerzéséhez. A cégek eddig közel 4600 jármű megvásárlásához igényeltek összesen 17,8 milliárd forintot. Az igényelt támogatások mintegy tizedét már ki is fizették 417 projektre. A 30 milliárdos keretösszegből jövő tavaszig juthatnak állami hozzájáruláshoz a vállalkozások.
Arra is emlékeztetnek, hogy november elején indul a vidéki elektromos töltőhálózat fehér foltjainak lefedését célzó 28 milliárd forintos keretösszegű kiírás. A kapcsolódó technikai felhíváson már a jövő héttől jelezhetik a projektgazdák, hogy a kevésbé ellátott járások melyik településén létesítenének korszerű töltőállomást.
A pályázati lehetőségek csökkentik a hagyományos hajtású gépkocsik árelőnyét a tisztább, csendesebb elektromos járművekkel szemben. A mintegy 100 új töltőállomás jóvoltából még kényelmesebben és rugalmasabban használhatják majd a zöldautókat üzemeltetőik a főváros kívül, az autópályáktól távolabb eső országrészekben is – zárul az Energiaügyi Minisztérium bejegyezése.