eur:
413.59
usd:
402.83
bux:
79787.75
2025. január 2. csütörtök Ábel
Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér. Forrás: Budapest Airport.
Nyitókép: Forrás: Budapest Airport.

Szakértő: a válságok mutatják meg azt, hogy az állam befolyásoló szerepe meghatározó

Tulajdonosi szempontból számos példa van arra, hogy a világ jelentős repülőterei egymástól eltérő tulajdoni struktúrában működnek, vagyis nem létezik egy tökéletes megoldást jelentő modell a légikikötők gazdaságilag optimális működtetésére – állapította meg az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzésében.

A tulajdonos, jelen esetben az állam határozhatja meg a repülőtér fejlesztésének az ívét, azt, hogy milyen irányba akarja formálni a repülőteret az adott országban, és ez mindenféleképpen nagyobb mozgásteret takar – mondta Pásztor Szabolcs az InfoRádióban.

Az Oecomomus kutatási igazgatója szerint a turisztikai szektor még jobb kiaknázását adhatja majd a saját kézben lévő repülőtér. Kiemelte, hogy az ágazat forgalma már hasonló számokat produkál, mint a Covid előtti években, és az előzetes becslések szerint az elkövetkező években további fejlődés várható.

A Budapest Airport az utóbbi másfél évben számos elismerést és kitüntető címet megszerzett, a legjobb kelet-európai reptérnek 11. alkalommal választották, de a kategóriájában megkapta Európa legjobb repülőtere díjat is. Pásztor Szabolcs szerint ezek az elismerések is azt mutatják, hogy az állam egy értékes eszközt vásárolt vissza, és egyben nagy a felelősség is, hiszen a színvonalat tartani kell.

"Ha a világ repterein szétnézünk, akkor azt láthatjuk, hogy rendkívül vegyes a kép, hiszen vannak olyan repülőterek, amelyek állami kézben vannak, és vannak olyan repülőterek, amelyek magánkézben vannak, sőt, még van egy harmadik változat is, amikor egyébként vegyes vagy több cég kezében van a repülőtér. Nem lehet egyértelmű következtetést levonni azzal kapcsolatosan, hogy ki a jó gazda, mert vannak kimondottan rossz példák is arra, amikor az állam a tulajdonos, és vannak kimondottan jó példák is" – fejtette ki a szakértő.

2005 decemberében értékesítette az akkori kormány a Budapest Airport részvényeinek 75 százalékát és ezzel az üzemeltetési és a vagyonkezelési jogokat is. Pásztor Szabolcs kiemelte, hogy akkor sokan azt hirdették, hogy az állam nem a legjobb gazda, de jött a 2008-as, 2009-es válság egy gyors visszarendeződéssel, majd a 2020-as évek kihívásai.

"Most megint új megvilágításba helyeződött az állam, és ha valamilyen kataklizma vagy anomália van, akkor sokan az államhoz fordulnak, mert védőernyőt tud nyújtani, és a piaci mozgások túlzottan szélsőségesek lehetnek" – fejtette ki. Hozzátette, hogy minden esetben a válságok mutatják meg azt, hogy az állam befolyásoló szerepe lényeges és meghatározó.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Már lehet korcsolyázni a befagyott orfűi tavon, de megvannak a veszélyei

Már lehet korcsolyázni a befagyott orfűi tavon, de megvannak a veszélyei

Legalább tízcentiméteres jégtakaró szükséges ahhoz, hogy biztonságosan lehessen sportolni rajta – mondta az InfoRádióban az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője. Mukics Dániel figyelmeztetett: csak a kijelölt helyeken lehet kocsolyázni, mert a jég alatt lehetnek meleg források, bizonyos helyeken a jégtakaró üreges is lehet, sőt akár egy négyzetméteren belül is eltérő lehet a jég vastagsága, és bármikor beszakadhat.

Több bombát is kitett a New Orleans-i merénylő, aki a családja helyett támadt az ünneplő emberekre

A 42 éves texasi Shamsud-Din Bahar Jabbar az Iszlám Állam hívője volt, és a furgonjával végrehajtott gázoláson kívül robbanószerkezeteket is elhelyezett a Bourbon Streeten. Az FBI és Louisiana kormányzója számolt be a részletekről – arról is, hogy eredetileg a családtagjainak akart ártani a merénylő.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.03. péntek, 18:00
Tálas Péter
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének egyetemi docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×