A testület ezzel a döntésével jóváhagyta az Európai Törvényszék 2022. május 4-i ítéletét, melyben megalapozatlannak nyilvánította a magyar diszkont légitársaság kifogásait - írja az economica.net.
A Wizz Air azért fordult a luxemburgi székhelyű uniós jogi testülethez, mert 2020-ban a román kormány hitel formájában 36,66 millió euró (13,91 milliárd forint) értékű állami támogatást nyújtott a Taromnak. A Wizz Air arra alapozta a beadványát, hogy a román légiforgalmi piac méretéből adódóan
az állami légitársaság szolgáltatásainak esetleges megszűnése nem okozna számottevő léptékű zavart a piac működésében,
illetve szociális problémákat, amiatt, hogy megszűnne a légi összeköttetés az ország bizonyos régiói között.
"A bíróság megerősíti, hogy a piac viszonylag korlátozott mérete nem mond ellent annak, hogy egy piaci szolgáltatást fontosnak lehessen minősíteni, a megszakítása tehát azzal a veszéllyel járna, hogy súlyos szociális nehézséget generálna vagy működési zavart okozna a piacon" - idézi az economica.net az ítélet indoklását.
Az EUB megalapozatlannak találta a Wizz Air azon érvét is, hogy indokolatlan lett volna az állami támogatás,
mivel a konkurens légitársaságok betölthették volna a Tarom járatainak kiesésével keletkező piaci űrt.
A magyar diszkont légitársaság korábban a magántulajdonban levő román fapados társaság, a Blue Air számára nyújtott 300 millió lejes (22,89 milliárd forint) állami támogatás miatt is az Európai Bírósághoz fordult, időközben azonban a cég fizetésképtelenné vált és állami tulajdonba került.
Az idén 71 éves Tarom 2008 óta folyamatosan veszteséges, 2022 végén az adósságállománya 1,41 milliárd lej (107,61 milliárd forint) volt. Jelenleg az Európai Bizottság asztalán van egy újabb, 900 millió lejes (68,68 milliárd forint) állami támogatás terve, melyet a vállalat átszervezéséhez nyújtana a bukaresti kormány.