Infostart.hu
eur:
382.08
usd:
327.81
bux:
0
2025. december 8. hétfő Mária
Nyitókép: Unsplash.com

Jön Európa első lítiumfinomítója, lökést kaphat az elektromosautó-gyártás

Az Egyesült Királyságban épül meg a kontinens első és legnagyobb lítiumfinomító üzeme. A tervek szerint ebben a korábban épült létesítményekhez képest 80 százalékkal kisebb karbonlábnyommal dolgoznak majd.

A megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos vállalások miatt az elmúlt években egekbe szökött az ércfém iránti kereslet, hiszen a lítium kulcsfontosságú eleme az elektromos járművek (EV) akkumulátorainak.

Számítások szerint 2030-ra az újonnan forgalomba állított autók 60 százaléka lítiumion-akkumulátorokkal fog működni, ami azt is jelenti, hogy a gyártók Kelet-Ázsiára kénytelenek támaszkodni, ahol jelenleg a világ lítiumának 89 százalékát finomítják – írja az Euronews-t szemlézve a Napi.hu.

Az Egyesült Királyság kormánya most azonban zöld utat adott egy helyi székhelyű vállalatnak, a Green Lithiumnak, hogy finomítót építsen az angliai Teesside-ben, lendületet adva a brit és európai autógyártóknak.

Az üzem várhatóan 2027-ben kezdi meg a működését, és

évi mintegy 50 ezer tonna akkumulátorhoz szükséges lítiumot állít majd elő, amivel egymillió elektromos autót képesek kiszolgálni

– állítja a Green Lithium.

Sean Sargent, a Green Lithium vezérigazgatója szerint 2030-ra körülbelül 800 ezer tonna akkumulátorra lesz szükség az élénkülő piac miatt. Az Euronews példaként említi, hogy egy Tesla S-Model 12 kilogramm lítiumot használ.

A teeside-i üzembe Nyugat-Ausztráliából tervezik importálni a szpodumén nevű ásványt, amiből kivonják a lítiumot és finomítják olyan vegyi anyaggá, amit akkumulátorokban lehet felhasználni. A cég a finomítás karbonlábnyomát alacsony energiafelhasználású eljárásokkal tervezi csökkenteni, a hagyományos létesítményekhez képest 80 százalékkal.

Címlapról ajánljuk

Szakértő az autós szigorításokról: a kényszerítő eszközök alkalmazását nem lehet kifogásolni, ha nem lépik túl a határokat

Az államtitkár szerint a közúti közlekedési törvény módosításával egyszerűbbé válik a közlekedést zavaró és a biztonságot veszélyeztető járművek elszállíttatása, továbbá jóval hatékonyabbá válhat a közúti ellenőrzés is. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke az InfoRádióban elmondta: a kényszerítés módja és szigorúsága leginkább attól függhet majd, hogy az adott személy mennyire áll ellen a rendőri intézkedésnek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hídemberekkel segítenék, hogy a hazai innováció a magyar gazdaságot erősítse

Hídemberekkel segítenék, hogy a hazai innováció a magyar gazdaságot erősítse

Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) felmérése szerint a szellemitulajdon-védelemmel rendelkező európai vállalatok jelentős versenyelőnyt élveznek az erről nem gondoskodó versenytársaikkal szemben: átlagosan 23,8%-kal magasabb bevételt termelnek, illetve 22%-kal magasabb béreket is fizetnek. De hogy állnak ebben a versenyben a magyar vállalkozások, hol áll Magyarország az innovációs rangsorban? Farkas Szabolcs, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) elnöke szerint vannak területek, amelyeken az ország különösen jól teljesít – például a high-tech iparágak, orvostechnológiai vagy a gyógyszeripari fejlesztések – ugyanakkor még nem alakult ki annak a gyakorlata, hogy az egyetemi kutatók munkájuk eredményét a piacon próbálják meg hasznosítani. Ezért a hivatal létrehozta a "szabadalmi gyorsítósáv" szolgáltatását, amelynek segítségével 2 hónap alatt információt lehet kapni egy megoldás szabadalmazhatóságáról, 2026 szeptemberétől pedig szellemitulajdon-menedzsment mesterszak indul a Corvinuson, ahonnan olyan szakemberek kerülhetnek ki, akik segíthetnek a piaci szereplőknek gazdasági értéket teremteni az innováció jogi védelméből fakadó előnyökből.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×