eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Monty Rakusen/Getty Images

Grád Ottó: még egy-két hét, mire minden benzinkutat fel tudnak tölteni

A februárban életbe lépő újabb uniós szankciók megoldásától is függ, hogy egy-két hónap, vagy ennél jóval hosszabb idő szükséges a hazai üzemanyag-ellátást teljes helyreállásához – mondta a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Látványos változásokról még nem tud beszámolni Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, de az adataik alapján az ársapka kivezetése után már érződik, hogy csökken nyomás a benzinkutakon. Mint felidézte, az első decemberi hétvégén komoly krízis alakult ki a töltőállomásoknál, mert elterjedt, hogy kivezethetik a hatósági árat, ami "olyan mértékben felkorbácsolta a vásárlási szándékot, hogy nagyon közel állt ahhoz az üzemanyag-kiskereskedelmi szektor, hogy teljes mértékben bedőljön".

Ehhez a helyzethez képest a hatósági ár kivezetését követő első hétvégén már lényegesen konszolidáltabb helyzet volt a töltőállomásokon, de a főtitkár arra figyelmeztetett, hogy még csak a konszolidálódási folyamat kezdetén vagyunk.

"Mind több és több azon töltőállomások száma, ahol újra lehet üzemanyagot vásárolni, folyamatosan történik az üzemanyag kiszállítása a benzinkutakra, de természetesen ez időt igényel, ezért türelmet is kérünk, mert biztos, hogy

még egy-két hét, amíg teljes mértékben megtörténik valamennyi töltőállomás feltöltése"

– mondta Grád Ottó.

Egy-egy fogyasztási napon már azt tapasztalják, hogy kezd a forgalom visszatérni arra a szintre, ami 2021 előtt átlagosnak volt nevezhető. A karácsony előtti időszakban várhatóan megint felfut majd a kereslet, de erre már fel tudnak készülni a kereskedők.

Grád Ottó szerint a közeljövőben a benzin esetében várható jelentősebb fogyasztás-visszaesés, mert elsősorban a magánszemélyek használnak benzinüzemű autókat, és ők sokkal érzékenyebbek az árra. A gázolajat többségében a gazdasági szektor használja, ezért kevésbé érzékeny az árra ez a termékcsoport. A főtitkár szerint a termékcsoportokon belül a prémiumbenzineknél, amelyeknek a felfutása a magasabb biotartalmú alapbenzin miatt korábban jelentősen megemelkedett, majd a hatósági ár bevezetésével drasztikusan visszaesett, a fogyasztás újra növekedni fog, de a korábbi szintet nagy valószínűséggel nem tudja elérni, mert amúgy is magas az üzemanyagok ára, a prémiumtermékek meg még ennél is drágábbak.

Az összfogyasztás visszaesését egy számjegyűre várja Grád Ottó,

a benzin esetében is tíz százalék alatti lesz a visszaesés, gázolajé még ennél is alacsonyabb lehet, sőt akár stagnálást is el tud képzelni.

Az üzemanyag-ellátás helyreállásának üteméről a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azt mondta, a nagy olajvállalatok által üzemeltetett töltőállomás-hálózatoknál már most is lényegesen jobb a helyzet, de fokozatosan történik a kutak újratöltése, és a kis, független, vidéki töltőállomások lemaradással tudnak visszalépni a piacra.

"A nagyvárosokban a nagy töltőállomás-hálózatoknál néhány nap, vidéken, kis kutaknál még egy kicsit hosszabb időt vesz majd igénybe, amíg újra minden termékből korlátozás nélkül lehet majd vásárolni" – mondta Grád Ottó.

A kínálatot bővítheti majd az import, amely harmincszázalékos részarányt képviselt a hatósági ársapka bevezetése előtt az ellátásban, de ezt hosszabb idő lesz újra elérni a mennyiségi és logisztikai korlátok miatt. "Az importtermékek a környező finomítókból érkeztek a határhoz közelebbi töltőállomásokra, jelentős részét vasúton szállították az üzemanyag-tároló telepekre, illetve nagyon fontos szegmens az uszályos szállítás. Az a probléma, hogy a vasúti szállítás elsősorban tartálykocsi-korlátok miatt, az uszályos szállítás a Duna alacsony vízállása miatt nem lehet olyan mértékű, mint amit esetlegesen már az importőrök képesek lennének kihasználni" – értékelt a szakember.

"Azt a színvonalat és a korlátozás nélküli szolgáltatást, ami 2021. november 15. előtt természetes volt, még legalább egy-két hónap, amíg újra el tudjuk érni"

– jelentette ki Grád Ottó, és hozzátette, sok a bizonytalansági tényező.

Példaként említette, az import helyzetét, a logisztikai bizonytalanságokat, illetve a február 5-én életbe lépő uniós szankciókat, amely korlátozni fogja a régióban is orosz eredetű kőolajból származó üzemanyagok kereskedelmét.

"Új piaci helyzetben leszünk februárban. Ennek megoldásától függ, hogy egy-két hónapot, vagy akár lehet, hogy hosszabb időt is igénybe vesz, amíg újból mindenféle korlátozás nélkül a korábbi szolgáltatási színvonalon leszünk képesek kiszolgálni a vevőket" – tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×