Európában az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 16 344 euró volt 2022-ben, Magyarország ennek az értéknek valamivel több mint a felét, 54 százalékát teljesítette 8751 euróval – derül ki a GfK 42 országra kiterjedő tanulmányából. Magyarország ugyan továbbra is a 30. helyet foglalja el – közvetlenül Lengyelország mögött – a listán, Kui János szektormenedzser szerint kicsivel közelebb kerültünk az európai átlaghoz, tekintve hogy korábban 51 százalékon állt éveken keresztül az ország.
A toplistát hagyományosan (jó néhány éve) Liechtenstein vezeti, amit Svájc és Luxemburg követ. A szakértő érsekességként Írországot említette, aminek először sikerült a top10-be beverekednie magát.
A GfK tanulmánya azt is megállapítja, hogy
a szlovákok és a csehek – sőt, már a lengyelek – is elhúztak hazánk mellett az elmúlt években.
Előbbi kettő ráadásul jelentősen: Szlovákia az átlagos vásárlóerő csaknem 70 százalékát teljesítette, Csehország pedig már a fölött – a magyar 54 százalékhoz képest. Románia ugyan egy-két százalékkal hazánk mögött áll, egész komoly regionális teljesítmények láthatók Bukarestben és más román nagyvárosokban – jegyezte meg Kui János.
A sor végén Koszovó, Moldova és a háború sújtotta Ukrajna van a legalacsonyabb vásárlóerővel. A liechtensteini lakosok például több mint 43-szor annyi pénzzel rendelkeznek, mint az ukránok.
A GfK tanulmánya szerint az élmezőnyben az említett országok mellett Norvégia, Izland, Dánia az Egyesült Királyság, Németország, Ausztria áll. Egy német vagy egy osztrák állampolgár például évente csaknem 25 ezer eurót költhet el a magyar 8700 euróval szemben, miközben az Ukrajnában élők egy főre vetítve mindössze 1540 euróval rendelkeznek.