eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Luxury Table setting for party, Christmas, holidays and weddings.
Nyitókép: Boris_Kuznets/Getty Images

Jön a kötelező adatszolgáltatás a vendéglátásban is

Az érintett vállalkozásoknak november elsejétől regisztrálni kell, 2022 júliusától pedig adatokat is kötelező továbbítani.

A június 25-i Magyar Közlönyben jelent meg a turisztikai törvény módosítása, amely szerint november 1-jétől már nemcsak a szálláshely-szolgáltatóknak, hanem a vendéglátó üzletek, valamint a „turisztikai attrakciók” üzemeltetőinek is regisztrálniuk kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltatási Központ (NTAK) rendszerében. Érintettek mindazok az éttermek, büfék, cukrászdák, kávézók, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhelyek, italüzletek, bárok, zenés-táncos szórakozóhelyek, gyorséttermek és alkalmi vendéglátóhelyek is, amelyek online pénztárgép használatára kötelezettek. A munkahelyi és közétkeztetőkre, illetve a rendezvényi étkeztetőkre és mozgó vendéglátóhelyekre viszont nem vonatkozik a törvény – írja a 24.hu.

A szállásadóknak már egy ideje anonim módon kell adatot szolgáltatniuk az az NTAK-ban a vendégek koráról, neméről, a településről, ahol laknak, az állampolgárságáról, újdonságként pedig szeptembertől a VIZA-rendszerbe okmányolvasóval is el kell juttatniuk a vendégek adatait. 2022. július 1-jétől pedig a már működő vendéglátóknak is kötelező lesz az NTAK-os adatszolgáltatás – ha valaki újonnan kezdi a tevékenységét, akkor pedig öt napon belül kell eleget kell tennie e kötelezettségnek. Az NTAK-ot üzemeltető Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) térítésmentesen biztosítja az ehhez szükséges szoftvert.

Kovács László, a Magyar Vendéglátó Ipartestület elnöke szerint kicsit más lesz a vendéglátásban az NTAK szerepe, mint a szállásadóknál.Az elnök úgy véli, ha a forgalomról, a fogyasztás összetételéről gyűjtenének adatokat, és azt aztán összesítve hozzáférhetővé tennék, az hasznos lehetne a vendéglátóknak. Az adatszolgáltatás alapján megtudhatnák például az üzlettulajdonosok, hogy a hozzájuk hasonló kategóriájú üzletekben milyen forgalmat mértek, és ez alapján alakíthatnák a kapacitásaikat. Ha lenne róla információ, hogy a forgalmon belül milyen volt például a meleg, hideg ételek fogyasztása, aránya, a különböző elfogyasztott italok mennyisége, aránya, milyen ételek, italok lettek népszerűek vagy kevésbé népszerűek, az szintén hozzásegíthetne a döntések előkészítéshez, a lehetséges fejlesztési irányok kialakításához, a termékkör bővítéséhez.

Október 14-én volt egy egyeztetés az MTÜ-nél a témában, amelyről közleményt is kiadott a szervezet. A tájékoztatás szerint jövő nyártól nyomon követhetők lesznek a vendéglátóhelyek kapacitási, kihasználtsági adatai, a főbb fogyasztási kategóriák, és „mindez érdekes összefüggésekre világít rá”. A turisztika attrakcióknál pedig látható lesz, hogy mikor, milyen típusú jegyet vásárolnak, mivel fizetnek, és a jegyet mikor használják fel. A rendszer nemcsak a múzeumokra, kastélyokra, várakra terjed ki, hanem a fesztiválokra és a fürdőkre is, azaz mindenre, ahol jegyértékesítés zajlik.

Címlapról ajánljuk

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×