eur:
411.84
usd:
395.34
bux:
79551.8
2024. november 22. péntek Cecília
Seszták Miklós, a térség fideszes országgyűlési képviselője, Nyiszter Tamás Antal, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese és Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója (b-j) a 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő East-West Gate (EWG) intermodális logisztikai terminál új vasúti kapcsolatának átadásán. A 85 hektáron épülő intermodális kombiterminál évente akár 1 millió darab 20 láb hosszú konténert is tud majd kezelni.
Nyitókép: MTI/Balázs Attila

Mérföldkőnél az Európa-rekorder magyar nagyberuházás

Átadták a 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő East-West Gate (EWG) intermodális logisztikai terminál új vasúti kapcsolatát a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Fényeslitke határában szerdán. Elkészülte után ez lesz Európa legnagyobb intermodális terminálja.

Azon túl, hogy a 22 milliárd forintból megvalósuló East-West Gate a kontinens legmodernebb szárazföldi konténer- és kombiterminálja lesz, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz az egész kontinensen.

A szerdai eseményen Seszták Miklós kormánybiztos, a térség fideszes országgyűlési képviselője hangsúlyozta, az ország és a térség számára is nagyon fontos beruházással Magyarország ismét vissza tud kerülni arra a vasúti logisztikai térképre, amelyen 1990 előtt volt.

Az épülő logisztikai beruházást egy nagyobb projekt részének tekinti a beruházó, a 140 hektáros fényeslitkei ipari területre pedig várják a betelepülni szándékozó vállalkozásokat. Seszták Miklós megjegyezte, minden beruházó, aki a vasútban vagy a logisztikában gondolkodik, a "legjobb helyre jön".

A 85 hektáron épülő intermodális kombiterminál évente akár 1 millió darab, 20 láb hosszú konténert tud majd kezelni

- erről Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója beszélt. A beruházás munkálatait még ebben az évben szeretnék befejezni, a tervek szerint 130-140 munkavállalót foglalkoztató, közvetve további 300-400 embernek munkát adó létesítmény pedig 2022 első negyedévében állhat üzembe.

Fényeslitke, 2021. május 26.
A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő East-West Gate (EWG) intermodális logisztikai terminál építési területe Fényeslitkén 2021. május 26-án. A 85 hektáron épülő intermodális kombiterminál évente akár 1 millió darab 20 láb hosszú konténert is tud majd kezelni.
MTI/Balázs Attila
A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő East-West Gate (EWG) intermodális logisztikai terminál építési területe Fényeslitkén 2021. május 26-án. A 85 hektáron épülő intermodális kombiterminál évente akár 1 millió darab 20 láb hosszú konténert is tud majd kezelni. MTI/Balázs Attila

A vezérigazgató szerint az Európa és Ázsia között dinamikusan bővülő vasúti áruforgalom miatt óriási az európai és az ázsiai érdeklődés a létesítmény iránt, de nagy a bizalmatlanság is, hiszen az elmúlt években Magyarországon több ilyen jellegű fejlesztés indult el, ezekből azonban semmi sem valósult meg.

Jelenleg tárgyalások folynak arról, hogy Kína engedélyezni fogja a vegyipari termékeknek, például az akkumulátoroknak és az elektromos autóknak a vasúti szállítását, ez pedig szinte korlátlan lehetőségeket biztosít a terminálnak

és a magyar vasúti logisztikának - jelezte Tálosi János.

Az EWG tulajdonosa stratégiai megállapodást kötött egy kazah céggel, valamelyik kazah terminálban történő tulajdonszerzés esetén Magyarország számára létrejöhet egy olyan közlekedési folyosó, ahová a közvetlen kínai áruforgalmat lehet becsatornázni - hangsúlyozta a vezérigazgató.

Tálosi János jelezte, Japánból is nagy az érdeklődés az új útvonal iránt, a próbautakon hajóval vitték át a konténereket az oroszországi Vlagyivosztokig, onnan pedig vasúttal juttatták el Európába.

Nyiszter Tamás Antal, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese köszöntőjében arról beszélt, az EWG beruházása a széles és normál nyomtávú vonatokon szállított konténerek átrakását teszi lehetővé, a MÁV és a társaság együttműködése keretében pedig könnyebben újul meg a vasút helyi infrastrukturális hálózata is.

Elkészült a normál nyomtávú pályaszakasz és a hozzá tartozó vasúti felsővezetéki és térvilágítási rendszer, a későbbiekben pedig a biztosítóberendezések bekötése, a széles nyomtávú vágánycsatlakozás és a kapcsolódó távközlési munkák kiépítése, valamint a meglévő fényeslitkei rendező vágányhálózat fejlesztése kezdődik el - mondta Nyiszter Tamás Antal.

A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan mintegy hárommilliárd forint értékben végez fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton, ennek részeként tíz kilométernyi vasúti pályát fektetnek le, magán a terminálon pedig öt normál és öt széles nyomtávú vágányt alakítanak ki. Az elkészült vasúti infrastruktúrát a társaság ingyenes vagyonátruházással a MÁV Zrt.-nek adja majd át.

Raktárak, saját 5G hálózat, e-traktorok, napelempark

A legmodernebb technológiai rendszerekkel és eszközökkel felszerelt terminál szomszédságában összesen félmillió négyzetméternyi raktár, összeszerelő-, vagy gyártóüzem építhető, a létesítmény 45 tonna teherbírású darui pedig speciális anyagokat - például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket - is átrakodhatnak.

A fényeslitkei az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál lesz Európában, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. Emellett az EWG energiaellátását zöldtechnológiával biztosítják, nagy teljesítményű napelemparkkal, valamint hőszivattyús rendszerrel, a terminál területén pedig kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.

Címlapról ajánljuk

Budakalászt kiragadná természetes közegéből az új választási földrajz – megszólalt a polgármester

Nemcsak a fővárost, hanem az agglomerációs településeket is érzékenyen érintheti a választókerületek tervezett átalakítása. Forián-Szabó Gergely budakalászi polgármester elmondta, hogy a javaslat Budakalászt teljesen leválasztaná a természetes kapcsolatrendszeréről, ami a hétköznapi életben a lakosság számára komoly hátrányokkal járhat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Lecsapott az Oresnyik Ukrajnára, hatalmasat hibázhatott Washington - Háborús híreink pénteken

Lecsapott az Oresnyik Ukrajnára, hatalmasat hibázhatott Washington - Háborús híreink pénteken

Bár csütörtök reggel még arról szólak a jelentések, hogy Oroszország - a történelem során először - interkontinentális ballisztikus rakétával (ICBM) támadta meg Ukrajnát, mostanra az amerikai forgatókönyv vált valószínűbbé: Vlagyimir Putyin orosz elnök bejelentette, hogy egy Oresnyik közepes hatótávolságú ballisztikus rakétával támadták Ukrajnát. Az is kiderült, hogy a rakéta indítása előtt harminc perccel Moszkva értesítette Washingtont, bár erre a lépésre a nemzetközi egyezmények szerint (melyekből egyébként a Kreml kilépett) csak ICBM-ek esetén lett volna szükség. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×