Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Pexels
Nyitókép: Pexels

Gondba kerülhetnek a bevásárlóközpontok Magyarországon

A magyar bevásárlóközpontoknak is az ezüstgeneráció lehet az új vásárlórétege – állapítja meg a KSH, tanulmánya szerint több pláza tévesen fókuszál csak a fiatalokra.

Az idősek arányának növekedése a bevásárlóközpontok üzemeltetőit arra ösztönözheti, hogy az idősebb generáció számára is vonzóvá váljanak, akárcsak az aktív keresők, a fiatal- és a középkorúak, valamint a gyermekesek számára.

A KSH budapesti bevásárlóközpontokra fókuszáló kiadványában megjelent elemzés szerint egyelőre éppen a jövőben fontos korosztályok képviselőinek többsége hiányzik a plázákból:

Magyarországon az 55 év felettiek 63 százaléka sohasem vásárol bevásárlóközpontban, de a 14 év felettiek 39 százaléka sem, ami csaknem a kétszerese az EU-ban mért aránynak.

A bevásárlóközpontok vesztesek lesznek, ha nem tudnak alkalmazkodni az elöregedő társadalom igényeihez, és megnyerni az úgynevezett ezüstgenerációt - írja a Világgazdaság. A kiskereskedelem átalakulása, a potenciális vásárlóközönség korosodása jelentette problémák Európa fejlett jóléti országait sem kerülik el. A más országokban már megjelent idősmarketing azonban Magyarországon még kezdetleges.

Országosan és a népesség egészére jellemző, hogy a kisgyermekes családokban a nők vásárolnak gyakrabban. A bevásárlóközpontok azonban kedveltebb célpontok a férfiak számára, akik évente átlagosan 13 alkalommal keresik fel őket, míg a nők csak tízszer.

A 15–34 évesek évente átlagosan 18-szor, az 55 év felettiek viszont csupán ötször mennek plázákba.

Egy jól eltalált stratégiával azonban a bevásárlóközpontok akár meg is erősíthetik pozícióikat. Ehhez elengedhetetlennek tűnik a fókuszváltás.

A mai bevásárlóközpontok jellemzően a fiatal vevőkre koncentrálnak – figyelmeztetnek a kutatók –, holott a nagyobb nyugdíjból élők mindenütt szívesen költenek utazásra, kultúrára, kis háziállatokra, gyógyszerre, szemüvegre, kertészkedésre és ajándéktárgyakra is. Őket kell tehát a sikerre törő bevásárlóközpontoknak megnyerniük.

Már 2014-ben a nyugdíjasok adták a magyarországi háztartások 31 százalékát a KSH közlése szerint, az egy főre jutó személyes célú kiadásaik pedig már előtte is meghaladták az országos átlagot, a fogyasztási szerkezetük pedig markánsan eltért az országos átlagtól.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×