A tavalyi azonos időszakhoz képest csaknem 50 százalékkal zuhant a brit autóiparban végrehajtott beruházások értéke az idei év első felében. A brit autógyártók és -kereskedők szövetsége (SMMT) félves összesítésében mindenekelőtt
a brit uniós tagság megszűnésének folyamatát övező bizonytalanságokban látja az okokat.
A szervezet éppen ezért felszólította a brit kormányt, hogy tartsa fenn Nagy-Britannia tagságát az EU vámuniójában. A konzervatív párti brit kormány Brexit-stratégiájának azonban éppen az az egyik sarkalatos eleme, hogy Nagy-Britannia nemcsak az Európai Unióból, hanem az EU egységes belső piacáról és a vámunióból is kivonul.
London érvelése szerint ugyanis a további brit tagság ebben a két integrációs szerveződésben olyan feltételrendszerek teljesítését jelentené - mindenekelőtt a bevándorlás szabályozásában és az unión kívüli országokkal fenntartott kereskedelmi kapcsolatokban -, mintha meg sem szűnne a brit EU-tagság.
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója azonban a szervezet jelentéséhez fűzött kommentárjában úgy fogalmaz, hogy a brit autóipari ágazat számára a felvirágzást jelentette a brit tagság az EU vámuniójában és egységes belső piacán. Szerinte a tagság alternatívájaként nincs olyan hiteles B terv, amely ugyanilyen súrlódásmentes kereskedelmet biztosíthatna.