eur:
392.91
usd:
363.38
bux:
72351.87
2024. július 4. csütörtök Ulrik
Repülőgép érkezik a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ferihegyi 2-es leszállópályájára a főváros XVIII. kerületében. Előtérben balra a leszállópálya bevezető fénysora. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba  *************************** Kedves Felhasználó!
Nyitókép: Jászai Csaba

Újabb területen első a budapesti repülőtér

Újabb fontos, nemzetközi környezetvédelmi elismerést vívott ki a Budapest Airport: a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) elismerte, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér elérte az úgynevezett „karbon-semleges” minősítést.

Mérföldkőhöz érkezett a Budapest Airport többéves, a fenntartható működés kialakítását célzó programja. A repülőtér üzemeltetője tíz évvel ezelőtt kezdte meg az energia-racionalizálási tevékenységét, aminek köszönhetően 2018. áprilisában átvehette a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) karbon-semleges minősítését. Ez azt jelenti, hogy a repülőtér környezettudatos megoldások alkalmazásával csökkentette a mindennapi működés során keletkező széndioxid kibocsátást, a fennmaradó részt pedig - nemzetközileg felügyelt módon – kiegyenlíti.

A közlemény szerint az ACI által alapított akkreditációs program kimutatta, hogy a budapesti repülőtér a működése során egyensúlyban tartja az energiafelhasználást és az energiatermelést. A karbon-semlegesség ennek az állapotnak az elérését jelenti, hiszen a hagyományos, fosszilis energiafelhasználás mindig széndioxid kibocsátással jár, ezt nevezik más néven karbon-kibocsátásnak vagy karbon-lábnyomnak. Egész Európában alig harminc repülőtér tartozik a karbon-semleges légikikötők csoportjába.

A Budapest Airport a környezettudatossági program részeként – egyebek mellett - energiatakarékos LED izzós rendszerekre cserélte a terminálok világítását, folyamatosan felújítja és karbantartja a repülőtéri távfűtési rendszer vezetékeit illetve az ivóvízhálózat szivattyúit. Fontos része a programnak, hogy a repülőtér légtechnikai- és klímaberendezéseit is korszerűsítik. A kitartó munka eredményeképp a Budapest Airport

egy utasra számított szén-dioxid kibocsátása az elmúlt öt évben 44%-kal csökkent.

„A kontinensen alig harminc repülőtér tartozik a karbon-semlegesen működő légikiötők elitklubjába, Közép-Kelet Európában pedig elsőként sikerült megszereznünk ezt a minősítést.” – emelte ki Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója.

„Mivel az utasforgalom folyamatosan és nagymértékben növekszik, azon is dolgozunk, hogy még zöldebbé tegyük a repülőtér működését, hozzuk összhangba a Greenairport nevű programunkkal. Idén nyáron átadjuk a forgalomnak a 2B Terminálon az új utasmólót, amelyet a legkorszerűbb hűtő-fűtő technológiákkal szerelünk fel. Emellett folyamatosan bővítjük a repülőtéri elektromos járművek számát, egyre több elektromos töltőt helyeztünk üzembe, ezáltal is csökkentve a fosszilis üzemanyagból származó széndioxid kibocsátást” - fejtette ki.

Három éve, 2015-ben indult útjára a Greenairport kezdeményezés, aminek keretében közös környezetvédelmi akciókkal teszik fenntarthatóvá a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működését. A repülőtér energiafelhasználása ugyanis – a meleg víz előállításához, a fűtéshez és a világításhoz igénybe vett energia alapján –23 000 háztartás, egy kisebb magyar város energiaigényének felel meg, a környezettudatos megoldások használata tehát emiatt is kiemelt fontosságú.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×