Infostart.hu
eur:
393.68
usd:
337.64
bux:
106542.74
2025. augusztus 19. kedd Huba

Különleges sebességkorlátozás okoz életveszélyt az M1-esen

Ha betömik is a kátyúkat az M1-es autópályán, utána sajátos sebességkorlátozást vezethetnek be: a külső sávon 80, a belsőn 120 kilométer/óra lesz a felső határ, ez az eltérés pedig különösen balesetveszélyes lehet.

A vezess.hu összeszedte, mi okozta azt, hogy mára gyakorlatilag járhatatlan lett az M1-es autópálya, és azt is, milyen megoldásokkal készülnek arra, hogy mégis közlekedni lehessen rajta.

1981 és 1990 között készültek el az M1-es Budapest-Győr közti részének egyes szakaszai (az M1-est 1964-ben kezdték el építeni, az osztrák határt 1996-ban érte el), és

nem a mai forgalomra tervezték az utat.

A forgalom elképesztő mértékű növekedését jól mutatja, hogy csak tavaly és idén január között 30%-kal volt nagyobb az M1-esen átguruló autók száma.

Az alépítmény, az aszfalt alatti alap manapság sima kétsávos főutaknál is komolyabb, mint amilyen az M1-es alatt van. Nemcsak a burkolat és az alapozás, a vízelvezetés sem a mai elvárások szerint készült el, így aztán az olyan csapadékos telek, mint például az idei, nagyon megterhelik az autópályát. Az aszfalt alatti rétegekből nem tud elszivárogni mélyebbre vagy oldalra a víz, és alulról töri fel az útpályát.

A Magyar Közút hiába rendel át karbantartó csapatokat jelenleg az ország keleti részéből is, amíg befoltoznak tíz lyukat, keletkezik húsz másik. A megoldás a teljes felújítás, oldalanként háromsávossá bővítéssel együtt, de ezt 2021 előtt elkezdeni sem tudják.

Márpedig a várhatónál erőteljesebb forgalomnövekedés az utóbbi években az elhasználódást annyira felgyorsította, amennyire senki nem gondolhatott korábban. Ráadásul a kátyúkat a leállósávon kerülgető kamionok súlya alatt a fő útpályánál kisebb terhelésre tervezett szegély elkezdett leomlani-letöredezni.

Ha majd sikerül befoltozni legalább a nagyobb lukakat, arra lehet számítani, hogy a mostani, hosszú szakaszokon általános érvényű 80-as táblákat

sávonkénti sebességkorlátozás

váltja fel. Az M0 és Tatabánya (de lehet, hogy egészen Győr) között várhatóan 80-as limit lesz érvényben a külső, 120 a belső sávokra. Az első ilyen korlátozó táblát már kihelyezték: Bicskénél Budapest felé felhajtva ott a tábla a külső sávban.

Ekkora sebességkülönbség két sáv között, ha betartják, szinte biztosan hozza majd a baleseteket. Nem is véletlen, hogy a sávonként eltérő sebességhatárokat sehol nem alkalmazta eddig az útkezelő Magyarországon.

Jelenleg a következő munkákat tervezik a sztrádán:

  • Március 12-től a Hegyeshalom felé vezető oldalon a 46-48. kilométerszelvény között, majd március végétől a 41-46., valamint az 54-56 kilométerszelvény között végeznek nagyfelületű burkolatjavítási beavatkozásokat.
  • Április elején indul el 4,1 milliárd forintos forrásból a mintegy 14 kilométeres sávfelújítás első szakasza a 16-18. kilométerszelvény között, majd a második szakasz június második felétől augusztus elejéig a 28-40. kilométerszelvény között.

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Csizmazia Gábor az Arénában: egymáshoz nem kapcsolódó témákat hoz össze Donald Trump a vámháborúval

Csizmazia Gábor az Arénában: egymáshoz nem kapcsolódó témákat hoz össze Donald Trump a vámháborúval

Mi állhat Donald Trump amerikai elnök fél éve húzódó vámháborújának hátterében? Milyen biztonsági garanciákat nyújthat az Egyesült Államok Ukrajnának annak érdekében, hogy utóbbi békét kössön Oroszországgal? Ezeket a kérdéseket is körüljárta az InfoRádió Aréna című műsorában Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa.

Épp estére üthet be a durva idő

Szerdán, augusztus 20-án egészen estig napos, gomolyfelhős, csapadékmentes időre kell készülni, kora estétől azonban az ország északnyugati felében nő a záporok, zivatarok esélye - írta a HungaroMet Zrt. a közösségi oldalán oldalán.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.08.21. csütörtök, 18:00
Molitorisz Dániel
ortopéd traumatológus
Rekordok dőlnek a magyar tőzsdén, 25 éves csúcson a Magyar Telekom

Rekordok dőlnek a magyar tőzsdén, 25 éves csúcson a Magyar Telekom

Trump, Zelenszkij és az európai vezetők találkozója került tegnap a reflektorfénybe, és az esemény az előzetes várakozásokhoz képest meglepően jó hangulatban, illetve eredményesen zajlott. Tűzszünet nincs, biztonsági garanciák is csak elméletben vannak, de úgy néz ki, megkezdődött a munka azért, hogy asztalhoz ültessék az orosz és ukrán elnököket. A piacok is úgy tűnik, hogy pozitívan reagálnak a háború lezárásának irányába tett lépésekre, hiszen az európai tőzsdéken emelkedés látható, és magyar piacon is kifejezetten jó volt a hangulat: a BUX és az OTP történelmi csúcsot döntött, a Magyar Telekom árfolyama pedig 25 éve nem látott szintre került. Az USA-ban ezzel szemben nem egyértelmű az irány, csak kisebb elmozdulásokat mutatnak a vezető indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×