Minimum három komoly probléma sújtotta az újautópiacot Európa-szerte tavaly. A globális járványhelyzet miatt ideiglenesen leállt számos gyárban a termelés, azaz kevesebb autó készült 2020-ban az egy évvel korábbinál. Ezzel párhuzamosan drasztikusan lecsökkent az értékesítési pontok, vagyis a kereskedések látogatottsága, amit az év közben padlót fogott gyenge forint miatt jelentős áremelkedések színesítettek Magyarországon. Nálunk volt az egyik legnagyobb drágulás az egész kontinensen – írja a 2020-as hazai eladásokat összesítő cikkében a vezess.hu.
Innen nézve talán nem is annyira drámai a végeredmény:
128 031 új személyautó állt forgalomba, ami 18,9 százalékos visszaesés 2019-hez képest.
Egyértelműen a járvány első hulláma alatt szakadt be a piac, a második negyedévben. Április elejétől június végéig mindössze 23 ezer személyautóra adtak ki rendszámot az okmányirodák, míg az első negyedévben 32,6 ezret, a harmadikban 34,4 ezret, majd a legsúlyosabb járványidőszakot hozó utolsó negyedévben a legtöbbet, 37,9 ezret – írja a carinfo.hu.
Topmodellek
Az év első fele jelentősen változásokat hozott a modellek és a márkák népszerűségi versenyében is, ami az év végi toplistákon is meglátszik.
A múlt év furcsaságait szépen mutatja, hogy a tavaszi első hullám utáni féléves leltárkor az első hely közelében soha nem járt modell, és az értékesítéseket soha korábban nem vezető márka állt a toplisták élén. Ebben az időszakban futott csúcsra a Dacia Lodgy, az állam meglehetősen bőkezű (maximálisan 2,5 millió forintos) támogatásával megvásárolható hétszemélyesek legolcsóbbja. A szigorú szén-dioxid-kvóták miatt a Toyota vezette a márkák versenyét a széles hibrid-flottájának köszönhetően.
Vagyis két újabb külső tényező variálgatta a piacot.
Az esztendő végére – legalábbis az első két helyen – visszaállt a világ rendje. A magyar újautópiacon ez csak egyvalamit jelenthet: egy Suzuki a nép kedvence. Már korábban is a Vitara és az SX4 S-Cross uralta a dobogót, az akkorinál szorosabb verseny után, de végül kipipálták ezt az évet is.
A 2020-ban Magyarországon eladott új autók modellek szerint
modell | darab | változás (százalék) | |
1. | Suzuki Vitara | 6882 | -43,1 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross | 5578 | -39,6 |
3. | Škoda Octavia | 4929 | -29,1 |
4. | Fiat 500 | 4420 | +34,5 |
5. | Dacia Lodgy | 3915 | +73,6 |
6. | Dacia Duster | 3806 | -13 |
7. | Toyota Corolla | 3789 | +23 |
8. | Ford Tourneo Custom | 3662 | +16 |
9. | Renault Clio | 2678 | -5,6 |
10. | Toyota Yaris | 2657 | +50,4 |
A magyar flottavásárlók nagy favoritjaként egész évben jól húzott a Škoda Ocatvia, amely félévkor még második, év végére harmadik lett. Vérten Sándor, az importőr Porsche Hungária kommunikációs igazgatója szerint piszok nehéz évet voltak képesek sikerrel lezárni. Éppen a tavaszi kijárási korlátozások idején lett volna az új Octavia bevezetési kampánya, ráadásul
a csehországi gyáraikat öt hétre le kellett állítani tavasszal.
„Szinte úgy hoztuk le az évet, hogy csak gyári megrendelésből tudtunk értékesíteni, hosszú szállítási határidőkkel, miközben azt tapasztaljuk, hogy a vevők szívesen vásárolnának készletről autókat. Decemberre viszont iszonyúan felpörgött a Skodák iránti érdeklődés, „a rendelésállományunk az évfordulóval rekord magas szinten áll, soha korábban nem volt ennyi” – mondta Vérten a vezess.hu-nak.
Éppen hogy kimaradt az első tízből a Kia Ceed (2505 értékesítéssel 11.), amely így is magabiztosan verte a kompaktok három nagy európai bajnokát. Ford Focusból 1871 darabot adtak el a márka értékesítői, a tavaly év elején debütált nyolcadik generációs Volkswagen Golfból (és persze az elődjéből) 1722 példányt, míg az öregecske Opel Astra K-ból 1102-t.
Ezzel
a rendszerváltás óta évtizedről évtizedre mindig is nagy számban vásárolt Astra 2020-ban kiesett a 20 legnépszerűbb modellt tartalmazó toplistáról.
Alig fogyott jobban a márka másik régi nagy ásza, Corsából 1440 darab állt forgalomba, miközben látjuk a fenti táblázatban, hogy a közvetlen riválisaiként a Renault Clio és a Toyota Yaris hogyan szerepeltek.
„A múlt év az Opelnél sem a szárnyalásról szólt. A vírushelyzet, az ehhez kapcsolódó gazdasági nehézségek, az árfolyamváltozás, mind megnehezítette a személygépkocsik értékesítését. Az Opel esetében további kihívást jelentett, hogy 2019 év végével a CO2 kibocsátás miatt több népszerű modell kivezetésre került” – így tekint vissza a múlt évre Sümegi Zsuzsanna, az Opel marketing és pr menedzsere. 2020 más szempontból is különleges, átmeneti esztendő számukra, ugyanis pár hónapja egy teljesen új importőr vette át a forgalmazást. Márpedig Andrew Prest Wallis-ügyvezető jelentős javulásra számít idén, szerinte az Opel visszatér a helyére.
Jellemzően kisebb mértékű visszaesést szenvedtek el a prémiummárkás modellek élmezőnyébe tartozók. De hogy melyik lett a bajnok közöttük, azt nem is olyan egyszerű megállapítani. Miközben evidencia, hogy mondjuk a Mercedes C-osztályát együttesen alkotja a négyajtós szedán, az ötajtós kombi verzió, a háromajtós kupé és a kétajtós kabrió, kérdés, hogy az A-osztály eladásaiba (546 darab) bele tartozik-e a CLA (plusz 377 darab). Ha igen, az A/CLA volt a legnépszerűbb prémiummárkás modell tavaly nálunk, mivel azonban a vezess.hu a carinfo.hu statisztikáit használja, külön számolják ezeket.
Így egy másik Mercedes nyert, a GLC nevű középkategóriás szabadidő-autó. Mindkét kaszniváltozata népszerű volt, a piac egyértelműen visszaigazolta, hogy a tehetősek szívesen megveszik a kevésbé praktikus, ámde drágább kupésított változatot is. A hagyományosból 491 darabot vásároltak (hangsúlyozottan magyar rendszámmal) a vevők, a csapott, sportosabb kasznisból 245 példányt.
A 2020-ban Magyarországon eladott új prémiummárkás autók modellek szerint
modell | darab | változás (százalék) | |
1. | Mercedes GLC | 736 | -0,5 |
2. | Volvo XC40 | 684 | +47,1 |
3. | Mercedes GLE | 658 | +306,1 |
4. | Volvo XC60 | 633 | +9,3 |
5. | Mercedes A-osztály | 546 | +29 |
Meglepő módon nincs BMW a top ötben, erős pozíciót fogott viszont két Volvo SUV, a kínai kézben lévő svéd nagyot ment tavaly a magyar piacon.
A legnépszerűbb gyártók
Itt is más vezette a meccset a félidőben, mint aki végül nyert a lefújás után. Júliusban a Toyota uralta a márkalistát, az akkor még önmagához képest mélyrepülésben közlekedő Suzuki csak a negyedik helyen nyalogatta a sebeit. Év végére aztán visszakapaszkodott jól megszokott helyére a Suzuki, de a Toyota második pozíciója így is példátlan.
„Történelmi sikert értünk el 2020-ban, ráadásul a kivonásoktól megtisztított piac 20,6 százalékos esése ellenére a Toyota a top 10-ben egyedüliként volt képes növelni az értékesítését, 15,8 százalékkal” – mondja Varga Zsombor, az importőr pr-menedzsere. Az általa mondott számok nem véletlenül mások, mint a táblázatban láthatók, ugyanis a Toyota azon kevés márkák egyike, amely nyilvános kommunikációja során nem számolja bele a magyarországi értékesítéseibe az országot elhagyó reexportos autókat. A hivatalos adatok azonban tartalmazzák a kivonások előtti járműveket is.
A 2020-ban Magyarországon eladott új autók márkák szerint
gyártó | darab | változás (százalék) | |
1. | Suzuki | 14 783 | -42,6 |
2. | Toyota | 12 672 | +15,5 |
3. | Ford | 11 741 | -25,3 |
4. | Dacia | 10 469 | -1,1 |
5. | Skoda | 10 186 | -19,4 |
6. | Volkswagen | 9657 | -11,4 |
7. | Fiat | 6777 | +22,2 |
8. | Kia | 6293 | -20,8 |
9. | Opel | 6110 | -45,7 |
10. | Renault | 5039 | -33,3 |
A Lodgy – és a Duster – kiváló szereplése miatt szinte egy az egyben megismételte a 2019-es évét a Dacia, a Kia pedig egyre súlyosabb szereplő a magyar újautó-piacon.
Évek óta meglepően gyenge számokat produkál az Audi Magyarországon,
amely 2020-ban lecsúszott a világ legtöbb országában az ősrobbanás óta megszokott dobogóról: ha prémiummárkák, akkor a három, nagy német nyomja agyon a piacot a legtöbb államban, az elmúlt évtizedekben váltakozó első helyezettel.
Szoros verseny helyett nálunk viszont egyre jobban szétszakad a mezőny eleje, a Mercedes évek óta egyre markánsabb előnnyel vezet a BMW előtt. A bajorok második helye sincs veszélyben, pláne nem az Auditól, amelyet jóval szűkebb kínálattal, de lenyomott tavaly a Volvo.
A 2020-ban Magyarországon eladott új prémiummárkás autók gyártó szerint
gyártó | darab | változás (százalék) | |
1. | Mercedes | 4747 | -2,7 |
2. | BMW | 3514 | -5,3 |
3. | Volvo | 2209 | +0,3 |
4. | Audi | 1916 | -24,5 |
5. | Lexus | 700 | -9,2 |
6. | Mini | 366 | -13,6 |
7. | Alfa Romeo | 235 | -13,9 |
8. | Land Rover | 198 | +1,5 |
9. | Jaguar | 93 | -23,7 |
10. | Infiniti | 40 | -63,3 |
A svéd brand mellett egyedül a Land Rover volt képes növekedni az összességében 18,9 százalékot eső piacon, a britnek 2021 erős éve lehet a dizájnbajnok Defender nemrégi megjelenése miatt.
Időben még az Opel előtt a Jaguar és a Land Rover/Range Rover értékesítését is átvevő Wallis ügyvezetője progresszív darabszám-növekedésen kezdett el dolgozni a csapatával, iszonyatos pénzekből. Épülnek az új Jaguar-szalonok, öt év múlva a mostani 300 darabról 1800-ra akar eljutni. Lehetetlen küldetésnek tűnik, miközben állítja, kezében tartja a tuti sikerrecept.