Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay

Milyen autókat vettünk 2020-ban? – Alaposan felforgatta a járvány a piacot

Nem a pusztítóbb második hullám, hanem a tavaszi lezárások vetették vissza az eladásokat és írták át a toplistákat. A második félév a visszarendezésről szólt.

Minimum három komoly probléma sújtotta az újautópiacot Európa-szerte tavaly. A globális járványhelyzet miatt ideiglenesen leállt számos gyárban a termelés, azaz kevesebb autó készült 2020-ban az egy évvel korábbinál. Ezzel párhuzamosan drasztikusan lecsökkent az értékesítési pontok, vagyis a kereskedések látogatottsága, amit az év közben padlót fogott gyenge forint miatt jelentős áremelkedések színesítettek Magyarországon. Nálunk volt az egyik legnagyobb drágulás az egész kontinensen – írja a 2020-as hazai eladásokat összesítő cikkében a vezess.hu.

Innen nézve talán nem is annyira drámai a végeredmény:

128 031 új személyautó állt forgalomba, ami 18,9 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Egyértelműen a járvány első hulláma alatt szakadt be a piac, a második negyedévben. Április elejétől június végéig mindössze 23 ezer személyautóra adtak ki rendszámot az okmányirodák, míg az első negyedévben 32,6 ezret, a harmadikban 34,4 ezret, majd a legsúlyosabb járványidőszakot hozó utolsó negyedévben a legtöbbet, 37,9 ezret – írja a carinfo.hu.

Topmodellek

Az év első fele jelentősen változásokat hozott a modellek és a márkák népszerűségi versenyében is, ami az év végi toplistákon is meglátszik.

A múlt év furcsaságait szépen mutatja, hogy a tavaszi első hullám utáni féléves leltárkor az első hely közelében soha nem járt modell, és az értékesítéseket soha korábban nem vezető márka állt a toplisták élén. Ebben az időszakban futott csúcsra a Dacia Lodgy, az állam meglehetősen bőkezű (maximálisan 2,5 millió forintos) támogatásával megvásárolható hétszemélyesek legolcsóbbja. A szigorú szén-dioxid-kvóták miatt a Toyota vezette a márkák versenyét a széles hibrid-flottájának köszönhetően.

Vagyis két újabb külső tényező variálgatta a piacot.

Az esztendő végére – legalábbis az első két helyen – visszaállt a világ rendje. A magyar újautópiacon ez csak egyvalamit jelenthet: egy Suzuki a nép kedvence. Már korábban is a Vitara és az SX4 S-Cross uralta a dobogót, az akkorinál szorosabb verseny után, de végül kipipálták ezt az évet is.

A 2020-ban Magyarországon eladott új autók modellek szerint

modell darab változás (százalék)
1. Suzuki Vitara 6882 -43,1
2. Suzuki SX4 S-Cross 5578 -39,6
3. Škoda Octavia 4929 -29,1
4. Fiat 500 4420 +34,5
5. Dacia Lodgy 3915 +73,6
6. Dacia Duster 3806 -13
7. Toyota Corolla 3789 +23
8. Ford Tourneo Custom 3662 +16
9. Renault Clio 2678 -5,6
10. Toyota Yaris 2657 +50,4

A magyar flottavásárlók nagy favoritjaként egész évben jól húzott a Škoda Ocatvia, amely félévkor még második, év végére harmadik lett. Vérten Sándor, az importőr Porsche Hungária kommunikációs igazgatója szerint piszok nehéz évet voltak képesek sikerrel lezárni. Éppen a tavaszi kijárási korlátozások idején lett volna az új Octavia bevezetési kampánya, ráadásul

a csehországi gyáraikat öt hétre le kellett állítani tavasszal.

„Szinte úgy hoztuk le az évet, hogy csak gyári megrendelésből tudtunk értékesíteni, hosszú szállítási határidőkkel, miközben azt tapasztaljuk, hogy a vevők szívesen vásárolnának készletről autókat. Decemberre viszont iszonyúan felpörgött a Skodák iránti érdeklődés, „a rendelésállományunk az évfordulóval rekord magas szinten áll, soha korábban nem volt ennyi” – mondta Vérten a vezess.hu-nak.

Éppen hogy kimaradt az első tízből a Kia Ceed (2505 értékesítéssel 11.), amely így is magabiztosan verte a kompaktok három nagy európai bajnokát. Ford Focusból 1871 darabot adtak el a márka értékesítői, a tavaly év elején debütált nyolcadik generációs Volkswagen Golfból (és persze az elődjéből) 1722 példányt, míg az öregecske Opel Astra K-ból 1102-t.

Ezzel

a rendszerváltás óta évtizedről évtizedre mindig is nagy számban vásárolt Astra 2020-ban kiesett a 20 legnépszerűbb modellt tartalmazó toplistáról.

Alig fogyott jobban a márka másik régi nagy ásza, Corsából 1440 darab állt forgalomba, miközben látjuk a fenti táblázatban, hogy a közvetlen riválisaiként a Renault Clio és a Toyota Yaris hogyan szerepeltek.

„A múlt év az Opelnél sem a szárnyalásról szólt. A vírushelyzet, az ehhez kapcsolódó gazdasági nehézségek, az árfolyamváltozás, mind megnehezítette a személygépkocsik értékesítését. Az Opel esetében további kihívást jelentett, hogy 2019 év végével a CO2 kibocsátás miatt több népszerű modell kivezetésre került” – így tekint vissza a múlt évre Sümegi Zsuzsanna, az Opel marketing és pr menedzsere. 2020 más szempontból is különleges, átmeneti esztendő számukra, ugyanis pár hónapja egy teljesen új importőr vette át a forgalmazást. Márpedig Andrew Prest Wallis-ügyvezető jelentős javulásra számít idén, szerinte az Opel visszatér a helyére.

Jellemzően kisebb mértékű visszaesést szenvedtek el a prémiummárkás modellek élmezőnyébe tartozók. De hogy melyik lett a bajnok közöttük, azt nem is olyan egyszerű megállapítani. Miközben evidencia, hogy mondjuk a Mercedes C-osztályát együttesen alkotja a négyajtós szedán, az ötajtós kombi verzió, a háromajtós kupé és a kétajtós kabrió, kérdés, hogy az A-osztály eladásaiba (546 darab) bele tartozik-e a CLA (plusz 377 darab). Ha igen, az A/CLA volt a legnépszerűbb prémiummárkás modell tavaly nálunk, mivel azonban a vezess.hu a carinfo.hu statisztikáit használja, külön számolják ezeket.

Így egy másik Mercedes nyert, a GLC nevű középkategóriás szabadidő-autó. Mindkét kaszniváltozata népszerű volt, a piac egyértelműen visszaigazolta, hogy a tehetősek szívesen megveszik a kevésbé praktikus, ámde drágább kupésított változatot is. A hagyományosból 491 darabot vásároltak (hangsúlyozottan magyar rendszámmal) a vevők, a csapott, sportosabb kasznisból 245 példányt.

A 2020-ban Magyarországon eladott új prémiummárkás autók modellek szerint

modell darab változás (százalék)
1. Mercedes GLC 736 -0,5
2. Volvo XC40 684 +47,1
3. Mercedes GLE 658 +306,1
4. Volvo XC60 633 +9,3
5. Mercedes A-osztály 546 +29

Meglepő módon nincs BMW a top ötben, erős pozíciót fogott viszont két Volvo SUV, a kínai kézben lévő svéd nagyot ment tavaly a magyar piacon.

A legnépszerűbb gyártók

Itt is más vezette a meccset a félidőben, mint aki végül nyert a lefújás után. Júliusban a Toyota uralta a márkalistát, az akkor még önmagához képest mélyrepülésben közlekedő Suzuki csak a negyedik helyen nyalogatta a sebeit. Év végére aztán visszakapaszkodott jól megszokott helyére a Suzuki, de a Toyota második pozíciója így is példátlan.

„Történelmi sikert értünk el 2020-ban, ráadásul a kivonásoktól megtisztított piac 20,6 százalékos esése ellenére a Toyota a top 10-ben egyedüliként volt képes növelni az értékesítését, 15,8 százalékkal” – mondja Varga Zsombor, az importőr pr-menedzsere. Az általa mondott számok nem véletlenül mások, mint a táblázatban láthatók, ugyanis a Toyota azon kevés márkák egyike, amely nyilvános kommunikációja során nem számolja bele a magyarországi értékesítéseibe az országot elhagyó reexportos autókat. A hivatalos adatok azonban tartalmazzák a kivonások előtti járműveket is.

A 2020-ban Magyarországon eladott új autók márkák szerint

gyártó darab változás (százalék)
1. Suzuki 14 783 -42,6
2. Toyota 12 672 +15,5
3. Ford 11 741 -25,3
4. Dacia 10 469 -1,1
5. Skoda 10 186 -19,4
6. Volkswagen 9657 -11,4
7. Fiat 6777 +22,2
8. Kia 6293 -20,8
9. Opel 6110 -45,7
10. Renault 5039 -33,3

A Lodgy – és a Duster – kiváló szereplése miatt szinte egy az egyben megismételte a 2019-es évét a Dacia, a Kia pedig egyre súlyosabb szereplő a magyar újautó-piacon.

Évek óta meglepően gyenge számokat produkál az Audi Magyarországon,

amely 2020-ban lecsúszott a világ legtöbb országában az ősrobbanás óta megszokott dobogóról: ha prémiummárkák, akkor a három, nagy német nyomja agyon a piacot a legtöbb államban, az elmúlt évtizedekben váltakozó első helyezettel.

Szoros verseny helyett nálunk viszont egyre jobban szétszakad a mezőny eleje, a Mercedes évek óta egyre markánsabb előnnyel vezet a BMW előtt. A bajorok második helye sincs veszélyben, pláne nem az Auditól, amelyet jóval szűkebb kínálattal, de lenyomott tavaly a Volvo.

A 2020-ban Magyarországon eladott új prémiummárkás autók gyártó szerint

gyártó darab változás (százalék)
1. Mercedes 4747 -2,7
2. BMW 3514 -5,3
3. Volvo 2209 +0,3
4. Audi 1916 -24,5
5. Lexus 700 -9,2
6. Mini 366 -13,6
7. Alfa Romeo 235 -13,9
8. Land Rover 198 +1,5
9. Jaguar 93 -23,7
10. Infiniti 40 -63,3

A svéd brand mellett egyedül a Land Rover volt képes növekedni az összességében 18,9 százalékot eső piacon, a britnek 2021 erős éve lehet a dizájnbajnok Defender nemrégi megjelenése miatt.

Időben még az Opel előtt a Jaguar és a Land Rover/Range Rover értékesítését is átvevő Wallis ügyvezetője progresszív darabszám-növekedésen kezdett el dolgozni a csapatával, iszonyatos pénzekből. Épülnek az új Jaguar-szalonok, öt év múlva a mostani 300 darabról 1800-ra akar eljutni. Lehetetlen küldetésnek tűnik, miközben állítja, kezében tartja a tuti sikerrecept.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×