eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Pixabay

Milyen autókat vettünk 2020-ban? – Alaposan felforgatta a járvány a piacot

Nem a pusztítóbb második hullám, hanem a tavaszi lezárások vetették vissza az eladásokat és írták át a toplistákat. A második félév a visszarendezésről szólt.

Minimum három komoly probléma sújtotta az újautópiacot Európa-szerte tavaly. A globális járványhelyzet miatt ideiglenesen leállt számos gyárban a termelés, azaz kevesebb autó készült 2020-ban az egy évvel korábbinál. Ezzel párhuzamosan drasztikusan lecsökkent az értékesítési pontok, vagyis a kereskedések látogatottsága, amit az év közben padlót fogott gyenge forint miatt jelentős áremelkedések színesítettek Magyarországon. Nálunk volt az egyik legnagyobb drágulás az egész kontinensen – írja a 2020-as hazai eladásokat összesítő cikkében a vezess.hu.

Innen nézve talán nem is annyira drámai a végeredmény:

128 031 új személyautó állt forgalomba, ami 18,9 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Egyértelműen a járvány első hulláma alatt szakadt be a piac, a második negyedévben. Április elejétől június végéig mindössze 23 ezer személyautóra adtak ki rendszámot az okmányirodák, míg az első negyedévben 32,6 ezret, a harmadikban 34,4 ezret, majd a legsúlyosabb járványidőszakot hozó utolsó negyedévben a legtöbbet, 37,9 ezret – írja a carinfo.hu.

Topmodellek

Az év első fele jelentősen változásokat hozott a modellek és a márkák népszerűségi versenyében is, ami az év végi toplistákon is meglátszik.

A múlt év furcsaságait szépen mutatja, hogy a tavaszi első hullám utáni féléves leltárkor az első hely közelében soha nem járt modell, és az értékesítéseket soha korábban nem vezető márka állt a toplisták élén. Ebben az időszakban futott csúcsra a Dacia Lodgy, az állam meglehetősen bőkezű (maximálisan 2,5 millió forintos) támogatásával megvásárolható hétszemélyesek legolcsóbbja. A szigorú szén-dioxid-kvóták miatt a Toyota vezette a márkák versenyét a széles hibrid-flottájának köszönhetően.

Vagyis két újabb külső tényező variálgatta a piacot.

Az esztendő végére – legalábbis az első két helyen – visszaállt a világ rendje. A magyar újautópiacon ez csak egyvalamit jelenthet: egy Suzuki a nép kedvence. Már korábban is a Vitara és az SX4 S-Cross uralta a dobogót, az akkorinál szorosabb verseny után, de végül kipipálták ezt az évet is.

A 2020-ban Magyarországon eladott új autók modellek szerint

modell darab változás (százalék)
1. Suzuki Vitara 6882 -43,1
2. Suzuki SX4 S-Cross 5578 -39,6
3. Škoda Octavia 4929 -29,1
4. Fiat 500 4420 +34,5
5. Dacia Lodgy 3915 +73,6
6. Dacia Duster 3806 -13
7. Toyota Corolla 3789 +23
8. Ford Tourneo Custom 3662 +16
9. Renault Clio 2678 -5,6
10. Toyota Yaris 2657 +50,4

A magyar flottavásárlók nagy favoritjaként egész évben jól húzott a Škoda Ocatvia, amely félévkor még második, év végére harmadik lett. Vérten Sándor, az importőr Porsche Hungária kommunikációs igazgatója szerint piszok nehéz évet voltak képesek sikerrel lezárni. Éppen a tavaszi kijárási korlátozások idején lett volna az új Octavia bevezetési kampánya, ráadásul

a csehországi gyáraikat öt hétre le kellett állítani tavasszal.

„Szinte úgy hoztuk le az évet, hogy csak gyári megrendelésből tudtunk értékesíteni, hosszú szállítási határidőkkel, miközben azt tapasztaljuk, hogy a vevők szívesen vásárolnának készletről autókat. Decemberre viszont iszonyúan felpörgött a Skodák iránti érdeklődés, „a rendelésállományunk az évfordulóval rekord magas szinten áll, soha korábban nem volt ennyi” – mondta Vérten a vezess.hu-nak.

Éppen hogy kimaradt az első tízből a Kia Ceed (2505 értékesítéssel 11.), amely így is magabiztosan verte a kompaktok három nagy európai bajnokát. Ford Focusból 1871 darabot adtak el a márka értékesítői, a tavaly év elején debütált nyolcadik generációs Volkswagen Golfból (és persze az elődjéből) 1722 példányt, míg az öregecske Opel Astra K-ból 1102-t.

Ezzel

a rendszerváltás óta évtizedről évtizedre mindig is nagy számban vásárolt Astra 2020-ban kiesett a 20 legnépszerűbb modellt tartalmazó toplistáról.

Alig fogyott jobban a márka másik régi nagy ásza, Corsából 1440 darab állt forgalomba, miközben látjuk a fenti táblázatban, hogy a közvetlen riválisaiként a Renault Clio és a Toyota Yaris hogyan szerepeltek.

„A múlt év az Opelnél sem a szárnyalásról szólt. A vírushelyzet, az ehhez kapcsolódó gazdasági nehézségek, az árfolyamváltozás, mind megnehezítette a személygépkocsik értékesítését. Az Opel esetében további kihívást jelentett, hogy 2019 év végével a CO2 kibocsátás miatt több népszerű modell kivezetésre került” – így tekint vissza a múlt évre Sümegi Zsuzsanna, az Opel marketing és pr menedzsere. 2020 más szempontból is különleges, átmeneti esztendő számukra, ugyanis pár hónapja egy teljesen új importőr vette át a forgalmazást. Márpedig Andrew Prest Wallis-ügyvezető jelentős javulásra számít idén, szerinte az Opel visszatér a helyére.

Jellemzően kisebb mértékű visszaesést szenvedtek el a prémiummárkás modellek élmezőnyébe tartozók. De hogy melyik lett a bajnok közöttük, azt nem is olyan egyszerű megállapítani. Miközben evidencia, hogy mondjuk a Mercedes C-osztályát együttesen alkotja a négyajtós szedán, az ötajtós kombi verzió, a háromajtós kupé és a kétajtós kabrió, kérdés, hogy az A-osztály eladásaiba (546 darab) bele tartozik-e a CLA (plusz 377 darab). Ha igen, az A/CLA volt a legnépszerűbb prémiummárkás modell tavaly nálunk, mivel azonban a vezess.hu a carinfo.hu statisztikáit használja, külön számolják ezeket.

Így egy másik Mercedes nyert, a GLC nevű középkategóriás szabadidő-autó. Mindkét kaszniváltozata népszerű volt, a piac egyértelműen visszaigazolta, hogy a tehetősek szívesen megveszik a kevésbé praktikus, ámde drágább kupésított változatot is. A hagyományosból 491 darabot vásároltak (hangsúlyozottan magyar rendszámmal) a vevők, a csapott, sportosabb kasznisból 245 példányt.

A 2020-ban Magyarországon eladott új prémiummárkás autók modellek szerint

modell darab változás (százalék)
1. Mercedes GLC 736 -0,5
2. Volvo XC40 684 +47,1
3. Mercedes GLE 658 +306,1
4. Volvo XC60 633 +9,3
5. Mercedes A-osztály 546 +29

Meglepő módon nincs BMW a top ötben, erős pozíciót fogott viszont két Volvo SUV, a kínai kézben lévő svéd nagyot ment tavaly a magyar piacon.

A legnépszerűbb gyártók

Itt is más vezette a meccset a félidőben, mint aki végül nyert a lefújás után. Júliusban a Toyota uralta a márkalistát, az akkor még önmagához képest mélyrepülésben közlekedő Suzuki csak a negyedik helyen nyalogatta a sebeit. Év végére aztán visszakapaszkodott jól megszokott helyére a Suzuki, de a Toyota második pozíciója így is példátlan.

„Történelmi sikert értünk el 2020-ban, ráadásul a kivonásoktól megtisztított piac 20,6 százalékos esése ellenére a Toyota a top 10-ben egyedüliként volt képes növelni az értékesítését, 15,8 százalékkal” – mondja Varga Zsombor, az importőr pr-menedzsere. Az általa mondott számok nem véletlenül mások, mint a táblázatban láthatók, ugyanis a Toyota azon kevés márkák egyike, amely nyilvános kommunikációja során nem számolja bele a magyarországi értékesítéseibe az országot elhagyó reexportos autókat. A hivatalos adatok azonban tartalmazzák a kivonások előtti járműveket is.

A 2020-ban Magyarországon eladott új autók márkák szerint

gyártó darab változás (százalék)
1. Suzuki 14 783 -42,6
2. Toyota 12 672 +15,5
3. Ford 11 741 -25,3
4. Dacia 10 469 -1,1
5. Skoda 10 186 -19,4
6. Volkswagen 9657 -11,4
7. Fiat 6777 +22,2
8. Kia 6293 -20,8
9. Opel 6110 -45,7
10. Renault 5039 -33,3

A Lodgy – és a Duster – kiváló szereplése miatt szinte egy az egyben megismételte a 2019-es évét a Dacia, a Kia pedig egyre súlyosabb szereplő a magyar újautó-piacon.

Évek óta meglepően gyenge számokat produkál az Audi Magyarországon,

amely 2020-ban lecsúszott a világ legtöbb országában az ősrobbanás óta megszokott dobogóról: ha prémiummárkák, akkor a három, nagy német nyomja agyon a piacot a legtöbb államban, az elmúlt évtizedekben váltakozó első helyezettel.

Szoros verseny helyett nálunk viszont egyre jobban szétszakad a mezőny eleje, a Mercedes évek óta egyre markánsabb előnnyel vezet a BMW előtt. A bajorok második helye sincs veszélyben, pláne nem az Auditól, amelyet jóval szűkebb kínálattal, de lenyomott tavaly a Volvo.

A 2020-ban Magyarországon eladott új prémiummárkás autók gyártó szerint

gyártó darab változás (százalék)
1. Mercedes 4747 -2,7
2. BMW 3514 -5,3
3. Volvo 2209 +0,3
4. Audi 1916 -24,5
5. Lexus 700 -9,2
6. Mini 366 -13,6
7. Alfa Romeo 235 -13,9
8. Land Rover 198 +1,5
9. Jaguar 93 -23,7
10. Infiniti 40 -63,3

A svéd brand mellett egyedül a Land Rover volt képes növekedni az összességében 18,9 százalékot eső piacon, a britnek 2021 erős éve lehet a dizájnbajnok Defender nemrégi megjelenése miatt.

Időben még az Opel előtt a Jaguar és a Land Rover/Range Rover értékesítését is átvevő Wallis ügyvezetője progresszív darabszám-növekedésen kezdett el dolgozni a csapatával, iszonyatos pénzekből. Épülnek az új Jaguar-szalonok, öt év múlva a mostani 300 darabról 1800-ra akar eljutni. Lehetetlen küldetésnek tűnik, miközben állítja, kezében tartja a tuti sikerrecept.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×