Infostart.hu
eur:
351.97
usd:
304.29
bux:
135724.68
2026. június 14. vasárnap Vazul

Újabb rossz hír a vitaminokról

Sem a rákot, sem a szívbetegségeket nem segítenek megelőzni a multivitaminok az ötven év feletti nőknél - derült ki az eddigi legátfogóbb tanulmányból, amelynek eredménye összecseng azzal a vizsgálattal, amely ugyanezt állapította meg a férfiakkal kapcsolatban.

A többi fejlett országhoz hasonlóan az Egyesült Államokban is milliókat költenek az emberek arra, hogy vitamintabletták és táplálék-kiegészítők szedésével védjék az egészségüket.

A fogyasztást az sem befolyásolja, hogy egyre több kutatás bizonyítja be: nincs különösebb jótékony hatásuk a vitamintablettáknak - sőt, adott esetben többet ártanak, mint használnak.

Amerikai kutatók most az eddigi legátfogóbb, nyolc évig tartó vizsgálatot végezték el 161.808, a változó koron már túljutott nő részvételével, és kimondottan arra koncentráltak, hogy segít-e megelőzni a multivitamin a rákot és a szívbetegséget. Azt ugyanis több kutatás is bebizonyította, hogy a vitaminban gazdag étrend segíthet - ám ez nem igaz a multivitaminokra - számoltak be az eredményről a kutatók az Archives of Internal Medicine című szaklapban.

A tanulmányban ötven év feletti nők adatait elemezték, akiknek 42 százaléka állította, hogy rendszeresen szed multivitamint. Nyolc év elteltével a vitamint szedők és nem szedők csoportjában is nagyjából ugyanannyi nőnél tapasztaltak rákbetegséget, szívrohamot vagy más szív- és érrendszeri problémát, és a halálozási arány sem tért el.

JoAnn Manson, a Harvard Egyetem egyik klinikáján a megelőző orvostudományi osztály vezetője, a tanulmány egyik szerzője ugyanakkor hangsúlyozta: eredményük nem jelenti azt, hogy a vitaminok teljesen haszontalanok lennének.

Egyrészt adataik csak megfigyeléseken alapulnak, másrészt a rákbetegség legtöbbször sok év alatt fejlődik ki. Ráadásul a multivitaminok szedése mindenképpen afféle "biztosítás" lehet azok számára, akik helytelenül étkeznek.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: nem teszek se fél, se teljes fordulatot

Orbán Viktor: nem teszek se fél, se teljes fordulatot

Miután újra, egy évre megválasztotta Fidesz-elnöknek a párt kongresszusa, Orbán Viktor zárszót mondott. „Generációváltás kell a párt élén, jöjjenek a harmincasok, negyvenesek. Ezt fogom előkészíteni, ezért kértem csupán egy évet” – mondta a volt miniszterelnök. Előzőleg a Fidesz-kongresszus egyhangúlag megváltoztatta a párt alapszabályát, vége a választókerületi rendszernek. Politikai nyilatkozatokat is elfogadtak a migrációs paktumról és a közjogi méltóságok leváltásáról.
inforadio
ARÉNA
2026.06.15. hétfő, 18:00
Virág Andrea a Republikon Intézet stratégiai igazgatója
Kiszelly Zoltán a Századvég politikai elemzési igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×