Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Nyitókép: Pixabay

Új szabályozás: nem mindegy, hogy egy tanyasi épületen van a napelem, vagy Pécs belvárosában

A napelem telepítéséről szóló jogszabályban az InfoRádió által megkérdezett szakértő szerint vannak túlszabályozások. Szolnoki Balázs Ádám szerint nem kellene egy kalap alá venni például a városi utcaképet és a tanyavilágot.

Csalódottan vette tudomásul a MANAP Iparági Egyesület elnöke, hogy a Magyar Közlönyben megjelent az a napelemeket szabályozó rendelet, amelyhez elküldték észrevételeiket. Szolnoki Balázs Ádám az InfoRádióban azt mondta, a tervezet és a megjelent kormányrendelet között a társadalmi egyeztetés után lett különbség, de véleménye szerint nem minden úgy változott, ahogyan az hosszú távon megnyugtató lenne.

"Szerintünk szemléletformálásra alkalmas az erkélynapelem, és az egyes háztartásokban valamicskét hozzá tudna tenni. Ezt is elveszik, így akik lakásokban laknak és csak erkélyük van, nem tudnak részesedni a napenergia-hasznosításból. Ez szögesen ellentétes azzal, amit Nyugat-Európában tapasztalunk" – mondta a Szolnoki Balázs Ádám.

Szerinte a megjelent jogszabályból ugyan kikerült, hogy a házak tetején csak síkban szerelhetők fel a napelemek, de az új megfogalmazás sem egyértelmű. Nehezen értelmezhető például az a szigorítás, hogy a napelemet csak szabályos geometriai rendben lehet elhelyezni a tetőfelületen.

"Eddig is volt ilyen jellegű szabályozás a helyi építési rendeletekben, főleg ott, ahol helyi védettség volt, vagy a településkép azt megkívánta, hogy ne legyenek össze-vissza épületgépészeti elemek a tetőn. Ez teljesen logikus, de az egész országra történő kiterjesztésének nem látjuk az értelmét" – fejtette ki a szakmai egyesület elnöke, aki szerint nem mindegy, hogy egy tanyának a hátsó épületén, a befelé néző tetőfelületén van egy napelem, vagy Pécs belvárosában. Szolnoki Balázs Ádám reményét fejezte ki, hogy az életbe lépésig hátralévő három hónapban még változhat a jogszabály.

A településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló jogszabálytervezet október elsején került nyilvánosságra, ahogy azt korábban megírtuk, a társadalmi vitájára egy hetet adott az Építési és Közlekedési Minisztérium.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×