Infostart.hu
eur:
387
usd:
328.6
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: YouTube/Speciálterv Építőmérnöki Kft.

Eldőlt: a valaha volt legdrágább Duna-híd épül meg Magyarországon

Megjelent a döntés a Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben a mohácsi Duna-híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat megépítésének kivitelezőjéről.

Mint arról az Infostart is többször beszámolt, az új átkelő és a hozzá csatlakozó utak kapcsolatot teremtenek az 51. számú főút és az M6-os autópálya között. Jelenleg itt csak komppal lehet itt átkelni a Dunán. A különösen nagy horderejű beruházást 2023-ban kis híján felfüggesztették, de végül zöld utat kapott.

A kivitelezésre a tendert az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) írta ki, a nyílt uniós eljárás 2023 szeptember elején indult el. A végső ajánlattételi határidő 2023. november 23. volt, de addig már zajlottak a területszerzések.

A kivitelezési pályázatok között érdemi verseny alakult ki és hárman is ajánlatot tettek az új mohácsi Duna-híd megépítésére, de

a nyertes a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt. lett, amely a legolcsóbb ajánlatot tette: tartalékkeret nélkül nettó 294,96 milliárd forintért vállalja az új mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó feladatok kivitelezését

- vette észre a vg.hu.

A szerződéskötésre még várni kell, egyelőre a csütörtökön kezdődött és május 6-ig tartó moratórium van életben, ez idő alatt lehet megtámadni a közbeszerzési eljárás eredményét.

Az ÉKM a mohácsi Duna-híd és a csatlakozó, az 51 sz. másodrendű főút és az M6 autópálya közötti úthálózat kivitelezési feladatainak megvalósítását rendelte meg, amit három különálló, de párhuzamosan futó szakaszra bontottak.

Elsőként összesen 28,8 kilométernyi út fog elkészülni 2x1, illetve 2x2 sávon. Ennek része egy körforgalmú csomópont, három közúti híd, valamint kerékpárút levezetése az új Duna-hídról.

Ezt követően épül meg az országos közút részeként a Dunát keresztező új híd összesen 756 méter felszerkezeti hosszal.

Három eleme lesz, két ártéri híd és egy mederhíd. A hidak szerkezeti rendszerét kéttámaszú alsópályás acél ívhidak, zárt szekrény keresztmetszetű merevítőtartók és ívek adják ortotróp, vagyis egyenes állású acél pályalemezzel és kétoldali hálós elrendezésű felfüggesztéssel. A teljes szerkezeti magasság (tehát a híd pályaszine és a szerkezet alsó éle közé eső magassági méret) 2,75 méter és ami még fontos, hogy az új mohácsi Duna-hidat is 2x2 sávos osztott pályás keresztmetszettel építik meg, ráadásul kerékpárút-átvezetéssel.

Forrás: beruhazas.gov.hu/
Forrás: beruhazas.gov.hu/

Az utolsó beruházási rész során az előbb említett ártéri hídhoz csatlakozva egybefüggően 8,5 kilométer hosszban 2x2 sávos osztott pályás országos közút (főút) épül az M6 autópályáig. Ezen belül lesz együttesen öt darab új turbó körforgalom, egy iparvágányok és közút feletti műtárgy, egy iparvágány feletti háromnyílású műtárgy, egy iparterületi út feletti kéttámaszú műtárgy és egy 3,9 méter széles kerékpáros aluljáró-keretelem. Továbbá másik három kéttámaszú műtárgy és egy kéttámaszú kerékpáros műtárgy is.

A mohácsi lesz a 21. híd a Duna magyarországi szakaszán. A 20. a 92 milliárd forintos kalocsai Duna-híd, amely lényegében elkészült, várhatóan idén nyáron adják át.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×