A MÁV augusztus 1-jétől tíz regionális vasútvonalon szüntette meg a közlekedést, ahol a vonatok helyett immár pótlóbuszokat vehetnek igénybe az utasok. A Közlekedő Tömeg civil szervezet szerdán közösségi oldalán közölte: értesüléseik szerint a vasúti közlekedésért is felelős Építési és Közlekedési Minisztérium azt tervezi, szeptember 1-jétől újabb 7 vasúti mellékvonalon állítja le a személyszállítást.
A szervezet információi szerint a Budapest elővárosi forgalmában is résztvevő Esztergom–Komárom, a Nyíregyháza elővárosi forgalmában résztvevő Nyíregyháza–Mátészalka–Zajta, a Nyíregyháza–Tiszalök, a Bükk turistaforgalmában jelentős Eger–Szilvásvárad, a Somogy busszal is nehezen elérhető zsákfalvait kiszolgáló Siófok–Kaposvár, a Szentes–Orosháza, valamint a Kiskunfélegyháza–Lakitelek vasútvonalat zárnák be.
Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg alapító tagja azt mondta az InfoRádióban, hogy az Esztergom–Komárom vonalon jelentősen sűrített közlekedést vezettek be, aminek az lett a következménye, hogy az utasszám is nőtt. Arról is beszélt, hogy a bezárásra ítélt vonalak között több nagy forgalmú is van és szerinte a bezárással spórolni sem lehet, ugyanis a vasúti teherforgalom nem szűnne meg, így a pályát továbbra is fenn kell tartani.
„A mostani vonalbezárások egyik oka, hogy a MÁV-START-nál folyamatosan fogy az üzemképes dízelmotorvonatok száma” – tette hozzá.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium viszont cáfolta a Közlekedő Tömeg értesüléseit, a tárca részéről azt közölték az InfoRádióval, hogy
nem született döntés további mellékvonalak bezárásáról.
Mint fogalmaztak, nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgálják azt, hogy hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasoknak.
Lázár János építési és közlekedési miniszter augusztus elején a Rádió7-nek adott interjújában azt mondta, az augusztus 1-jétől érvényes intézkedések is ennek a folyamatnak a részei. „Ez most egy próbálkozás, aminek féléves átfutási ideje van. Majd decemberben értékeljük, hogy ez működőképes-e vagy sem” – fogalmazott a tárcavezető.
A miniszter kiemelte: nincs annyi erőforrásuk, hogy a Volánbusz és a MÁV szolgáltatásait párhuzamosan mindenhol magas színvonalon, biztonságosan és balesetmentesen tudják garantálni.
„Ennek az országban nem mindenütt és nem teljesen vannak meg a lehetőségei.”
Lázár János az interjúban arról is beszélt: azért harcol, hogy felújítsák a vasúti pályákat és új járműveket szerezzenek be. Augusztus 20-a után kerül a kormány elé az átfogó vasútfejlesztési terv, ehhez összesen 6 ezer milliárd forintra lenne szükség, így külső forrásokat kell szerezni, mert a költségvetésben ehhez nem áll rendelkezésre elég pénz.