eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Így már egy elektromos autóval sem varázslat az 1000 kilométer

Idén június végén már több mint 41 ezer tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret. Eközben folyamatosan nő az elektromos töltőállomások száma Budapesten és szerte az országban. - mondja Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.

2021 év végén 1880 darab nyilvános töltőberendezés volt üzemben Magyarországon – harmaduk a fővárosban –, ami körülbelül 33,6 százalékos bővülést jelentett a megelőző évhez képest – ismertette a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke. Kárpáti András szerint az elektromos autózásnak, eleve az elektromobilitásnak az egyik legfontosabb része a tervezhetőség, amiben sokat segít, hogy egyre több alkalmazásban, térképen kerülnek feltüntetésre a töltőpontok. Azt, hogy mennyien állnak sorban, sajnos az applikációk még nem tudják jelezni, legfeljebb, hogy egy adott töltő épp foglalt-e vagy sem – jegyezte meg.

A szakértő szerint az elektromos autózásnak amellett, hogy a fenntartható közlekedésnek egy nagyon fontos eleme, „mindset”-váltást is hoznia kell magával. Ha valakinek az a fontos, hogy egy egyórás utat biztosan egy óra alatt meg tudjon tenni, akkor fel kell készülnie arra, hogy indulás előtt, az indulási ponthoz közel maximumra töltse fel az autóját” – magyarázta. A töltés és töltöttség kapcsán arra is felhívta a figyelmet, hogy 20 százalék alá nem nagyon érdemes meríteni az autót, és hogy a gyorstöltőknél általában csak 80-90 százalékra töltik fel az autót.

Mára viszonylag sűrűn vannak töltőállomások Magyarországon, de indulás előtt érdemes ellenőrizni a lehetőségeket

– tanácsolta Kárpáti András, aki szerint 50-60 kilométerenként azért kell legyen töltőállomás, még ha ezek eléréséhez esetleg le is kell térni a legrövidebb útról. A töltési időt illetően pedig két dolgot kell figyelembe venni: az adott jármű áramfelvételi-, és a töltőállomás áramleadási képességét. A gyorstöltők akár 30-40 perc alatt is képesek feltölteni – egy arra alkalmas – elektromos autót 20-ról 80 százalékra, a lassabbaknál viszont ez több órába is beletelhet – jegyezte meg.

A Jövő Mobilitása Szövetség elnöke egyetértett azzal, hogy jelenleg az elektromos meghajtású autók drágábbak a robbanómotorosoknál, hosszú távon azonban megfontolandónak tartja az elektromos autók használatát, mert

  • azok fenntartása, plusz költségei – nem csak az elektromos áram díja – kétséget kizáróan alacsonyabbak
  • szerinte az e-mobilitás a közlekedési szokásokat is (pozitívan) befolyásolja.

Az elektromos mobilitás szempontjából Magyarország a „fejlődő országok felé tart”; nyilván nem tart még azon a fejlettségi szinten, ahol mondjuk az észak-európai országok, de az irány mindképpen jó – húzta alá Kárpáti András. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre. Horvátországba például könnyebb utat tervezni elektromos járművel, Olaszországban kicsit kevesebb töltőt látott, arrafelé indulás előtt alaposabban körül kell nézni.

Elmondta azt is, hogy a Jövő Mobilitása Szövetségénél időről időre tartanak úgymond teszttúrákat, amik között bőven akadtak már 1000 kilométer fölöttiek is, de tény, ezek sikeres teljesítéséhez szükséges volt az előzetes tervezés. Igaz, még így is előfordult, hogy egy-két töltőnél a kalkuláltnál hosszabb ideig kellett várakozniuk. „Viszont ezt kombinálni lehet egy kávészünettel, ebédel, akár egy kulturális programmal.”

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×