Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Így már egy elektromos autóval sem varázslat az 1000 kilométer

Idén június végén már több mint 41 ezer tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret. Eközben folyamatosan nő az elektromos töltőállomások száma Budapesten és szerte az országban. - mondja Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.

2021 év végén 1880 darab nyilvános töltőberendezés volt üzemben Magyarországon – harmaduk a fővárosban –, ami körülbelül 33,6 százalékos bővülést jelentett a megelőző évhez képest – ismertette a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke. Kárpáti András szerint az elektromos autózásnak, eleve az elektromobilitásnak az egyik legfontosabb része a tervezhetőség, amiben sokat segít, hogy egyre több alkalmazásban, térképen kerülnek feltüntetésre a töltőpontok. Azt, hogy mennyien állnak sorban, sajnos az applikációk még nem tudják jelezni, legfeljebb, hogy egy adott töltő épp foglalt-e vagy sem – jegyezte meg.

A szakértő szerint az elektromos autózásnak amellett, hogy a fenntartható közlekedésnek egy nagyon fontos eleme, „mindset”-váltást is hoznia kell magával. Ha valakinek az a fontos, hogy egy egyórás utat biztosan egy óra alatt meg tudjon tenni, akkor fel kell készülnie arra, hogy indulás előtt, az indulási ponthoz közel maximumra töltse fel az autóját” – magyarázta. A töltés és töltöttség kapcsán arra is felhívta a figyelmet, hogy 20 százalék alá nem nagyon érdemes meríteni az autót, és hogy a gyorstöltőknél általában csak 80-90 százalékra töltik fel az autót.

Mára viszonylag sűrűn vannak töltőállomások Magyarországon, de indulás előtt érdemes ellenőrizni a lehetőségeket

– tanácsolta Kárpáti András, aki szerint 50-60 kilométerenként azért kell legyen töltőállomás, még ha ezek eléréséhez esetleg le is kell térni a legrövidebb útról. A töltési időt illetően pedig két dolgot kell figyelembe venni: az adott jármű áramfelvételi-, és a töltőállomás áramleadási képességét. A gyorstöltők akár 30-40 perc alatt is képesek feltölteni – egy arra alkalmas – elektromos autót 20-ról 80 százalékra, a lassabbaknál viszont ez több órába is beletelhet – jegyezte meg.

A Jövő Mobilitása Szövetség elnöke egyetértett azzal, hogy jelenleg az elektromos meghajtású autók drágábbak a robbanómotorosoknál, hosszú távon azonban megfontolandónak tartja az elektromos autók használatát, mert

  • azok fenntartása, plusz költségei – nem csak az elektromos áram díja – kétséget kizáróan alacsonyabbak
  • szerinte az e-mobilitás a közlekedési szokásokat is (pozitívan) befolyásolja.

Az elektromos mobilitás szempontjából Magyarország a „fejlődő országok felé tart”; nyilván nem tart még azon a fejlettségi szinten, ahol mondjuk az észak-európai országok, de az irány mindképpen jó – húzta alá Kárpáti András. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre. Horvátországba például könnyebb utat tervezni elektromos járművel, Olaszországban kicsit kevesebb töltőt látott, arrafelé indulás előtt alaposabban körül kell nézni.

Elmondta azt is, hogy a Jövő Mobilitása Szövetségénél időről időre tartanak úgymond teszttúrákat, amik között bőven akadtak már 1000 kilométer fölöttiek is, de tény, ezek sikeres teljesítéséhez szükséges volt az előzetes tervezés. Igaz, még így is előfordult, hogy egy-két töltőnél a kalkuláltnál hosszabb ideig kellett várakozniuk. „Viszont ezt kombinálni lehet egy kávészünettel, ebédel, akár egy kulturális programmal.”

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

A Digitális Polgári Körök által szervezett háborúellenes gyűlések közül a legnagyobbra került sor Szegeden szombaton, a Lázár János országjárásának szegedi programjával összekötött eseményen felszólalt a kormányfő is. Arról beszélt, hogy 2026 az utolsó választás az európai háború előtt, a szankciók és a háború 20 milliárd eurót vett el Magyarországtól, a javító-nevelő intézetek most nem jól működnek, a büntetés-végrehajtás alá kell rendelni őket.

Sárkány Zalán: célom, hogy a nagymedencés versenyeken is olyan eredményeim legyenek, mint rövid pályán

Egy arany- és egy ezüstéremmel, valamint két új országos csúccsal tért vissza az Egyesült Államokba a lublini rövid pályás Eb-ről a 22 éves úszó. Szokolai László tanítványa az InfoRádióban azt mondta, a 800 méter gyors világbajnoki címvédőjeként érzett némi nyomást, de ez nem vetette vissza, hanem éppenhogy motiválta. Arról is beszélt, milyen nehézségeket jelent számára a kétlaki élet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Nincs szükség több vendégmunkásra – Bőven elég az EU-n kívüli dolgozókra megszabott kvóta

Nincs szükség több vendégmunkásra – Bőven elég az EU-n kívüli dolgozókra megszabott kvóta

Még december elején közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), hogy az idei évhez hasonlóan jövőre is csak maximum 35 ezer EU-n kívüli, úgynevezett harmadik országbeli munkavállaló dolgozhat Magyarországon. Mivel a gyenge gazdasági teljesítmény miatt idén sem volt szükség ennyi külföldi dolgozóra, a munkaerő-közvetítéssel és -kölcsönzéssel foglalkozó cégek szerint ez a szám 2026-ban is bőven lefedi majd az igényeket. Ezen csak az változtatna, ha hirtelen tényleg meglódulna a magyar gazdaság teljesítménye. A gazdasági tárca közlése szerint a visegrádi országok körében Magyarországon a legalacsonyabb a harmadik országbeli foglalkoztatottak aránya. A hivatalos tájékoztatás szerint jelenleg Magyarországon 2,6%-os az EU-n kívülről érkező munkavállalók aránya, ugyanakkor vannak olyan kategóriák, amelyek nem esnek a 35 ezres kvóta hatálya alá, tehát a pontos számuk valójában nem ismert.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×